Auto Świat Wiadomości Aktualności Najbardziej zakorkowane miasta Polski i świata. Nowy ranking

Najbardziej zakorkowane miasta Polski i świata. Nowy ranking

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

W Łodzi jeździ się gorzej niż w Tokio. W Krakowie i Wrocławiu kierowcy mierzą się z większymi zatorami niż w Jerozolimie, Santiago czy Meksyku. W Warszawie jest z kolei niemal tak samo, jak w Atenach. Czas na nowy ranking najbardziej zatłoczonych miast świata, w których polskie aglomeracje znów plasują się w czołówce.

Korek w Barcelonie
Auto Świat / Tomasz Okurowski
Korek w Barcelonie
  • Pandemia wciąż wpływa na ruch drogowy — korki zmniejszyły się aż w 283 miastach świata spośród 404 badanych
  • Po raz pierwszy sprawdzono, jak korki wpływają na emisję CO2. W Paryżu zatory odpowiadają za 13,5 proc. całej emisji dwutlenku węgla spowodowanej przez ruch drogowy
  • Najbardziej zakorkowane miasta świata to: Stambuł, Moskwa i Kijów. W największych korkach czas podróży wydłuża się nawet o 62 proc. w porównaniu do okresu, gdy panuje swobodny ruch
  • W krajowym rankingu zakorkowanych aglomeracji prowadzą: Łódź, Kraków i Wrocław
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Poznaliśmy coroczny raport TomTom o korkach w miastach na całym świecie. W najnowszej edycji uwzględniono ruch drogowy w 404 miastach w 58 krajach świata. Po raz pierwszy wykorzystano dane o ruchu drogowym, by oszacować emisję dwutlenku węgla. Na początek sprawdzono, jak korki wpływają na środowisko w czterech europejskich stolicach: Amsterdamie, Berlinie, Londynie i Paryżu.

Korki a emisja dwutlenku węgla - jak trujemy siebie i środowisko

Im większe korki, tym wyższa emisja spalin. Okazało się, że drogowe zatory odpowiadały nawet za 15 proc. całej emisji CO2 wywołanej przez ruch drogowy. Największy wpływ na środowisko miały korki w Londynie (15 proc. emisji). Nieco mniejszy odnotowano w Paryżu (13,5 proc.), Berlinie (10,5 proc.) i Amsterdamie (7 proc.). Z analizy TomTom i Politechniki w Graz wynika, że największy wpływ na emisję miały auta z silnikami Diesla (mimo malejącej sprzedaży, to aut na olej napędowy jest więcej niż benzynowych w badanych miastach) oraz benzynowe. Największą emisję odnotowano w Paryżu (ponad 11 megaton w przypadku diesla i 2,6 Mt z aut benzynowych) i Londynie (odpowiednio 10,66 Mt i 4,12 Mt).

W rankingu zatłoczonych miast nie zabrakło aglomeracji z naszego kraju. W lokalnym zestawieniu prowadzą Łódź, Kraków i Wrocław. Na uwagę zasługuje także Szczecin, w którym mimo pandemii odnotowano największy wzrost natężenia ruchu. Podobne tak wysokie wzrosty stwierdzono w Izmirze i Stambule.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pandemia wciąż oddziałuje na korki

Marcin Graczyk, Engineering Manager Traffic Analytics w TomTom, wyjaśnia: "Najnowsza edycja TomTom Traffic Index pokazuje, że trwająca pandemia koronawirusa od dwóch lat kształtuje sytuację drogową w polskich miastach. Wprowadzenie elastycznych godzin pracy przez pracodawców sprawiło, że zmalał ruch w porannym i popołudniowym szczycie. Dzięki temu kierowcy w największych polskich miastach spędzają mniej czasu w korkach, co jest zbieżne z trendami globalnymi".

