- GDDKiA przekazała wykonawcom kolejne place budowy na przyszłym międzynarodowym szlaku drogowym Via Carpatia
- Na Podkarpaciu kierowcy zyskają kolejne ok. 10 km drogi ekspresowej S19, w woj. podlaskim S19 wydłuży się o niemal 30 km
- Na terenie Polski Via Carpatia będzie miała ok. 700 km długości i poprowadzi przez pięć województw
Postępuje budowa polskiego fragmentu szlaku Via Carpatia, kluczowego korytarza transportowego łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała ok. 700 km długości i prowadziła drogami ekspresowymi S16, S19 oraz S61 przez pięć województw.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
10 km drogi ekspresowej S19 w południowo-wschodniej Polsce
W woj. podkarpackim droga S19 będzie miała docelowo ok. 169 km długości i obecnie kierowcy mogą korzystać już z niemal 82 km tej trasy. W realizacji są niemal 73 km, w tym ponad 10-kilometrowy fragment między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla, którego budowa właśnie się rozpoczyna.
GDDKiA poinformowała, że niezwłocznie po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przekazała plac budowy wykonawcy. Po wykonaniu inwentaryzacji, wytyczeniu trasy i punktów wysokościowych przeprowadzone zostanie rozpoznanie saperskie, a później wycinka drzew i krzaków oraz prace archeologiczne. Później ruszą pierwsze roboty ziemne, m.in. odhumusowanie terenu i wykonanie wykopów oraz nasypów.
- Przeczytaj także: Droga nr 16 stanie się trasą S16. Ułatwi dojazd na Mazury
W ramach inwestycji wybudowany zostanie dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej o długości 10,1 km. Na obu jezdniach kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Plan przewiduje również budowę węzła drogowego w rejonie miejscowości Dukla. Węzeł połączy drogę ekspresową S19 z obecną DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska.
Ponadto powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej, w tym trzy estakady, pięć wiaduktów i dziewięć mostów. Wykonawca wybuduje również dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) na wysokości miejscowości Równe. Pierwsi kierowcy powinni skorzystać z trasy w 2025 r.
Droga S19 w ciągu Via Carpatii dłuższa także na wschodzie Polski
Jeszcze dłuższy fragment drogi S19, przy którym prace także powinny zakończyć się w 2025 r., zostanie wybudowany na terenie woj. podlaskiego. Po niedawnym przekazaniu placu budowy odcinka Haćki — Bielsk Podlaski teraz na plac budowy wszedł wykonawca dwóch kolejnych odcinków przyszłej Via Carpatii, tj. Bielsk Podlaski — Boćki oraz Boćki — Malewice. Pierwszy z nich będzie miał długość ok. 12,2 km, drugi ok. 15,9 km.
Krótszy z odcinków będzie miał dwujezdniowy przekrój i poprowadzi nowym śladem na zachód od istniejącej drogi krajowej DK19. Na skrzyżowaniu S19 z obecną DK19 powstanie węzeł drogowy Boćki. Ponadto w ramach inwestycji wybudowanych zostanie m.in. 11 obiektów mostowych, w tym pięć wiaduktów na drogą ekspresową, most zintegrowany z przejściem dla zwierząt oraz wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejścia dla zwierząt.
W przypadku fragmentu Boćki — Malewice kierowcy również będą poruszali się po dwóch jezdniach. Droga poprowadzi nowym śladem, ale na wschód od istniejącej DK19. Przedłużeniem będzie odcinek, którego koniec wyznaczono w Chlebczynie już na terenie woj. mazowieckiego, w przypadku którego GDDKiA czeka na wydanie ZRID-u. W ramach inwestycji wykonawca S19 Boćki — Malewice wybuduje m.in. 10 wiaduktów i pięć mostów.