• Ciężarówek jest już na tyle dużo na drogach, że według pomiarów GDDKiA sięgnięto już poziomu rejestrowanego w 2018 roku
  • Samochodów osobowych jest na drogach krajowych wciąż znacznie mniej niż w ciągu ostatnich trzech lat
  • Ruch w dużych miastach wzrósł szczególnie w popołudniowych godzinach szczytu - w Krakowie o 9 proc., w Poznaniu o 16 proc. a w Warszawie o 15 proc.

Największe pustki na drogach odnotowano w Wielkanoc. To wówczas ruch spadł aż o 80 proc. w porównaniu do świąt z 2019 roku. Większość pozostała wówczas w domach zamiast wybierać się w dłuższą lub krótszą podróż do swoich bliskich. Czy podobnie w przyszłym roku? Jak na razie ruch rośnie.

Nietrudno zauważyć, że na ulicach ruch zwiększa się z dnia na dzień. Coraz łatwiej także o korki nie tylko podczas porannych wyjazdów do pracy czy powrotów po południu. Także w ciągu dnia widać coraz więcej pojazdów. Już rzadko kiedy sami czekamy na skrzyżowaniu przy czerwonym świetle - obok nas pojawia się coraz więcej aut. Zapełniają się także parkingi nie tylko przy dużych sklepach, ale nawet przy dworcach. Według danych Telematics Technologies, to wzrost o 31 proc. w ciągu tygodnia roboczego i aż o 42 proc. w weekendy. Ruch w dużych miastach wzrósł szczególnie w popołudniowych godzinach szczytu - w Krakowie o 9 proc., w Poznaniu o 16 proc. a w Warszawie o 15 proc.

Pomiaru ruchu na drogach krajowych Foto: GDDKiA / GDDKiA
Pomiaru ruchu na drogach krajowych

„Wyraźnie dostrzegamy w naszych danych, że poszczególne etapy odmrażania gospodarki przekładają się na to, co dzieje się na drogach. Widzimy w danych efekt wprowadzenia 1 etapu luzowania ograniczeń, który nastąpił 20 kwietnia (otwarcie lasów i parków, więcej osób w sklepach i kościołach, czy 4 maja (II etap). Zdecydowanie większą aktywność kierowców widać też było, kiedy porównywaliśmy dane z tegorocznej majówki (etap 1) w porównaniu do tegorocznych świąt wielkanocnych (lockdown)). Wówczas to liczba kierowców poruszających się po drogach w godzinach największego ruchu wzrosła o 70 proc. (względem ruchu świątecznego!). Wzrost liczby aut na drogach będzie postępował wraz z łagodzeniem kolejnych restrykcji” – wyjaśnia Katarzyna Przybylska z NaviExpert.

Z danych GDDKiA wynika zaś, że wraz ze znoszeniem ograniczeń związanych z epidemią ruch na drogach krajowych stale wzrasta. W przypadku samochodów osobowych to jednak wciąż znacznie mniej niż w ciągu ostatnich 3 lat (o ok. 100-180 mniej pojazdów na dobę niż w ubiegłych latach). Co innego w przypadku ciężarówek. W raporcie czytamy, że „spadek wielkości natężenia ruchu ciężkiego w analizowanym okresie jest mniejszy niż w przypadku pojazdów ogółem, gdzie największy udział w ruchu przypada na pojazdy osobowe”. Innymi słowy ciężarówek jest już na tyle dużo, że według pomiarów sięgnięto już poziomu rejestrowanego w 2018 roku. By sięgnąć zeszłorocznego poziomu powinno jeszcze przybyć ok. 20 tys. ciężkich pojazdów na dobę. Niemniej są także wyjątki.

Pomiaru ruchu na drogach krajowych Foto: GDDKiA / GDDKiA
Pomiaru ruchu na drogach krajowych

W niektórych z miejsc pomiaru ruchu odnotowano nawet nieznacznie większy ruch niż w zeszłym roku! Czy to oznacza, że w niektórych miejscach kraju jest zwiększone zapotrzebowanie na ciężki transport? GDDKiA tłumaczy, że zmiany wynikają przede wszystkim ze zmian w sieci drogowej (jako przykład wskazywane jest przedłużanie trasy S7) oraz samego terminarza dni wolnych od pracy.

Pomiaru ruchu na drogach krajowych Foto: GDDKiA / GDDKiA
Pomiaru ruchu na drogach krajowych

Coraz więcej ciężarówek to już stały trend według twórców raportu. Najcięższy transport jest najmniej wrażliwy na wprowadzane ograniczenia (które w dużej mierze dotknęły przede wszystkim samochody osobowe). Znamienne, że większe spadki ruchu odnotowano zaś w mniejszym transporcie, czyli wśród tzw. samochodów lekkich, które są wykorzystywane m.in. w codziennych dostawach do małych sklepów czy firmach kurierskich. Niewykluczone jednak, że istotny wpływ na wyniki ma lokalizacja miejsc pomiaru ruchu (drogi krajowe na których rzadziej spotykamy mniejsze auta używane przez kurierów).

Miejsca pomiaru ruchu na drogach krajowych - dane GDDKiA

L.p. Nr w bazie SCPR GDDKiA Droga Odcinek Województwo Uwagi
1 14622 A2 Mińsk Mazowiecki - Kałuszyn mazowieckie  
2 2601 A4 Krzyżowa - Legnica dolnośląskie  
3 2626 A4 Kostomłoty - Wrocław Południe dolnośląskie  
4 12602 A4 Sidzina - Opatkowice małopolskie  
5 32603 A6 Radziszewo - Klucz zachodniopomorskie  
6 8604 18 Granica państwa - Krzyżowa lubuskie  
7 14631 50 Grójec - Góra Kalwaria mazowieckie Brak w 2017 r.
8 18621 77 Jarosław - Radymno podkarpackie  
9 12616 79 Zabierzów - Krzeszowice małopolskie  
10 24605 81 Mikołów - Żory śląskie  
11 22614 91 Tczew - Czarlin pomorskie  
12 4613 91 Przechowo - Stolno kujawsko-pomorskie  
13 14632 92 Sochaczew /Obwodnica/ mazowieckie Brak w 2017 r.
14 30620 92 Golina - Konin wielkopolskie  
15 8633 92 Świebodzin /Obwodnica/ lubuskie Brak w 2017 r.
16 30606 92 Tarnowo Podgórne - Poznań wielkopolskie  
17 30607 92 Swarzędz - Kostrzyn wielkopolskie  
18 10617 92 Krośniewice - Chodów łódzkie  
19 24609 94 Dąbrowa Górnicza - Olkusz śląskie  
20 32610 S3 Szczecin Klucz - Gorzów Wielkopolski Północ zachodniopomorskie  
21 8628 S3 Sulechów - Niedoradz lubuskie  
22 22611 S6 Gdynia Port - Gdańsk Południe pomorskie  
23 28619 S7 Grunwald - Nidzica warmińsko-mazurskie  
24 14612 S7 Kazuń - Łomianki mazowieckie  
25 14623 S7 Grójec - Białobrzegi mazowieckie  
26 10629 S8 Róża - Rzgów łódzkie  
27 10618 S8 Rawa Mazowiecka - Piotrków Trybunalski łódzkie  
28 14624 S8 Mszczonów - Radziejowice mazowieckie  
29 14625 S8 Radzymin - Lucynów mazowieckie  
30 20630 S8 Jeżewo - Choroszcz podlaskie  
31 24608 S52 Cieszyn - Skoczów śląskie  
32 2627 S8 Wrocław Psie Pole - Oleśnica Północ dolnośląskie