Najbardziej zakorkowane miasta Polski

Średni poziom zakorkowania to wskaźnik o ile wydłuża się czas podróży w porównaniu do okresu, gdy jest najmniejszy ruch

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Miejsce w krajowym rankinguMiejsce w globalnym rankinguMiastoŚr. poziom zakorkowania (w proc.)Czas stracony w korkach w ciągu roku (godz.)Najgorszy miesiącNajgorsza poraZmiana - 2021 a 2020 r. (w proc.)
113Łódź45103Październik - grudzieńŚroda godz. 16-17+3
220Kraków9642PaździernikPiątek godz. 15-16+6
322Wrocław9441PaździernikCzwartek godz. 16-17+6
430Warszawa 8537brak  Czwartek godz. 16-17+6
533Poznań8537brakWtorek godz. 16-17+6
638Szczecin8236brakPiątek godz. 15-16+9
745Gdańsk, Gdynia, Sopot7834brakPiątek godz. 15-16+5
891Lublin6629brak  Wtorek godz. 15-16+3
9113Bydgoszcz6227brakPoniedziałek godz. 15-160
10129Białystok5725brakPoniedziałek godz. 16-17+3
11248Bielsko-Biała4319brakPiątek godz. 14-15+1
12294Katowice (obszar aglomeracji)3917brakPiątek godz. 15-16+1

W najnowszym raporcie TomTom nie zabrakło także szczegółowej analizy najgorszych dni dla kierowców. Okazuje się, że w większości miast Polski najbardziej sądnym dniem był poniedziałek 8 lutego 2021 r. Wówczas bowiem wystąpiły silne śnieżyce, które sparaliżowały ruch. Tego dnia w Poznaniu i w Warszawie zakorkowanie wzrosło aż o 127 proc. Średnia prędkość przejazdu w stolicy spadła wówczas do 23 km na godz. Na tym nie koniec.

Korek w godzinach szczytu
Korek w godzinach szczytuŻródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

W raporcie sprawdzono także, jak jeździ się po największych miastach w godzinach szczytu. Okazało się, że kolejność miast wówczas nieco się zmienia. Wyniki w poniższej tabeli, w której na prowadzeniu znalazł się Kraków.

Polskie miasta, w których najgorzej jeździ się w godzinach szczytu

Procentowy wskaźnik o ile wydłuża się czas podróży w porównaniu do okresu, gdy jest najmniejszy ruch

Miejsce MiastoWydłużenie czasu podróży (proc.)
1Kraków74
2Łódź73
3Wrocław72
4Warszawa67
5Gdańsk, Gdynia, Sopot (Trójmiasto)67
6Poznań60
7Szczecin59
8Bydgoszcz47
9Lublin46
10Białystok43

W globalnym rankingu zakorkowanych miast dalej w czołówce znajdują się Stambuł, Moskwa i Kijów. W finałowej trójce zestawienia ruch wciąż rośnie (wzrost od 5 proc. w Kijowie aż po 11 proc. w Stambule). Znamienne jednak, że nie wszędzie przybywa aut na drogach. Z raportu wynika, że korki zmniejszyły się aż w 283 miastach świata (spośród 404 badanych aglomeracji). Spory wpływ ma na to pandemia i zdalna praca oraz nauka. Ale to nie wszystko. Autorzy raportu zwracają także uwagę na rosnącą popularność nowych form mobilności. Rośnie bowiem zainteresowanie rowerami, skuterami elektrycznymi i podobnymi środkami transportu jako alternatywy dla własnych aut oraz transportu publicznego.

Najbardziej zakorkowane miasta świata

Średni poziom zakorkowania to wskaźnik o ile wydłuża się czas podróży w porównaniu do okresu, gdy jest najmniejszy ruch

Miejsce w globalnym rankinguMiastoŚredni poziom zakorkowania (w proc.)Czas stracony w korkach w ciągu roku (godz.)
1Stambuł (Turcja)62 142
2Moskwa i obwód (Rosja)61140
3Kijów (Ukraina)56128
4Bogota (Kolumbia)55126
5Mumbaj/ Bombaj (Indie)53121
6Odessa (Ukraina)51117
7Sankt Petersburg (Rosja)50115
8Bukareszt (Rumunia)50115
9Nowosybirsk (Rosja)48110
10Bengaluru (Indie)48110

"W TomTom uważamy, że optymalizacja ruchu drogowego i lepsze zarządzanie nim może poprawić płynność ruchu tylko o około 10 procent. Aby rzeczywiście rozwiązać problem zatłoczenia na drogach, należy przemyśleć, jak ma wyglądać mobilność mieszkańców i wspierać alternatywne formy transportu: rower, komunikacja publiczna oraz inne środki muszą mieć większy udział w całym transporcie. To zadanie dla polityków, władz miast, pracodawców, ale też samych kierowców. Z pewnością jest to proces, który wymaga wielu lat i zmiany naszych przyzwyczajeń" – wyjaśnia Marcin Graczyk z TomTom.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków