Najważniejszą kategorią w rajdowych mistrzostwach świata jest WRC (World Rally Car). To w niej rywalizują gwiazdy tego sportu: Sébastien Ogier, Mikko Hirvonen czy Thierry Neuville. Zgodnie z regulaminem, wprowadzonym w 2011 roku, samochody WRC wywodzą się z pojazdów klasy S2000.

Przyczynkiem do podjęcia tej decyzji było obniżenie kosztów i przyciągnięcie na rajdowe trasy nowych producentów. Samochody tej kategorii wyposażone są w turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz z 33-milimetrową zwężką w układzie dolotowym.

WRC2 to często przebudowane WRC

O wiele bardziej skomplikowany regulamin techniczny obowiązuje grupę WRC2. Ta kategoria w minionym sezonie zastąpiła dotychczasowe mistrzostwa Production Car. Od najważniejszej w światowych rajdach grupy WRC może różnić się wyraźnie lub minimalnie. Zależy to od tego, z której klasy pochodzi dany samochód.

Do startu w mistrzostwach WRC2 dopuszczone są pojazdy z napędem na cztery koła, zbudowane zgodnie z jednym z pięciu regulaminów technicznych. Klasa R5 to auta napędzane turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra, ze zwężką w układzie dolotowym o średnicy 32 mm i pięcioprzełożeniową skrzynią biegów. Cena samochodu jest ograniczona do 180 000 euro. Natomiast S2000 to pojazdy z podobnym silnikiem turbo (ale ze zwężką o średnicy 30 mm) lub z 2-litrową wolnossącą jednostką napędową.

RRC, czyli Regional Rally Car, to kategoria najbardziej zbliżona do WRC. Stosuje się tu te same silniki i skrzynie biegów, co w World Rally Car, ale moc ograniczono przez zastosowanie 31-milimetrowej zwężki. Właśnie takimi fabrycznymi Citroënami DS3 RRC, przebudowanymi z kategorii WRC, których wcześniej używali w zawodach m.in. Dani Sordo i Thierry Neuville, w minionym sezonie startował Robert Kubica.

WRC nie jedno ma imię Foto: Auto Świat
WRC nie jedno ma imię

Wreszcie dwie ostatnie klasy, blisko z sobą związane, to R4 i N4. W R4 auta są wyposażone w 2-litrowy turbodoładowany silnik. Bazują na seryjnych samochodach, tak jak klasa N4, która jest znacznie tańsza w eksploatacji i oczywiście mniej konkurencyjna w walce z rywalami w grupie WRC2.

WRC3 dla młodych talentów

W ubiegłym roku do rajdów wprowadzono nową kategorię – WRC3. Te samochody odpowiadają regulaminowi grupy R3 i przypominają dotychczasowe pojazdy Super 1600, w których kariery zaczynali: Sébastien Ogier, Sébastien Loeb, Kris Meeke i Dani Sordo. Rywalizują tu samochody z napędem na przednie koła i wyposażone w 1,6-litrowe turbodoładowane silniki lub 2-litrowe wolnossące jednostki. W minionym sezonie tytuł mistrzowski w WRC3 wywalczył Francuz Sébastien Chardonnet prowadzący Citroëna DS3 R3T.

CZYTAJ WIĘCEJ: