Wrocław: Mostostal wybuduje most za 576 mln Pozwolenie na budowę pierwszego odcinka AOW, składającego się z mostu przez Odrę i estakad dojazdowych, zostało wydane już na początku 2007 roku. Później GDDKiA ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy inwestycji. Niestety został on rozstrzygnięty dopiero teraz, gdyż do tej pory trwały protesty oferentów. Najniższą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm Dywidag Bau GMBH i Strabag Sp z o.o., które zgodziło się wykonać najdłuższy betonowy, podwieszany most w Polsce za kwotę 452,7 mln zł. Okazało się jednak, że konsorcjum popełniło błąd w kosztorysie (na kwotę zaledwie 47 zł), którego w świetle obowiązujących przepisów nie można było poprawić. Pozostali uczestnicy przetargu złożyli protest. Wrocławski oddział GDDKiA postanowił jednak nie unieważniać przetargu, co wiązałoby się ze znaczną stratą czasu i wybrał kolejną ofertę, złożoną przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Infraestructura S.A. W tym przypadku także nie obyło się bez błędów i protestu, z którym wystąpił trzeci zainteresowany - firma Skanska. Jednak ostatecznie firma ta wycofała protest, co umożliwiło podpisanie umowy z Mostostalem. Konsorcjum ma wybudować most za kwotę 576,7 mln zł, czyli o 124 mln więcej niż wcześniej zakładano.

Umowa na budowę mostu przez Odrę w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia wraz z estakadami dojazdowymi podpisano w dniu dzisiejszym, 20 maja bieżącego roku, w siedzibie wrocławskiego Urzędu Wojewódzkiego. Inwestycja w całości finansowana z budżetu państwa zostanie zrealizowana w ciągu 30 miesięcy od daty rozpoczęcia robót.

Projekt obejmuje budowę obiektu o łącznej długości 1,7 km, który składa się z trzech konstrukcyjnie zróżnicowanych części:

  • estakada lewobrzeżna nad Ślęzą oraz terenami zalewowymi Ślęzy i Odry, składająca się z 11 przęseł o łącznej długości 611 m,
  • most główny, podwieszony na stalowych linach do pylonu o wysokości 122 m, nad Odrą, Wyspą Rędzińską oraz śluzami stopnia wodnego Rędzin, składający się z 4 przęseł, w tym dwóch podwieszanych, o łącznej długości 612 m,
  • estakada prawobrzeżna nad terenami zalewowymi Odry, składająca się z 9 przęseł o łącznej długości 521 m. Na całej długości obiektu powstanie jezdnia o trzech pasach ruchu w każdym kierunku oraz pasy awaryjne.

Oprócz obiektu mostowego, wykonawca wybuduje odcinki autostrady przed i za obiektem, system odwodnienia, oświetlenie drogowe oraz iluminację mostu wraz z pełną instalacją elektryczną. Przebudowane zostaną także drogi i ulice dojazdowe oraz kolidujące linie wysokiego, średniego i niskiego napięcia. Most zostanie także przygotowany do zamontowania elementów Systemu Informacji Autostradowej.

Cała Autostradowa Obwodnica Wrocławia w ciągu drogi krajowej nr 8 ma mieć długość 35,4 km. Inwestycja przewiduje budowę autostradowej obwodnicy nowym śladem. Poprowadzona zostanie północno-zachodnim obrzeżem miasta. Głównym celem inwestycji jest skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic Wrocławia. AOW będzie przejmowała część ruchu o dalekim zasięgu, znacznie zmniejszając jego udział na pozostałych drogach. Pośrednio zmniejszy się również zagrożenie wypadkowe na całej sieci drogowej okolic Wrocławia.

AOW ma być drogą o parametrach autostrady, o nośności 115 kN na oś i prędkości projektowej 120 km/h. Kierowcy otrzymają do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a docelowo po trzy pasy ruchu. W ciągu trasy będzie sześć węzłów: Kobierzyce, Cesarzowice, Lotnisko, Kosmonautów, Widawa i Nowa Wieś.

Niewiadomo jednak kiedy trasa zostanie zrealizowana w całości. GDDKiA w dalszym ciągu nie rozstrzygnęła pozostałych przetargów, które również zostały oprotestowane. Miejmy jednak nadzieję, że budowa mostu to ważny krok, który przybliży oddanie do użytku całej autostradowej obwodnicy.