- W 2027 r. wygaśnie koncesja, dzięki której Stalexport utrzymuje i zarządza autostradą A4 pomiędzy Katowicami i Krakowem
- Nowym zarządcą zostanie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która już teraz zapowiada szereg prac na tym odcinku autostrady
- Planowane prace mają poprawić przepustowość trasy oraz zwiększyć komfort podróży
Już niemal 30 lat firma Stalexport i jej podmiot zależny — obecnie jest to Stalexport Autostrada Małopolska — utrzymuje i zarządza 61-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 z Katowic do Krakowa. Trasę wybudowano w latach 1976-1991, natomiast w 1997 r., na mocy koncesji, przekazano ją Stalexportowi. Już za niecałe cztery lata ta koncesja wygaśnie, a od 2027 r. za utrzymanie oraz zarządzanie tym fragmentem autostrady będzie odpowiadała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Autostrada A4 — będą dodatkowe pasy ruchu
Głównym zadaniem, z którym przyjdzie się zmierzyć GDDKiA, będzie poprawa przepustowości. Generalna dyrekcja zwraca uwagę, że już teraz każdego dnia odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami i Krakowem porusza się od 41 tys. do nawet 75 tys. pojazdów i wartość ta ciągle rośnie.
GDDKiA już teraz szykuje się do przyszłej rozbudowy "A-czwórki" o dodatkowy pas ruchu w obu kierunkach. Podpisany przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka Program Inwestycji zapewnia środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy.
- Przeczytaj także: Droga S10. GDDKiA ogłosiła plany na cztery nowe odcinki
W przyszłości planowane jest jednak więcej zadań. Mowa m.in. o przebudowie węzłów i obiektów inżynierskich oraz budowie lub rozbudowie miejsc obsługi podróżnych (MOP). Ponadto plany przewidują rozbiórkę infrastruktury do poboru opłat.
Autostrada A4 od węzła Murckowska do węzła Byczyna
"Prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028" — informuje GDDKiA. W ramach inwestycji dobudowany zostanie trzeci lub nawet czwarty pas, a także zostaną przebudowane lub rozbudowane cztery węzły drogowe: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna. Ponadto plany przewidują przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu, a także budowę MOP Giszowiec/Janów.
Autostrada A4 od węzła Byczyna
do węzła Balice I
W ramach inwestycji także na tym odcinku (34,5 km długości) dobudowany zostanie trzeci lub czwarty pas. Oprócz tego planowana jest przebudowa lub rozbudowa trzech węzłów drogowych, tj. Balin, Chrzanów i Rudno, przebudowa 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowa MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec. Prace przygotowawcze niezbędne do wdrożenia planów w życie przewidziano na lata 2024-2029.