Auto Świat Wiadomości Aktualności Czy dla dyrektora Audi w Polsce samochody elektryczne są kulą u nogi?

Czy dla dyrektora Audi w Polsce samochody elektryczne są kulą u nogi?

Z Łukaszem Zadwornym, szefem Audi w Polsce porozmawialiśmy o elektrykach, Chińczykach, polskim rynku i fenomenie Audi A3. Co zrobi Audi, jeśli zupełnie nowa strategia marki w Chinach się nie powiedzie?

Łukasz Zadworny, Dyrektor Marki Audi w Polsce
Audi
Łukasz Zadworny, Dyrektor Marki Audi w Polsce

Piotr Kozłowski, Auto Świat: Tak szczerze — samochody elektryczne to dla Audi kula u nogi czy opcja wzrostu? I myślę nie tylko o centrali, ale też o dealerach.

Łukasz Zadworny, Dyrektor Marki Audi w Polsce: Dla nas to bez wątpienia opcja wzrostu – choć w lokalnych realiach, bardzo wymagająca. Klienci są coraz bardziej świadomi i otwarci, a my mamy gamę modeli, która potrafi ich przekonać do świata elektromobilności. Nasze tegoroczne założenia zakładają zwielokrotnienie sprzedaży modeli elektrycznych i hybrydowych w zestawieniu z minionym rokiem: pamiętajmy, że nie mówimy tu o małym wolumenie, w końcu jesteśmy liderem segmentu premium.

Bardzo mocno stawiacie na plug-iny. To trochę jakby „krok wstecz” względem napędów w pełni zeroemisyjnych. Czy to jest trochę przyznanie się do tego, że w pewnym momencie elektryfikacja przebiegała zbyt szybko? Że zainteresowanie samochodami elektrycznymi jest mniejsze, niż się tego spodziewano?

To raczej most – między światem spalinowym a elektrycznym. Dla wielu klientów to dziś najbardziej przystępna forma elektromobilności. Naszym zadaniem jest oferować rozwiązania, które są dojrzałe technologicznie i pasują do stylu życia naszych klientów. Głęboko wierzę, że hybrydy plug-in są idealnym rozwiązaniem dla osób chcących doświadczyć elektromobilności, ale nie są jeszcze zdecydowane na zakup „elektryka”. Modele A6 czy A5 wyposażone w napęd PHEV mogą na jednym ładowaniu pokonać nawet ponad 100 kilometrów: to wartości jeszcze kilka lat temu nieosiągalne dla hybryd.

Czemu głównie zawdzięczacie permanentny wzrost sprzedaży w Polsce? Audi jest liderem w klasie premium, na dodatek poprawia w tym roku swój świetny ubiegłoroczny wynik sprzedażowy o ponad 17 proc. w okresie styczeń-maj. Nie boisz się, że dążenie do sprzedaży jak największej liczby plug-inów i BEV-ów może nieco zmniejszyć tę dynamikę?

Stabilny wzrost to efekt spójnej strategii – determinują ją silny zespół dealerski, topowa jakość produktów i wysoki poziom obsługi. Jestem dumny z wyników, które Audi odnotowuje w Polsce, choć jednocześnie nie brak nam pokory: wiemy, że możemy jeszcze znacząco rozwinąć się w kilku obszarach.

Audi A5 Avant e-hybrid
Audi A5 Avant e-hybridŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Elektryfikacja to wyzwanie, ale też ogromna szansa – dlatego podchodzimy do niej z zaangażowaniem, nie zapominając o kliencie i jego potrzebach. Przygotowaliśmy ofertę sprofilowaną przez uruchomiony niedawno program dopłat na zakup aut elektrycznych, rozwijamy też nasze produkty finansowe, by czynić korzystanie z BEV-ów możliwie atrakcyjnym. Najważniejsze są nasze samochody: mogą być traktowane jako punkty odniesienia w swoich klasach. A6 e-tron to niekwestionowany „król zasięgu”, z kolei Audi e-tron GT w opinii wielu klientów pozostaje najbardziej wpadającym w oko samochodem w naszej gamie. W minionym roku nasz najtańszy „elektryk”, czyli Q4 e-tron był zaś najczęściej wybieranym modelem elektrycznym oferowanym przez Volkswagen Group Polska.

Na co najbardziej stawiacie w tym roku?

