Usage Based Insurance to indywidualne ubezpieczenie samochodu, w którym wysokość składki jest wyliczana na podstawie analizy stylu jazdy danego kierowcy (tego typu rozwiązanie jest stosowane m. in. w USA i we Włoszech). W dotychczasowych ubezpieczeniach składka wyliczana jest na podstawie statystyk.

We wtorek w Kielcach podpisano umowę o współpracy pomiędzy przedstawicielami firm mających stworzyć taki system na potrzeby rynku polskiego. System zbuduje konsorcjum złożone z: Politechniki Świętokrzyskiej (PŚk), Sieci Badawczej Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji (ŁUKASIEWICZ-PIMOT) i firmy Globtrak Polska Sp. z o.o.

Kierownik projektu prof. Tomasz Lech Stańczyk zaznaczył, że pojawiła się tendencja, aby ściślej korelować ubezpieczenie pojazdów, ze sposobem ich użytkowania przez kierowców. Dotyczy to zwłaszcza flot pojazdów w dużych przedsiębiorstwach. "Do tej pory to zniżki za bezszkodową jazdę. A dzisiejszy rozwój telematyki, nasycenie samochodu informatyką, systemami sterowania, pomaga wydobyć znacznie więcej informacji, jak samochód jest użytkowany" – opisywał.

Kielecka uczelnia na podstawie badań poligonowych i eksploatacyjnych dla różnych typów pojazdów (osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy dalekobieżne i miejskie), będzie określała w projekcie tzw. profile kierowców, związane z ich zachowaniami na drodze. Z kolei dane jakościowe na temat kierowców będą przesyłane do ubezpieczycieli.

Według prof. Stańczyka system, który powstanie, może zainteresować zarówno firmy dysponujące dużą flotą samochodową jak i firmy ubezpieczeniowe. "Właściciel firmy, pokazując że ma dobrych, jeżdżących bezpiecznie kierowców, będzie mógł negocjować z ubezpieczycielem kwotę ubezpieczenia pojazdów. System ma być autonomiczny, automatyczny i zdalny przez GPS i telematykę" – dodał prof. Stańczyk.

Dyrektor ŁUKASIEWICZ-PIMOT prof. Witold Luty zauważył, że przedsięwzięcie jest związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. "Jest ukierunkowane na kształtowanie bezpiecznych zachowań kierowców, poprzez system motywacji" - zaznaczył.

Prezes zarządu Globtrak Rafał Chaba (spółka telematyki samochodowej) opisywał, że w ramach projektu firma będzie zajmowała się wdrożeniem wyników badań do technologii i testowaniem wypracowanych wzorców we flotach pojazdów.

Wartość projektu „Innowacyjny system wspierający ocenę ryzyka ubezpieczeń komunikacyjnych dedykowany dla UBI (Usage Based Insurance)” to ponad 4,3 mln zł, a unijne dofinasowanie - ponad 3,8 mln zł – pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020, z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wkład własny zapewnia prywatna firma z konsorcjum. Przedsięwzięcie będzie realizowane przez dwa lata.