Obecne kłopoty z budową dróg szybkiego ruchu spowodowane są rosnącymi kosztami pracy oraz cenami materiałów budowlanych, a także zwykłą niefrasobliwością wykonawców, którzy - by wygrać przetargi - deklarowali wykonanie robót w zbyt niskich cenach. W nowych przetargach Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad będzie zatem zwracać uwagę na rażąco nierealistyczne wyceny prac.

A nowych przetargów w tym roku będzie jeszcze jedenaście. W sumie to aż 250 km nowych dróg szybkiego ruchu. Łączny koszt ich budowy to około 12 mld zł. A gdzie powstaną nowe szlaki komunikacyjne? Oto ich lista:

  • Autostrada A2 od węzła Ryczołek (za obwodnicą Mińska Mazowieckiego) do Siedlec - 37,49 km
  • S1 od węzła "Kosztowy II" w Mysłowicach do węzła "Suchy Potok" w Bielsku-Białej - 39,71 kilometra,
  • S1 z Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (przebudowa drogi krajowej numer 1) - 6,95 km
  • S3 ze Świnoujścia do Troszyna - 32,95 km
  • S5 z Ornowa do Wirwajd - 5,02 km
  • S7 z Płońska (skrzyżowane z drogą S10) do Czosnowa (w okolicy podwarszawskich Łomianek) - 34,63 km (przebudowa drogi z Warszawy w stronę Gdańska)
  • S7 z Moczydła (granica województwa świętokrzyskiego) do Szczepanowic - 24,04 km (jeden z brakujących odcinków trasy Warszawa-Kraków)
  • S17 od węzła Drewnica do węzła Ząbki - 3,60 km (tzw. wschodnia obwodnica Warszawy)
  • S19 z Choroszczy (węzeł Białystok Zachód) do Plosek - 53,33 km
  • S19 od węzła Rzeszów Południe (bez węzła) do węzła Babica (z węzłem) - 10,25 km
  • DK75 z Brzeska do Nowego Sącza - 2,99 km
Mapa dróg ekspresowych i autostrad - planowany stan na koniec 2023 roku Foto: GDDKiA
Mapa dróg ekspresowych i autostrad - planowany stan na koniec 2023 roku

Oczywiście w tym roku ogłaszano już przetargi na budowę dróg - w sumie już sześć, na nowe szlaki komunikacyjne o łącznej długości 86 km. Na liście znajdziemy m.in. drogę A18 z Olszyny do Golnic, S11 z Koszalina do Zegrza Pomorskiego albo trasę S14, czyli wyczekiwaną zachodnią obwodnicę Łodzi. Oczywiście będą też ogłoszone nowe przetargi na dokończenie robót tam, gdzie umowy zostały zerwane. To choćby autostrada A1 (od Częstochowy Północ do Częstochowy Blachowni), czy też S3 od węzła Każmierzów do węzła Lubin Północ.

Niestety, zostaną też przeprowadzone nowe postępowania tam, gdzie z kontraktów nie wywiązała się firma Rubau - to bardzo ważna dla Warszawiaków trasa S7 od węzła Lotnisko do Lesznowoli (droga wylotowa w kierunku Krakowa) oraz fragment Via Baltiki, czyli droga S61 z Podborza do Świadowa (niemal 20 km).

Dodatkowo, GDDKiA zapowiada, że na przełomie lipca i sierpnia ogłosi przetargi na dokończenie trzech odcinków S5, na których odstąpiła od umowy z firmą Impressa Pizzarotti: Nowe Marzy - Dworzysko (23,3 kilometra), Dworzysko - Aleksandrowo (22,4 kilometra) oraz Białe Błota - Szubin (9,7 kilometra).