- Ciężarówek jest już na tyle dużo na drogach, że według pomiarów GDDKiA sięgnięto już poziomu rejestrowanego w 2018 roku
- Samochodów osobowych jest na drogach krajowych wciąż znacznie mniej niż w ciągu ostatnich trzech lat
- Ruch w dużych miastach wzrósł szczególnie w popołudniowych godzinach szczytu - w Krakowie o 9 proc., w Poznaniu o 16 proc. a w Warszawie o 15 proc.
Największe pustki na drogach odnotowano w Wielkanoc. To wówczas ruch spadł aż o 80 proc. w porównaniu do świąt z 2019 roku. Większość pozostała wówczas w domach zamiast wybierać się w dłuższą lub krótszą podróż do swoich bliskich. Czy podobnie w przyszłym roku? Jak na razie ruch rośnie.
Nietrudno zauważyć, że na ulicach ruch zwiększa się z dnia na dzień. Coraz łatwiej także o korki nie tylko podczas porannych wyjazdów do pracy czy powrotów po południu. Także w ciągu dnia widać coraz więcej pojazdów. Już rzadko kiedy sami czekamy na skrzyżowaniu przy czerwonym świetle - obok nas pojawia się coraz więcej aut. Zapełniają się także parkingi nie tylko przy dużych sklepach, ale nawet przy dworcach. Według danych Telematics Technologies, to wzrost o 31 proc. w ciągu tygodnia roboczego i aż o 42 proc. w weekendy. Ruch w dużych miastach wzrósł szczególnie w popołudniowych godzinach szczytu - w Krakowie o 9 proc., w Poznaniu o 16 proc. a w Warszawie o 15 proc.
„Wyraźnie dostrzegamy w naszych danych, że poszczególne etapy odmrażania gospodarki przekładają się na to, co dzieje się na drogach. Widzimy w danych efekt wprowadzenia 1 etapu luzowania ograniczeń, który nastąpił 20 kwietnia (otwarcie lasów i parków, więcej osób w sklepach i kościołach, czy 4 maja (II etap). Zdecydowanie większą aktywność kierowców widać też było, kiedy porównywaliśmy dane z tegorocznej majówki (etap 1) w porównaniu do tegorocznych świąt wielkanocnych (lockdown)). Wówczas to liczba kierowców poruszających się po drogach w godzinach największego ruchu wzrosła o 70 proc. (względem ruchu świątecznego!). Wzrost liczby aut na drogach będzie postępował wraz z łagodzeniem kolejnych restrykcji” – wyjaśnia Katarzyna Przybylska z NaviExpert.
Z danych GDDKiA wynika zaś, że wraz ze znoszeniem ograniczeń związanych z epidemią ruch na drogach krajowych stale wzrasta. W przypadku samochodów osobowych to jednak wciąż znacznie mniej niż w ciągu ostatnich 3 lat (o ok. 100-180 mniej pojazdów na dobę niż w ubiegłych latach). Co innego w przypadku ciężarówek. W raporcie czytamy, że „spadek wielkości natężenia ruchu ciężkiego w analizowanym okresie jest mniejszy niż w przypadku pojazdów ogółem, gdzie największy udział w ruchu przypada na pojazdy osobowe”. Innymi słowy ciężarówek jest już na tyle dużo, że według pomiarów sięgnięto już poziomu rejestrowanego w 2018 roku. By sięgnąć zeszłorocznego poziomu powinno jeszcze przybyć ok. 20 tys. ciężkich pojazdów na dobę. Niemniej są także wyjątki.
W niektórych z miejsc pomiaru ruchu odnotowano nawet nieznacznie większy ruch niż w zeszłym roku! Czy to oznacza, że w niektórych miejscach kraju jest zwiększone zapotrzebowanie na ciężki transport? GDDKiA tłumaczy, że zmiany wynikają przede wszystkim ze zmian w sieci drogowej (jako przykład wskazywane jest przedłużanie trasy S7) oraz samego terminarza dni wolnych od pracy.
