Auto Świat Wiadomości Aktualności Volkswagen Polo R WRC - maszyna do wygrywania

Volkswagen Polo R WRC - maszyna do wygrywania

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek

Volkswagen Polo R WRC, choć dzieli większość swojej nazwy z niepozornym miejskim modelem, w rzeczywistości jest prawdziwym drogowym potworem. Połączenie technologii najwyższych lotów i talentu załóg pozwala Volkswagenowi na bezkonkurencyjną dominację nad rywalami na trasach rajdów już trzeci rok z rzędu. Również u nas, podczas Lotos 72. Rajdu Polski, Polo R WRC nie miało sobie równych.

Volkswagen Polo R WRC w 72. Rajdzie Polski - Mikołajki 2015
Zobacz galerię (22)
Onet
Volkswagen Polo R WRC w 72. Rajdzie Polski - Mikołajki 2015

Lotos 72. Rajd Polski z bazą w Mikołajkach właśnie się zakończył. A zakończył się bezapelacyjnym zwycięstwem zespołu Volkswagen Motorsport. Trzy Volkswageny Polo R WRC zajęły pierwsze, drugie i piąte miejsce. Zwyciężył dwukrotny, aktualny mistrz świata Sebastien Ogier z pilotem Julienem Ingrassią, który pewnie kroczy po trzeci z rzędu tytuł. Co stoi za sukcesem załogi i całego zespołu? Poza talentem, ciężką pracą inżynierów i całej obsługi, jest to samochód - Volkswagen Polo R WRC.

Żródło: Onet

Z pojemności 1,6 litra wyciśnięto moc sięgającą 318 KM przy 6250 obr./min i moment obrotowy 430 Nm przy 5000 obr./min. Pozwala to Volkswagenowi Polo R WRC na przyspieszenie do "setki" w zaledwie 3,9 sekundy i osiągnięcie, w zależności od ustawienia skrzyni biegów, prędkości rzędu 200 km/h.

Wersja 2015 Polo R WRC, podobnie jak poprzednia, opiera się na tej samej bazie - na samochodzie przeznaczonym do ruchu po drogach publicznych. Nowa jest jednak skrzynia biegów, więcej możliwości wyboru dostrojenia zawieszenia oraz udoskonalone detale wpływające na aerodynamikę.

Obecna wersja Polo R WRC od lipca 2014 roku była intensywnie testowana przez kierowców fabrycznych Volkswagena, by przede wszystkim sprawdzić wytrzymałość całej konstrukcji. Po szutrze, asfalcie oraz śniegu i lodzie Ogier, Latvala i Mikkelsen pokonali w Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii i w Szwecji oraz w okolicach Monte Carlo około pięciu tysięcy kilometrów. Większą część testów wziął na siebie Dieter Depping, kierowca testowy Volkswagen Motorsport, który testował także pierwszą generację Polo R WRC.

Centrum dowodzenia

Wnętrze Volkswagena Polo R WRC to prawdziwe centrum dowodzenia, gdzie kluczową rolę pełni wielofunkcyjna kierownica. Przyciski z lewej strony to włącznik wycieraczek (żółty) oraz uruchamianie silnika i przycisk kontroli startu (czerwony). Jeśli chodzi o pokrętła - tutaj ustawiane są zaprogramowane mappingi (ustawienia) silnika dla prędkości obrotowych silnika, układu sterowania silnika i świateł.

Żródło: Volkswagen Motorsport

Przyciski z prawej strony to włącznik świateł drogowych (niebieski), zerowanie licznika przebiegu (czarny) oraz oznaczenie dla rejestracji danych (żółty).

Kilka faktów dotyczących Volkswagena Polo R WRC

  • Wymiana skrzyni biegów w kwadrans

Zmiana specyfikacji Polo R WRC z szutrowej na asfaltową zajmuje mechanikom Volkswagen Motorsport około 60 minut. Harmonogram przewiduje na tę zmianę maksymalnie 75-minutowy serwis.

15 minut, które zostaje mechanikom zespołu Volkswagena, ze spokojem wystarczy na szybką wymianę… skrzyni biegów. Jeżeli zostanie im wolna minuta, mogą w tym czasie wymienić także cały reflektor, zderzak czy koło.

Żródło: Onet

Półtorej minuty zajmuje im ustawienie układu kierowniczego lub wymiana tylnego zderzaka, dwie minuty trwa montaż dodatkowych świateł stosowanych podczas nocnych odcinków specjalnych, trzy minuty są potrzebne na wymianę kolumny z amortyzatorem i sprężyną lub tarczy i klocków hamulcowych, a zaledwie cztery minuty trwa wymiana wahacza poprzecznego.

  • 66 narzędzi

Zaledwie 66 różnych narzędzi – m.in. wkrętarka udarowa, szczotka druciana, zapasowe ostrza do noży, klucz dynamometryczny, śrubokręty czy taśma miernicza – potrzebnych jest przy serwisie Polo R WRC. 15 dalszych narzędzi jest potrzebnych przy pierwszym złożeniu samochodu i przy przygotowaniach do rajdu.

  • 100 KM "wyparowało"

Ekstremalnie niskie ciśnienie atmosferyczne (742 milibary) zmierzone podczas Rajdu Meksyku w 2014 roku (film z tego rajdu poniżej) i rozegranego na wysokości 2781 m n.p.m. odcinka specjalnego "El Chocolate" spowodowało, że moc silnika sięgała zaledwie 220 KM, czyli niemal o 100 KM mniej, niż zmierzono podczas Rajdu Szwecji.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
  • Pół miesiąca

Zmontowanie nowego Polo R WRC, od nielakierowanego nadwozia bez dachu aż po gotowy do startu World Rally Car, zajmuje około 350 godzin, czyli niespełna 15 dób.

  • Tylne skrzydło

Tylne skrzydło poprawia zachowanie się auta podczas lotu przy długich skokach? Ważący trzy kilogramy element aerodynamiczny, wykonany z włókna węglowego, poprawia docisk tylnej osi na zakrętach, ale przede wszystkim zapewnia odpowiedni lot przy długich skokach. Gdyby nie było tylnego skrzydła, Polo R WRC lądowałoby "dziobem" w dół.

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków