Premiera światowa Volkswagena Scirocco R odbyła się w ostatni weekend na słynnym niemieckim torze Nürburgring podczas wyścigu 24 godzinnego. Inspiracją do stworzenia najmocniejszej wersji Scirocco stała się wersja wyścigowa GT24.
Pod maską Scirocco R pracuje czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 TSI o mocy 195 kW (265 KM) przy 6000 obr./min. i maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm dostępnym w zakresie od 2500 do 5000 obr./min, który współpracuje z sześciostopniową dwusprzęgłową przekładnią DSG. Standardem jest także elektroniczna blokada dyferencjału XDS. Volkswagen Scirocco R - porównanie z konkurentamiModelVolkswagen Scirocco RAudi S3Ford Focus RSSilnik2.0 TSI2.0 TFSI2,5 TurboPojemność skokowa [cm3]198419842522Cylindry/zawory4/44/45/4Moc [kW/obr./min]195/6000195/6000224/6500Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]350/2500-5000350/2500-5000440/2300-4500Prędkość maksymalna [km/h]-250263Przyspieszenie 0-100 km/h [s]-5,75,9Średnie zużycie paliwa [l/100 km]-8,59,4Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]-14551467
Design Scirocco R oparty jest na wyścigowej wersji GT24. Nowy jest przedni zderzak z większymi otworami wlotu powietrza oraz zintegrowanym spoilerem. Większy jest także spoiler nad tylną szybą. W tylnej części nadwozia zainstalowano dyfuzor i podwójną końcówkę układu wydechowego. Standardem są bi-ksenonowe reflektory i 18-calowe obręcze kół z metali lekkich Talladega.
Na Nürburgringu Scirocco R zostało zaprezentowane obok wyścigowych egzemplarzy Scirocco GT24. Nowość na rynku ma pojawić się we wrześniu 2009 roku.