Nie da się ukryć, że w Polsce od wielu lat trwa regularna wojna z kierowcami, którzy łamią przepisy. Stawiane są kolejne odcinkowe pomiary, także na drogach szybkiego ruchu, a policja często prowadzi kontrole z wiaduktów, sprawdzając, czy przestrzegana jest bezpieczna odległość. W wielu zaniepokojenie budzą wielkie bramownice na S3 i S8. Nie mają jednak nic wspólnego z policją i przepisami ruchu drogowego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWielkie bramownice na S3 i S8 dla latających zwierzaków
nżynierowie z Polski wprowadzili nowatorskie rozwiązania, by chronić nietoperze migrujące wzdłuż ekspresówek S3 i S8. Specjalne bramownice, które pojawiły się nad odcinkami Szczecin-Gorzów i Wieluń-Złoczew, są jednymi z pierwszych tego typu konstrukcjami w Europie. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego przejścia dla tych latających ssaków.
Bramownice, które zadebiutowały przy oddawaniu odcinków dróg w latach 2010 i 2013, przyjmują formę litery Y z siatką o oczkach nie większych niż 5x5 cm, co zapobiega wlatywaniu nietoperzy pod konstrukcję. Rozpiętość przejścia wynosi od 50 do 100 metrów, a siatkę montuje się również przy podporach, by zwiększyć bezpieczeństwo.
Przeczytaj także: Mechanicy szczerze o markach. Które naprawiają chętnie, a które są utrapieniem?
Alternatywnym rozwiązaniem są siatki ochronne montowane wzdłuż dróg, które spotkać można przy S3 w rejonie Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego czy też wzdłuż S6. Siatki te mają na celu podniesienie toru lotu nietoperzy, umożliwiając im bezpieczne przeloty nad drogami. Są wykonane z plecionki z pasków o szerokości co najmniej 0,5 cm i oczkach 5x5 cm, sięgając wysokości 4-5 metrów.
Tak wyglądają bramownice dla nietoperzy - galeria
Jak GDDKiA dba o zwierzęta na drogach?
W latach 1995-2024 na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz na odcinkach koncesjonariuszy powstało 5624 przejść dla zwierząt. Zdecydowaną większość z nich stanowią przepusty i przejścia dla płazów i małych zwierząt (4187 szt.), a pozostałe to przejścia dla dużych i średnich zwierząt dolne (1202 szt.) i górne (226 szt.). Te ostatnie to duże obiekty inżynierskie nad autostradami lub drogami ekspresowymi, odpowiednio zaaranżowane, aby umożliwić zwierzętom przejście nad oraz pod drogą szybkiego ruchu
- komentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w swoim komunikacie. Mówimy o naprawdę poważnych pieniądzach. Średni koszt realizacji urządzeń ochrony środowiska (przejść dla zwierząt, ogrodzeń drogowych i herpetologicznych, systemu odwodnienia i ekranów przeciwhałasowych), to ok. 11 proc. łącznych kosztów budowy dróg szybkiego ruchu. Przy czym koszt przejść dla zwierząt stanowi ponad 6,5 proc.
Przeczytaj także: To już dzisiaj. Policja znów zwróci uwagę na jeden element. Można jednak łatwo uniknąć mandatu