Zdaniem ZDM-u proponowane zmiany w projekcie ustawy Prawo o ruchu drogowym nie tylko faktycznie poprawią bezpieczeństwo pieszych, ale jednocześnie ułatwią interpretację nowych przepisów służbom kontrolnym oraz sądom. Uwagi wysłano do Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. O co dokładnie postuluje Warszawa?

Pierwszeństwo przed rowerem, ale nie przed tramwajem!

W pierwszej kolejności drogowcy zwracają uwagę, by bezsprzecznie nadać pierwszeństwo pieszemu wchodzącemu na przejście, również na drodze na rowerów (obecnie takiego zapisu nie ma). Należy przy tym wykreślić zakaz wchodzenia na przejście przed jadący pojazd. Pieszy powinien mieć tylko obowiązek zachowania szczególnej ostrożności.

ZDM zastrzegają jednak, by nowa zasada nie dotyczyła przechodzenia przez torowisko, ponieważ pojazd szynowy ma zdecydowanie dłuższą drogę hamowania niż samochód czy inny pojazd kołowy. Bezwzględne pierwszeństwo dla pieszego w takiej sytuacji może być zwyczajnie niebezpieczne.

Surowa kara zadziała najlepiej?

ZDM zwraca się również z wnioskiem, by prawo jazdy zatrzymywać nie tylko za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h, ale również za wyprzedzanie na lub bezpośrednio przed przejściem dla pieszych. Taka sama kara powinna grozić za omijanie pojazdu, który zatrzymał się, by ustąpić pierwszeństwa pieszym.

Z zaciekawieniem czekamy na odpowiedź ministerstwa. Znowelizowana ustawa zwiększająca prawa pieszych ma wejść w życie z początkiem lipca tego roku.