Czwarta generacja tego sportowego auta napędzana jest nowym silnikiem benzynowym TSI z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy 300 KM. Jednostka jest mocniejsza o 30 KM i jednocześnie bardziej oszczędna, zamiast 8,5 litra zużywa 7,1 l/100 km.
Moc silnika jest przenoszona na drogę przez stały napęd na wszystkie koła 4MOTION ze sprzęgłem Haldex piątej generacji.
O dynamikę Golfa R dba zmodyfikowane sportowe zawieszenie, które zostało obniżone o 20 mm, nowy progresywny układ kierowniczy oraz funkcja ESC Sport – po raz pierwszy z możliwością całkowitej dezaktywacji, na przykład na torze wyścigowym.
Golf R z manualną skrzynią biegów potrzebuje na przyspieszenie od 0 do 100 km/h 5,1 sekundy (poprzednik: 5,7 s). Z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG ten klasyczny sprint zajmuje nowemu Golfowi R 4,9 sekundy.
Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Emisja CO2 obniżyła się analogicznie ze 199 g/km do 165 g/km. Z opcjonalną 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG spalanie wynosi 6,9 l/100 km (159 g/km CO2). W porównaniu z poprzednikiem z DSG oszczędność wynosi 1,5 l/100 km (18 procent). Obie wersje tego sportowego auta spełniają normyemisji spalin Euro 6.
Nowy Golf R został wyposażony w zestaw specjalnie zaprojektowanych zderzaków, progów i 18-calowych obręczy kół ze stopu metali lekkich, na ktore nałożono opony w rozmiarze 225/40. Model został wyróżniony przez takie elementy jak: reflektory bi-ksenonowe diodowymi światłami dziennymi w kształcie podwójnego "U", ciemnoczerwone światła tylne i układ wydechowy z czterema chromowanymi końcówkami.
W środku Golfa R znajdziemy sportowe siedzenia pokryte tapicerką z tkaniny i Alcantary, trójramienną, sportową kierownicę obszytą skórą, oświetlenie Ambient, automatyczną klimatyzację oraz radio z odtwarzaczem CD i ekranem dotykowym.