Silnik z układem Common-Rail opiera się na supernowoczesnym TDI, wprowadzonym w Europie po raz pierwszy w 2007 roku w Tiguanie. Spełnia on już teraz normę Euro-5, która zacznie obowiązywać od jesieni 2009 roku.

Głównym celem przy konstruowaniu BlueTDI (2,0 litra pojemności skokowej, 103 kW / 140 KM, 320 Nm) była redukcja emisji tlenków azotu (NOx), ponieważ amerykańska norma BIN5/ LEV2 ustanawia dopuszczalną granicę NOx na poziomie zaledwie 0,05g na 1 milę. Inżynierowie z Wolfsburga osiągnęli tę wartość graniczną oraz ogólną redukcję emisji przez silnik dzięki jedynym na świecie rozwiązaniom technicznym oraz użyciu katalizatora zasobnikowego NOx.

Do istotnych zmian wprowadzonych w silniku należy zmodyfikowany układ wtryskowy, montowany również w europejskich TDI oraz zastosowanie czujników ciśnienia w cylindrach. Pozwalają one na całkiem nowe sterowanie spalaniem uzależnione od ciśnienia. Regulacja następuje szybciej i indywidualnie dla każdego cylindra. Nowością jest także zoptymalizowana wysokociśnieniowa pompa wtryskowa. Wyjątkowym rozwiązaniem na skalę światową jest również połączenie wysokociśnieniowego układu recyrkulacji spalin z dodatkową recyrkulacją niskociśnieniową. Ta podwójna recyrkulacja (dwuobwodowy układ AGR) jest jednym z najskuteczniejszych środków pozwalających na zmniejszenie ilości tlenków azotu emitowanych przez silnik. Dzięki dwuobwodowemu systemowi AGR emisja obniża się nawet o 60 procent.

Katalizator zasobnikowy NOx, umieszczony za katalizatorem utleniającym i filtrem cząsteczek stałych obniża ilość NOx do absolutnego minimum. W sumie wszystkie te elementy redukują emisje tlenków azotu o 90 procent. Volkswagen Jetta z silnikiem BlueTDI będzie zatem jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska i najoszczędniejszych sposobów poruszania się po Ameryce.