Prof. Dr inż. Jürgen Leohold, kierownik działu badań koncernu Volkswagen AG, podczas otwarcia wystawy podkreślił: „Napęd elektryczny jest niezbędny dla trwałego zapewnienia transportu w przyszłości. Zależy nam, aby ten nowy rodzaj napędu uczynić dostępnym dla jak największej liczby użytkowników, a także by znalazł on ich uznanie”.

Profesor Leohold o szansach rozwoju transportu elektrycznego dyskutował w ramach panelu z Olafem Liesem, ministrem ds. gospodarki, pracy i komunikacji landu Dolna Saksonia, ze Stefanem Schostokiem, nadburmistrzem Hanoweru oraz z dr Bettiną Gundler, szefową działu „Komunikacja lądowa i centrum komunikacyjne” w Muzeum Niemieckim w Monachium.

Bulli T2 z napędem elektrycznym oraz e-load Up! są głównymi atrakcjami wystawy w Muzeum Historycznym. Model T2 (wypożyczony przez stowarzyszenie miłośników T2, przyjaciele VW Busa 1967-1979) na początku lat 70. wykraczał poza granice swoich czasów. Samochód wyposażono w elektryczny zespół napędowy, wyznaczający trendy przyszłości i budzący wówczas ogromne zainteresowanie.

Jednocześnie jednak z powodu ciężkiego akumulatora, wysokich kosztów produkcji oraz niewielkiego zasięgu nie mógł spełnić tych samych wymagań, co pojazdy z tradycyjnym napędem.

Dzisiaj kierunek ku przyszłości wskazuje nowy Volkswagen e-load Up!

To mały wszechstronny samochód dostawczy, szczególnie dobrze nadający się do transportu w warunkach miejskich – nie emituje żadnych szkodliwych substancji, a w przedziale ładunkowym o pojemności 990 litrów, sięgającym od drzwi bagażnika po kratkę oddzielającą bagażnik od kabiny pasażerskiej, można umieścić ładunek o masie 285 kg.

Zwrotny, elektryczny samochód z nadwoziem mającym długość zaledwie 3,54 m świetnie nadaje się jako środek transportu dla serwisantów, kurierów i dostawców towarów, rozwozicieli pizzy czy służb socjalnych.

Jednostka napędowa modelu VW e-load Up! nie wydaje niemal żadnych dźwięków. Elektryczny silnik o mocy 62 kW/82 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 210 niutonometrów, zapewnia temu maluchowi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 12,4 s, a prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 130 km/h.

To wystarczające osiągi, by w gęstym ruchu miejskim samochód ten mógł wykazać się dynamiką. Zintegrowany z podłogą akumulator litowo-jonowy ma pojemność 18,7 kWh. Po jego naładowaniu samochód może przejechać do 160 km (wg normy NEDC), co jest możliwe dzięki niskiej masie własnej pojazdu.