Mocno rozwijamy portfolio modelowe: A6 e-tron, A6 Avant i Sedan, Q6 e-tron Sportback, Q5, Q3 – ten rok obfituje w premiery, dzięki czemu możemy się pochwalić niemal w pełni odnowioną ofertą. Pracowałem wcześniej dla innych marek, jak Volkswagen czy Skoda i pomimo tego, że cała Grupa wprowadza na rynek wiele nowości, to tempo naszej aktualnej ofensywy modelowej jest dla mnie czymś bezprecedensowym.

Audi A6 e-tron Avant
Audi A6 e-tron AvantMariusz Kamiński / Auto Świat

Poza tym ten rok oznacza dla nas kolejne etapy rozwoju w zakresie budowania doświadczeń klientów: nie tylko słuchamy osób decydujących się na zakup naszych aut, ale też w pewnym sensie dbamy o to, by marka była taka jak oni. Nie spoczywająca na laurach, szukająca topowych rozwiązań, ponad wszystko ceniąca sobie rozwój – taką marką jest i nadal będzie Audi.

Zanim opuścimy polskie podwórko, chciałbym cię zapytać o jeszcze jedno: o co chodzi z Audi A3? To drugie najczęściej kupowane Audi w Polsce, zaraz po Q5 i piąte najczęściej kupowane auto premium w ogóle. To fenomen, biorąc pod uwagę, że jest klasycznym kompaktem, a nie SUV-em czy crossoverem. W pierwszej piętnastce najpopularniejszych samochodów premium nie ma drugiego takiego samochodu.

To model, który idealnie wpisuje się w potrzeby polskiego klienta – świetne proporcje między jakością, prestiżem i funkcjonalnością. Nie każdy potrzebuje SUV-a – A3 pokazuje, że „kompakt” może być aspiracyjny. To efekt konsekwentnej pracy wykonywanej przez nasz zespół… i wyczucia rynku.

Audi A3 sedan 2024
Audi A3 sedan 2024Tomasz Kamiński / Auto Świat

To teraz przenieśmy się dalej – do Chin. Jeśli nazwę zmianę strategii Audi w Państwie Środka deglobalizacją, to przesadzę?

Nie, to raczej kwestia dopasowania do realiów konkretnego rynku. Chiny to zupełnie inna dynamika, inne oczekiwania i konkurencja – musimy być tam szybsi, bardziej lokalni. Globalna marka to dziś ta, która potrafi być elastyczna i dopasowywać swój model działalności czy oferowane produkty do lokalnych uwarunkowań.

Jaki jest plan awaryjny, gdyby plany i wielka strategia Audi i w ogóle całej grupy VW w Chinach nie wypaliły?

Plan A jest bardzo przemyślany, ale zawsze zakładamy różne scenariusze. Jesteśmy częścią dużej grupy, która ma zasoby i kompetencje, by reagować w szybki i przemyślany sposób. Klucz to nie sztywna strategia, tylko zdolność adaptacji.

Czy podobną strategię chcecie obierać na innych rynkach, czy nie ma takiej potrzeby?

Elastyczność, lokalna decyzyjność i szybkość działania to wartości, które są bliskie marce. Sam, przewodząc działaniom Audi w Polsce, widzę, że (także za sprawą wielu obfitujących w sukcesy lat) nasza centrala obdarza nas dużym zaufaniem. Nie zawodzimy go, co roku zapewniając wzrosty sprzedaży i wysoką satysfakcję z poziomu naszej obsługi.

Gdzie będzie Audi za pięć lat? Pytam o Polskę. Mniej salonów dealerskich czy więcej? Więcej punktów pokroju Audi City czy mniej? Jeszcze większy nacisk na samochody używane niż dotychczas? Wiem, że w tak dynamicznym świecie trudno jest mówić o tym, co będzie za pięć lat, ale plan na pewno masz.

Jestem pewien, że będziemy jeszcze bliżej klienta. Zwiększymy nacisk na cyfrowe doświadczenia, rozwiniemy sprzedaż samochodów używanych w ramach programu Audi Select Plus. Zwielokrotnimy sprzedaż modeli wyposażonych w alternatywne napędy. Wierzę, że nadal będziemy numerem jeden w klasie premium – tylko w jeszcze bardziej nowoczesnym wydaniu.

Autor Piotr Kozłowski
Piotr Kozłowski
Redaktor Naczelny AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: