Lotos 72. Rajd Polski z bazą w Mikołajkach właśnie się zakończył. A zakończył się bezapelacyjnym zwycięstwem zespołu Volkswagen Motorsport. Trzy Volkswageny Polo R WRC zajęły pierwsze, drugie i piąte miejsce. Zwyciężył dwukrotny, aktualny mistrz świata Sebastien Ogier z pilotem Julienem Ingrassią, który pewnie kroczy po trzeci z rzędu tytuł. Co stoi za sukcesem załogi i całego zespołu? Poza talentem, ciężką pracą inżynierów i całej obsługi, jest to samochód - Volkswagen Polo R WRC.

Z pojemności 1,6 litra wyciśnięto moc sięgającą 318 KM przy 6250 obr./min i moment obrotowy 430 Nm przy 5000 obr./min. Pozwala to Volkswagenowi Polo R WRC na przyspieszenie do "setki" w zaledwie 3,9 sekundy i osiągnięcie, w zależności od ustawienia skrzyni biegów, prędkości rzędu 200 km/h.

Wersja 2015 Polo R WRC, podobnie jak poprzednia, opiera się na tej samej bazie - na samochodzie przeznaczonym do ruchu po drogach publicznych. Nowa jest jednak skrzynia biegów, więcej możliwości wyboru dostrojenia zawieszenia oraz udoskonalone detale wpływające na aerodynamikę.

Obecna wersja Polo R WRC od lipca 2014 roku była intensywnie testowana przez kierowców fabrycznych Volkswagena, by przede wszystkim sprawdzić wytrzymałość całej konstrukcji. Po szutrze, asfalcie oraz śniegu i lodzie Ogier, Latvala i Mikkelsen pokonali w Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii i w Szwecji oraz w okolicach Monte Carlo około pięciu tysięcy kilometrów. Większą część testów wziął na siebie Dieter Depping, kierowca testowy Volkswagen Motorsport, który testował także pierwszą generację Polo R WRC.

Centrum dowodzenia

Wnętrze Volkswagena Polo R WRC to prawdziwe centrum dowodzenia, gdzie kluczową rolę pełni wielofunkcyjna kierownica. Przyciski z lewej strony to włącznik wycieraczek (żółty) oraz uruchamianie silnika i przycisk kontroli startu (czerwony). Jeśli chodzi o pokrętła - tutaj ustawiane są zaprogramowane mappingi (ustawienia) silnika dla prędkości obrotowych silnika, układu sterowania silnika i świateł.

Przyciski z prawej strony to włącznik świateł drogowych (niebieski), zerowanie licznika przebiegu (czarny) oraz oznaczenie dla rejestracji danych (żółty).

Kilka faktów dotyczących Volkswagena Polo R WRC

  • Wymiana skrzyni biegów w kwadrans

Zmiana specyfikacji Polo R WRC z szutrowej na asfaltową zajmuje mechanikom Volkswagen Motorsport około 60 minut. Harmonogram przewiduje na tę zmianę maksymalnie 75-minutowy serwis.

15 minut, które zostaje mechanikom zespołu Volkswagena, ze spokojem wystarczy na szybką wymianę… skrzyni biegów. Jeżeli zostanie im wolna minuta, mogą w tym czasie wymienić także cały reflektor, zderzak czy koło.

Półtorej minuty zajmuje im ustawienie układu kierowniczego lub wymiana tylnego zderzaka, dwie minuty trwa montaż dodatkowych świateł stosowanych podczas nocnych odcinków specjalnych, trzy minuty są potrzebne na wymianę kolumny z amortyzatorem i sprężyną lub tarczy i klocków hamulcowych, a zaledwie cztery minuty trwa wymiana wahacza poprzecznego.

  • 66 narzędzi

Zaledwie 66 różnych narzędzi – m.in. wkrętarka udarowa, szczotka druciana, zapasowe ostrza do noży, klucz dynamometryczny, śrubokręty czy taśma miernicza – potrzebnych jest przy serwisie Polo R WRC. 15 dalszych narzędzi jest potrzebnych przy pierwszym złożeniu samochodu i przy przygotowaniach do rajdu.

  • 100 KM "wyparowało"

Ekstremalnie niskie ciśnienie atmosferyczne (742 milibary) zmierzone podczas Rajdu Meksyku w 2014 roku (film z tego rajdu poniżej) i rozegranego na wysokości 2781 m n.p.m. odcinka specjalnego "El Chocolate" spowodowało, że moc silnika sięgała zaledwie 220 KM, czyli niemal o 100 KM mniej, niż zmierzono podczas Rajdu Szwecji.

  • Pół miesiąca

Zmontowanie nowego Polo R WRC, od nielakierowanego nadwozia bez dachu aż po gotowy do startu World Rally Car, zajmuje około 350 godzin, czyli niespełna 15 dób.

  • Tylne skrzydło

Tylne skrzydło poprawia zachowanie się auta podczas lotu przy długich skokach? Ważący trzy kilogramy element aerodynamiczny, wykonany z włókna węglowego, poprawia docisk tylnej osi na zakrętach, ale przede wszystkim zapewnia odpowiedni lot przy długich skokach. Gdyby nie było tylnego skrzydła, Polo R WRC lądowałoby "dziobem" w dół.