- Na kolejnym, bardzo ważnym odcinku trasy Via Carpatia prace trwają już od zimy
- Cała część szlaku przebiegająca w woj. lubelskim będzie miała ok. 190 km długości
- Zaawansowanie prac sięga tam aż 20 proc., a prace trwają na łącznie 100 km trasy
Prace na budowie, bardzo ważnej, bo przebiegającej przez Polskę, Litwę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję trasy Via Carpatia na odcinku na północ od Lublina idą pełną parą. Budowę rozpoczęto jeszcze w grudniu ubiegłego roku, mimo trwającej przerwy zimowej, niedługo po wydaniu przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: To będzie podwójna droga ekspresowa. GDDKiA podaje datę, na którą czeka wschód Polski. S19 i S16 na raz
Tak będzie wyglądać Via Carpatia na północ od Lublina
Na powstającym odcinku trasy S19 Via Carpatia powstaje 23-kilometrowy odcinek drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Będą tutaj także cztery węzły drogowe — Lubartów Północ, Lubartów Zachód, Niemce Wschód oraz Niemce Południe.
W ramach budowy trasy powstanie także ponad 40 km dróg lokalnych i 29 obiektów inżynierskich, takich jak urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Cała inwestycja na północ od Lublina obejmuje 315 hektarów. To więcej niż niejedno lubelskie osiedle.
Inne liczby także robią wrażenie. W trakcie prac planowane jest np. wykonanie dwóch mln m3 wykopów, czyli objętość aż 800 basenów olimpijskich. Wykonawca wykorzysta także pięć tys. ton stali. To połowa tego, ile waży wieża Eiffla. Całość prac realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. przez firmę Duna Polska. Wartość kontraktu to 835 mln zł.
Planowana data oddania to 2027 r. Trzymamy kciuki, żeby nie było żadnych opóźnień.
Cała droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Część z jej odcinków już działa. Kierowcy mogą korzystać już z siedmiu odcinków międzynarodowego szlaku Via Carpatia — w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Sławinek do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina.
Prace na trasie Via Carpatia trwają także na sześciu odcinkach S19 od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km:
- gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego — Międzyrzec Podlaski. Budowa trwa
- Międzyrzec Podlaski — Radzyń Podlaski. GDDKiA oczekuje na decyzję ZRID
- Radzyń Podlaski — Kock. GDDKiA oczekuje na decyzję ZRID
- obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej — dobudowa drugiej jezdni. Budowa trwa
- Kock — Lubartów. GDDKiA oczekuje na decyzję ZRID
- Lubartów — Lublin, budowa trwa
Via Carpatia — prace coraz bardziej zaawansowane
Na trasie inwestycji trwają już roboty ziemne, budowane są nasypy oraz wykopy. Powstają także takie obiekty inżynierskie, jak wiadukty, mosty i przepusty. Postęp zaawansowania tych prac szacowany jest na 9 proc., ale całość budowy zaawansowana jest w aż 20 proc.
Na budowie Via Carpatii trwa także Trwa też przebudowa sieci gazowej, wodociągowej i elektroenergetycznej, kanalizacji deszczowej oraz sanitarnej. Budowa trasy nie oznacza bowiem, że powstaje tam tylko droga.
W ramach prac rozebrano już także starą jezdnię drogi krajowej pomiędzy Ciecierzynem a Leonowem w kierunku Lubartowa. W jej miejscu powstaje już nowa nitka trasy ekspresowej S19. Aktualnie wykonawca prac wykonuje tam wzmacnianie podłoża.
Prace nad powstaniem trasy Via Carpatia na północ od Lublina niosą ze sobą również zmiany dla kierowców na funkcjonujących już drogach. Np. w okolicach wiaduktu kolejowego w Wandzinie, wprowadzony został objazd o długości ok. 100 metrów. Związany jest on a budową przejścia dla zwierząt.
- Przeczytaj także: To projekt o ogromnym znaczeniu dla Polaków. Ta droga rozwija się dzięki... Karpatce