Auto Świat Wiadomości Aktualności Wyrok szwedzkiego sądu: KIA winna naruszenia prawa konkurencji

Wyrok szwedzkiego sądu: KIA winna naruszenia prawa konkurencji

Szwedzki sąd uznał, że koreański producent samochodów jest winnym naruszenia prawa konkurencji. Uznano, że zapisy zawarte w warunkach gwarancyjnych marki KIA są niezgodne z prawem. KIA Motors Polska również przedstawiła swoje oficjalne stanowisko.

Kia Cee'd GT
Kia Cee'd GTŻródło: Onet

Pod koniec 2015 r. szwedzki Sąd Najwyższy uznał, że zapisy zawarte w warunkach gwarancyjnych KIA są niezgodne z prawem. Wyrok sądu jest konsekwencją starań SBF - szwedzkiego stowarzyszenia działającego na rzecz niezależnego rynku motoryzacyjnego, które w 2011 r. pozwało KIA Motors pod zarzutem naruszenia prawa konkurencji. Stowarzyszenie uznało, że zapisy zawarte w książkach gwarancyjnych nowych samochodów KIA Motors są skonstruowane tak, by wymusić na właścicielach dokonywanie przeglądów gwarancyjnych w warsztatach autoryzowanych.

Dodatkowo w grudniu 2012 r. szwedzki Sąd Gospodarczy uznał KIA Motors winną naruszenia przepisów prawa konkurencji i nałożył na nią karę w wysokości 5 milionów koron szwedzkich oraz obciążył kosztami sądowymi. Producent pojazdów złożył apelację, która została jednak odrzucona przez Sąd Najwyższy 28 grudnia 2015 r. KIA Motors będzie musiała zapłacić pierwotnie wyznaczoną karę, a także pokryć koszty procesowe poniesione przez SBF w trakcie trwania postępowania.

- W naszej opinii wyrok Sądu Gospodarczego był jasny i zrozumiały, określał i wyjaśniał na czym polegają zasady konkurencji na rynku niezależnym i jak należy je stosować – mówi Christer Liljenberg, Prezes SBF.

Szwedzki wyrok jest obecnie jedynym orzeczeniem tego typu wydanym w UE.

Wyrok Sądu Najwyższego w Szwecji nie ma żadnego zastosowania do obowiązującej na rynku polskim książki gwarancyjnej i nie dotyczy polskich klientów - czytamy w oficjalnym stanowisku przesłanym przez KIA Motors Polska.

Wojciech Szyszko, Dyrektor Zarządzający Kia Motors Polska informuje, że książka gwarancyjna dla klientów z Polski jest przygotowana w oparciu o przepisy obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej. W 2010 roku zapisy polskiej książki gwarancyjnej były dokładnie zweryfikowane przez UOKiK. W wyniku decyzji budzące wątpliwości urzędu zapisy zostały wówczas zmienione.

Koreański producent daje możliwość importerom dostosowywania zapisów książki gwarancyjnej dla potrzeb poszczególnych rynków. Tym samym polska książka gwarancyjna dostosowana jest do przepisów GVO i daje możliwość polskim klientom serwisowania i wykonywania napraw samochodów marki Kia w warsztatach dysponujących odpowiednim wyposażeniem i wiedzą. Dokładna definicja "Autoryzowanego Warsztatu Kia" zawarta jest na pierwszej stronie polskiej książki gwarancyjnej i brzmi: "Autoryzowany Warsztat Kia - oznacza warsztat autoryzowany przez firmę Kia Motors do wykonania pełnego zakresu obsługi oraz napraw gwarancyjnych objętych niniejszą Książką Gwarancyjną. Warsztat dysponujący wymaganą wiedzą, wyposażeniem diagnostycznym z aktualnym oprogramowaniem, narzędziami, dokumentacją techniczną nazwany jest Warsztatem uprawnionym".

Warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2010 roku obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce "GVO" oraz Sektorowe Wytyczne do niego. Na tej podstawie prawnej właściciel nowego samochodu może zlecać jego naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. W samochodzie na gwarancji można stosować części eksploatacyjne nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.

Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków