- GDDKiA złożyła wnioski o zezwolenie na realizację dwóch odcinków dróg ekspresowych: S16 Knyszyn – Krynice i S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo
- Koszt budowy odcinka S16 to 314,7 mln zł (8,4 km i 14 obiektów inżynierskich), a odcinka S19 — 320,8 mln zł (9,5 km i 24 obiekty)
- S16 i S19 stworzą północno-zachodnią obwodnicę Białegostoku, poprawiając lokalną komunikację oraz wylot w kierunku Ełku
S19 to jedna z najważniejszych dróg dla wschodniej Polski. Ma mieć około 570 km i przebiegać przez cztery województwa: podkarpackie, lubelskie, mazowieckie i podlaskie. Połączy Rzeszów, Lublin i Białystok. Co jeszcze ważniejsze, S19 jest częścią Via Carpatia, a więc międzynarodowego szlaku, który biegnie od Grecji (Saloniki) aż do Litwy (Kłajpeda). Via Carpatia ma kluczowe znaczenie dla całej Europy. Z kolei S16 to kluczowa droga dla północnego wschodu kraju. GDDKiA ma dobre wieści dla kierowców z tego regionu Polski.
Przeczytaj także: Jeździsz w okularach? Ten błąd popełnia wielu kierowców i naraża się na niebezpieczeństwo
GDDKiA: O krok bliżej do budowy odcinka S16 i S19 na Podlasiu
Wojewoda Podlaski otrzymał wnioski o wydanie decyzji ZRID dla dwóch kluczowych odcinków sieci dróg ekspresowych w regionie – S16 Knyszyn – Krynice oraz S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo. Po podpisaniu umów w maju ubiegłego roku, inwestycje te nabierają tempa. Przewidywany termin ukończenia obu odcinków to połowa 2028 roku.
Nowe odcinki możecie zobaczyć na poniższej mapie:
S16 i S19 – nowa obwodnica Białegostoku
Odcinki S16 i S19 mają zintegrować się z budowanym fragmentem S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, tworząc północno-zachodnią obwodnicę miasta. To nie tylko poprawa komunikacji lokalnej, ale również stworzenie efektywnego wylotu w kierunku Ełku.
Inwestycje obejmą budowę dwujezdniowych dróg z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 metra każdy oraz pasem awaryjnym. Nawierzchnie zostaną przystosowane do obsługi ciężkiego transportu o dopuszczalnym nacisku 11,5 tony na oś.
Przetarg na projekt i budowę odcinka S16 został rozstrzygnięty na początku 2024 roku, z najkorzystniejszą ofertą Grupy Mirbud na poziomie 314,7 mln zł. Trasa o długości 8,4 km będzie wyposażona w 14 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty i przejścia dla dzikiej fauny.
Przeczytaj także: Kiedy zmienić opony na letnie? Czy to już czas na letnie opony? Zasada siódemki
S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo
Z kolei odcinek S19 ma 9,5 km długości i wzbogaci się o 24 obiekty inżynierskie, w tym wiadukty oraz przepusty. Przetarg wygrała firma Unibep, oferując cenę 320,8 mln zł. Węzeł Dobrzyniewo stanie się kluczowym punktem na mapie drogowej regionu, umożliwiając sprawne połączenia w różnych kierunkach, również w przyszłości z Via Carpatia.