Auto Świat Wiadomości Aktualności "The Times": Volvo rozpoczęło ewakuację z Chin do Europy. Nie miało wyboru

"The Times": Volvo rozpoczęło ewakuację z Chin do Europy. Nie miało wyboru

Volvo zaczyna przenosić produkcję samochodów z Chin do Belgii – informuje brytyjski dziennik "The Times". Zaskakującą wiadomość powtórzyły już też agencje Reutera i Bloomberg. Najprawdopodobniej Szwedzi chcą w ten sposób uniknąć szykowanych przez Unię Europejską drakońskich ceł na auta elektryczne importowane z Chin.

Produkcja Volvo w Chinach
Volvo
Produkcja Volvo w Chinach
  • Komisja Europejska prowadzi dochodzenie przeciwko chińskim producentom samochodów, podejrzewając Pekin o stosowanie nieuczciwych praktyk dumpingowych
  • W obliczu zapowiedzianych przez KE podwyżek ceł na auta elektryczne wytwarzane w Chinach, Volvo zamierza przenieść część produkcji do Europy
  • Restrykcyjną politykę względem chińskich elektryków prowadzą też Stany Zjednoczone. W tym roku cło na takie auta wzrośnie tam aż do 100 proc. (sic!)

Volvo Cars AB, którego większościowym udziałowcem jest chiński koncern Geely, szykuje się do radykalnego kroku – przeniesienia produkcji niektórych modeli z Chin do Europy. Skąd ta decyzja? Polityka tańszego wytwarzania pojazdów w Państwie Środka może przestać się opłacać, gdy Komisja Europejska ogłosi stawki podwyższonego cła na auta importowane z tego kraju. Zdaniem informatora wewnątrz firmy, do którego dotarł dziennik "The Times", Volvo jest już gotowe na tę sytuację.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volvo ucieka z Chin w obawie przed wysokim cłem

Według dziennika i wtórujących mu agencji Reutera i Bloomberg decyzja o częściowym przeniesieniu produkcji elektrycznych modeli z Chin do Europy już zapadła. Inną rozważaną opcją było... zawieszenie sprzedaży na europejskim rynku elektrycznych modeli Volvo z metką "made in China". Zamiast tego Szwedzi dołożą trochę pracy europejskiemu zakładowi w Gandawie w Belgii.

Obecnie z linii produkcyjnych zjeżdżają tam modele XC40, C40 i XC60. Już w październiku ubiegłego roku Volvo ogłosiło, że w 2025 r. belgijska fabryka rozszerzy działalność o wytwarzanie małego elektryka (EX30), który obecnie powstaje tylko w Chinach. Teraz z relacji "The Times" dowiadujemy się, że do Gandawy miałoby ewakuować się też znacznie większe Volvo EX90 (jego produkcja na razie ruszyła tylko w amerykańskim zakładzie marki).

Fabryka Volvo w USA. W Stanach Zjednoczonych powstaje m.in. model EX90
Fabryka Volvo w USA. W Stanach Zjednoczonych powstaje m.in. model EX90Volvo

KE walczy z dumpingiem. Volvo dostałoby rykoszetem

Od 4 października 2023 r. Komisja Europejska prowadzi dochodzenie wszczęte przeciwko chińskim producentom. KE podejrzewa Pekin o stosowanie nieuczciwych praktyk dumpingowych, które mają zapewniać firmom z Państwa Środka przewagę cenową nad europejskimi producentami. W tym tygodniu mamy poznać wyniki śledztwa i podwyższone stawki cła na elektryki importowane do Europy z Chin.

Chińska fabryka Volvo w Luqiao
Chińska fabryka Volvo w LuqiaoVolvo

Restrykcyjną politykę względem samochodów elektrycznych o takim pochodzeniu prowadzą też Stany Zjednoczone. I tak wysokie już cło (25 proc.) zostanie podwyższone w tym roku aż do 100 proc. Według szacunków KE udział chińskich producentów w europejskim rynku pojazdów elektrycznych wzrośnie w 2025 r. do 15 proc. Nic dziwnego, że Chiny mają nadzieję, że UE porzuci protekcjonizm handlowy i "powróci na ścieżkę dialogu i współpracy".

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków