• Pod lupę kontroli UOKiK wzięto nie tylko stacje prywatne, ale również placówki znanych zagranicznych i krajowych sieci, jak te firmowane przez duże hipermarkety
  • Od 2015 roku wyniki badań paliwa są dość dobre, gdyż mniej niż 3 proc. pobranego oleju napędowego i benzyny nie spełnia wymaganych norm (w 2018 roku 1,9 proc.)
  • Przed laty kiepskie paliwo było zmorą kierowców w naszym kraju. W 2003 roku zakwestionowano na stacjach w Polsce aż 30 proc. próbek benzyny i oleju napędowego

UOKiK podsumował zeszłoroczne kontrole paliw na losowo wybranych polskich stacjach oraz w hurtowniach. Przez cały 2019 rok badano próbki oleju napędowego i benzyny pobrane z 1532 stacji paliw oraz 41 składów, czyli tzw. hurtowni paliw. Pod lupę wzięto nie tylko stacje prywatne, ale również placówki znanych sieci, takich jak Amic, BP, Circle K, Lotos, Orlen i Shell, oraz firmowane przez duże hipermarkety - Auchan czy Carrefour.

Coraz mniej zastrzeżeń, głównie na stacjach prywatnych

Wbrew pozorom takie ogólnopolskie kontrole to nic nowego. UOKiK już od wielu lat sprawdza, co tankujemy do baków naszych samochodów. Jeszcze kilkanaście lat temu wyniki badań były zatrważające. W 2003 roku zakwestionowano bowiem aż 30 proc. próbek. Od 2015 roku wyniki są już dużo lepsze, gdyż mniej niż 3 proc. pobranego oleju napędowego i benzyny nie spełnia wymaganych norm (w 2018 roku 1,9 proc.).

W 2019 roku udało się uzyskać jeszcze lepsze wyniki. Już pod koniec maja ubiegłego roku Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, chwalił się wynikami dotychczasowych działań – „W efekcie naszych kontroli z roku na rok poprawia się jakość paliw ciekłych w Polsce. W 2018 r. norm nie spełniało tylko 1,90 proc. próbek benzyn i oleju napędowego pobranych na losowo wybranych stacjach benzynowych. To mniej niż w roku 2017”. Po podsumowaniu całego 2019 roku okazało się, że tylko na kilkunastu stacjach (z ponad 1500 przebadanych) stwierdzono zastrzeżenia.

Wśród kilkunastu stacji większość stanowią placówki prywatne (dwie z nich kontrolowano nawet dwukrotnie), które nie przynależą do znanych dużych sieci. Na liście znalazła się także placówka dużej austriackiej sieci AMIC, której logo ujrzymy na ponad 100 stacjach w Polsce (firma przejęła stacje Lukoil w naszym kraju oraz na Ukrainie). Żadnych zastrzeżeń nie było natomiast wobec baz paliwowych.

Najwięcej nieprawidłowości znów dotyczyło diesla, a znacznie mniej benzyny. Najczęściej kwestionowano wskaźniki stabilności oksydacyjnej. Dla kierowców oznacza to tyle, że kwestionowane paliwo (olej napędowy) ma gorsze właściwości i może doprowadzić do szybszego zatkania przewodów, filtrów i wtryskiwaczy. W przypadku benzyny zastrzeżenia dotyczyły zaś zwykle prężności par (większe ryzyko dławienia silnika). Ponadto odnotowano też zastrzeżenia wobec składu frakcyjnego (destylacja), co oznacza potencjalne problemy z tworzeniem nadmiernego nagaru, a także z uruchomieniem silnika w niskiej temperaturze.

Lista stacji z zakwestionowanymi próbkami benzyny lub oleju napędowego

Lp. Stacja paliw Adres województwo Wykryte nieprawidłowości
1 P.H.U KOL-BENZ Nowa Ruda, Słupiecka 9B dolnośląskie Diesel – stabilność oksydacyjna
2 Krystyna Pijanowska, Danuta Kraus Nowa Ruda, Kłodzka 46 dolnośląskie Benzyna – pozostałość po destylacji
3 EKO-TANK Dolna Grupa 68A kujawsko-pomorskie Benzyna – prężność par
4 FHU Adam Finc Toruń, Polna 113 kujawsko-pomorskie Diesel – zawartość siarki
5 OLKOP Golub_Dobrzyń, PTTK 54A kujawsko-pomorskie Diesel – stabilność oksydacyjna
6 OMEGA Szprotawa, Kożuchowska 4 lubuskie Diesel, woda
7 ATIP Halinów, Powstania Styczniowego 30 mazowieckie Benzyna – prężność par
8 AUTOPOL – Michalski Motors Płońsk, Mazowiecka 6A mazowieckie Diesel – stabilność oksydacyjna
9 EKOMAT Jasieniec 8 mazowieckie Diesel – stabilność oksydacyjna
10 Stacja paliw płynnych Sobczak Arkadiusz Żyrów 47 mazowieckie Diesel – pozostałość po destylacji
11 AMIC Leszno, Konstytucji 3-go Maja wielkopolskie Diesel – stabilność oksydacyjna
12 ROL-BAZ-PAL Sierszew 19A wielkopolskie Diesel – stabilność oksydacyjna
13 FHU Wojciech Kowalczyk Zarańsko 49 zachodniopomorskie Diesel – temperatura zapłonu
14 HIL-GAZ Pełczyce, ul.Chrobrego 52 zachodniopomorskie Benzyna – indeks cetanowy
15 KGK Koszalin, Szczecińska 65 zachodniopomorskie Diesel – stabilność oksydacyjna
16 Trans-Kay Szczecin, Przyszłości 13C zachodniopomorskie Diesel – stabilność oksydacyjna