Coraz więcej ciężarówek to już stały trend według twórców raportu. Najcięższy transport jest najmniej wrażliwy na wprowadzane ograniczenia (które w dużej mierze dotknęły przede wszystkim samochody osobowe). Znamienne, że większe spadki ruchu odnotowano zaś w mniejszym transporcie, czyli wśród tzw. samochodów lekkich, które są wykorzystywane m.in. w codziennych dostawach do małych sklepów czy firmach kurierskich. Niewykluczone jednak, że istotny wpływ na wyniki ma lokalizacja miejsc pomiaru ruchu (drogi krajowe na których rzadziej spotykamy mniejsze auta używane przez kurierów).
Miejsca pomiaru ruchu na drogach krajowych - dane GDDKiA
L.p. | Nr w bazie SCPR GDDKiA | Droga | Odcinek | Województwo | Uwagi |
1 | 14622 | A2 | Mińsk Mazowiecki - Kałuszyn | mazowieckie | |
2 | 2601 | A4 | Krzyżowa - Legnica | dolnośląskie | |
3 | 2626 | A4 | Kostomłoty - Wrocław Południe | dolnośląskie | |
4 | 12602 | A4 | Sidzina - Opatkowice | małopolskie | |
5 | 32603 | A6 | Radziszewo - Klucz | zachodniopomorskie | |
6 | 8604 | 18 | Granica państwa - Krzyżowa | lubuskie | |
7 | 14631 | 50 | Grójec - Góra Kalwaria | mazowieckie | Brak w 2017 r. |
8 | 18621 | 77 | Jarosław - Radymno | podkarpackie | |
9 | 12616 | 79 | Zabierzów - Krzeszowice | małopolskie | |
10 | 24605 | 81 | Mikołów - Żory | śląskie | |
11 | 22614 | 91 | Tczew - Czarlin | pomorskie | |
12 | 4613 | 91 | Przechowo - Stolno | kujawsko-pomorskie | |
13 | 14632 | 92 | Sochaczew /Obwodnica/ | mazowieckie | Brak w 2017 r. |
14 | 30620 | 92 | Golina - Konin | wielkopolskie | |
15 | 8633 | 92 | Świebodzin /Obwodnica/ | lubuskie | Brak w 2017 r. |
16 | 30606 | 92 | Tarnowo Podgórne - Poznań | wielkopolskie | |
17 | 30607 | 92 | Swarzędz - Kostrzyn | wielkopolskie | |
18 | 10617 | 92 | Krośniewice - Chodów | łódzkie | |
19 | 24609 | 94 | Dąbrowa Górnicza - Olkusz | śląskie | |
20 | 32610 | S3 | Szczecin Klucz - Gorzów Wielkopolski Północ | zachodniopomorskie | |
21 | 8628 | S3 | Sulechów - Niedoradz | lubuskie | |
22 | 22611 | S6 | Gdynia Port - Gdańsk Południe | pomorskie | |
23 | 28619 | S7 | Grunwald - Nidzica | warmińsko-mazurskie | |
24 | 14612 | S7 | Kazuń - Łomianki | mazowieckie | |
25 | 14623 | S7 | Grójec - Białobrzegi | mazowieckie | |
26 | 10629 | S8 | Róża - Rzgów | łódzkie | |
27 | 10618 | S8 | Rawa Mazowiecka - Piotrków Trybunalski | łódzkie | |
28 | 14624 | S8 | Mszczonów - Radziejowice | mazowieckie | |
29 | 14625 | S8 | Radzymin - Lucynów | mazowieckie | |
30 | 20630 | S8 | Jeżewo - Choroszcz | podlaskie | |
31 | 24608 | S52 | Cieszyn - Skoczów | śląskie | |
32 | 2627 | S8 | Wrocław Psie Pole - Oleśnica Północ | dolnośląskie |