Oszczędnościowy program koncernu Volkswagen po aferze z fałszowaniem wyników emisji spalin w silnikach wysokoprężnych, stworzył także niepewność w dalszych losach fabrycznego zespołu rajdowego. Ostatecznie nowy zarząd zaakceptował program motorsportu w dotychczasowej formie. To oznacza, że zespół fabryczny Volkswagena pozostanie w WRC przynajmniej do 2019 roku.

Zespół zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1978 roku, kiedy to Jochi Kleint wystartował w Rajdzie Wielkiej Brytanii w samochodzie Volkswagen Golf GTI. Jednak regularne starty zespół rozpoczął dopiero w 1984 roku. Największy sukces w latach 80. odniósł w 1986 roku, będąc wówczas trzecim producentem na świecie (Kenneth Eriksson i Franz Wittmann). 1990 rok był ostatnim dla Volkswagena Golfa w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Ekipa powróciła do ścigania w 2002 w JWRC z Volkswagenem Polo S1600. Startowała jednak jedynie dwa lata odnosząc jedno zwycięstwo w Rajdzie Turcji 2003 (Kosti Katajamäki).

W 2012 roku podjęto decyzję o budowie auta w pełni spełniający przepisy WRC. Tak powstał Volkswagen Polo R WRC, który rozpoczął pasmo sukcesów. Dotychczas Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, liderzy zespołu Volkswagen Motorsport, mają na koncie trzy tytuły indywidualnych oraz zespołowych mistrzów świata WRC.