Logo
WiadomościAktualnościWspomnienie FSO Warszawy w Muzeum Motoryzacji

Wspomnienie FSO Warszawy w Muzeum Motoryzacji

Autor Alan Szerszeń
Alan Szerszeń

Kilka informacji o WarszawieSamochód Warszawa M20 powstał w wyniku podpisania w styczniu 1950 r. umowy licencyjnej na produkcję samochodu GAZ-M20 Pobieda, w ramach której radziecki partner oferował pomoc w projektowaniu i wdrożeniu produkcji seryjnej tego auta. Pierwsza Warszawa M20 wyjechała z żerańskiej Fabryki Samochodów Osobowych 6 listopada 1951 r.

Wspomnienie FSO Warszawy w Muzeum Motoryzacji
Auto Świat
Wspomnienie FSO Warszawy w Muzeum Motoryzacji

Samochód przez pierwsze lata produkcji był niespełnionym marzeniem wielu polskich kierowców. Auto swym wyglądem przypominało amerykańskie krążowniki szos, na których zresztą wzorowali swe projekty (żeby nie powiedzieć kopiowali) radzieccy inżynierowie. Początkowo większa część produkcji Warszawy M20 trafiała na eksport, Polskie samochody trafiały do Chin, Albanii czy Bułgarii. Jednym z pierwszych posiadaczy tego samochodu był poeta Julian Tuwim.

Wbrew pozorom wprowadzenie Warszawy do produkcji seryjnej nie było żadnym przełomem. Od początku było wiadomo, że samochód jest przestarzałą konstrukcją i nie może rywalizować z zachodnimi konkurentami. Natomiast jej archaiczna budowa miała też swoje plusy. Dzięki mocnemu nadwoziu i uniwersalnemu zawieszeniu stała się ulubionym samochodem taksówkarzy.

źródło: Muzeum Motoryzacji

Autor Alan Szerszeń
Alan Szerszeń
Powiązane tematy: