Volkswagen rozpoczął produkcję Passata w 1973 roku w zakładach w Emden. Model ten jest tam wytwarzany do dziś, ale jednocześnie również w dziewięciu innych lokalizacjach na trzech kontynentach, skąd trafia na ponad 100 rynków.

Passaty znacznie się od siebie różnią w zależności od kontynentu, na którym są oferowane. Wersje amerykańska i azjatycka mocno odbiegają od dobrze nam znanej europejskiej (wymiarami, wyglądem, silnikami i wyposażeniem).

W Europie sprzedawana jest obecnie ósma generacja Volkswagena Passata, która właśnie została poddana modernizacji. Jubileuszowym, trzydziestomilionowym egzemplarzem okazał się Passat Variant GTE, czyli odmiana kombi z napędem hybrydowym, która w salonach sprzedaży pojawi się w maju.

Produkcja Passata I generacji w zakładach w Emden, 1978 r. Foto: Volkswagen
Produkcja Passata I generacji w zakładach w Emden, 1978 r.

46 lat temu Volkswagen Passat zastapił model 1600 (Typ 3). Na jego tle był rewolucyjny i zapowiadał zupełnie nową rodzinę samochodów z umieszczonymi z przodu silnikami chłodzonymi cieczą, napędem na przednie koła i nowoczesną karoserią.

Passat (30 mln wyprodukowanych sztuk) jest drugim po Golfie (35 mln) najpopularniejszym modelem w historii marki Volkswagen. Trzecie miejsce na podium należy do Garbusa, który powstał w liczbie 21,5 mln egzemplarzy.