Tak wynika z danych przedstawionych przez niemieckie niezależne stowarzyszenie ubezpieczycieli GDV z siedzibą w Berlinie (organizacja reprezentująca 457 prywatnych ubezpieczycieli). Większość firm ubezpieczeniowych w całej Europie z reguły w podobny sposób dostosowuje swoje stawki.

Bez względu na wybrany silnik, nowa Astra konsekwentnie uzyskuje lepszą ofertę ubezpieczeniową od swoich konkurentów w klasyfikacjach przedstawianych przez to niemieckie stowarzyszenie ubezpieczycieli. Ratingi ubezpieczeniowe Astry z silnikiem benzynowym 1.6 l i dwoma najpopularniejszymi silnikami wysokoprężnymi - 1.7 l i 2.0 l - są o trzy punkty niższe. Im niższy rating, tym niższe koszty ubezpieczenia.

Wszystko to spowodowane faktem, iż konstruktorzy i projektanci podjęli współpracę nad stworzeniem pojazdu, który nie tak łatwo zarysować przy niskich prędkościach. A nawet jeśli, to Astrę można szybko i stosunkowo tanio naprawić. W dużej mierze dzięki zastosowanym zderzakom.

Zderzaki Astry zaprojektowano tak, aby wytrzymywały uderzenia przy prędkości do 15 km/godz. bez większych uszkodzeń. W szczególności mają one chronić przed uszkodzeniami główne (czytaj: drogie) podzespoły - jak chłodnica, maska czy też tylna klapa. Dla przykładu, chłodnice zostały zamontowane tak, aby w momencie uderzenia przesuwały się do tyłu, poza strefę zgniotu.

A oto powód, dla którego firmy ubezpieczeniowe tak interesują się zderzakami: w przypadku typowej stłuczki przedni zderzak często zsuwa się (nie zaś uderza) pod tylny zderzak z uderzonego samochodu. Jest to sensowne, ponieważ w przypadku nagłego zatrzymania samochodu przód się obniża, a tył podnosi.

Aby temu zapobiec, konstruktorzy umieścili belki zderzaka przedniego Astry nieco wyżej, zaś belki tylnego zderzaka nieco niżej. Podjęli się również opracowania materiału absorbującego siłę uderzenia. Te tzw. crash boxy, jak i belki umieszczono tuż za osłoną przedniego i tylnego zderzaka. Wykonane są one z lekkiego aluminium i charakteryzują się wysoką skutecznością absorpcji siły uderzenia przy niskich prędkościach i minimalizacji uszkodzeń.

Maska (element wysoce kosztowny) zabezpieczony jest nie tylko ze względu na sposób wykonania, ale i umiejscowienie. A umiejscowiona została wysoko i cofnięta tak, aby znajdowała się w dobrze chronionym miejscu.

Poza tym, konstruktorzy nie zapomnieli o tym, w jaki sposób maksymalnie ułatwić naprawy. W tym celu opracowali rozwiązania ułatwiające dostęp do śrub i wymianę części po wypadku. Wiele elementów zaprojektowano tak, iż wymiany wymagać mogą jedynie zatrzaski i części tanie, nie zaś kosztowne podzespoły.

Chociaż nie widać tego z zewnątrz, zmiany konstrukcyjne minimalizują szkody, skracają czas naprawy i ograniczają koszt robocizny, a tym samym obniżają końcowy rachunek. Taka koncepcja naprawy sprawdza się nie tylko w laboratoriach badawczych, ale i w prawdziwym świecie, szczególnie w najbliższym warsztacie samochodowym.

Opel dba o koszty napraw, ponieważ pierwsze trzy pytania zadawane przez potencjalnych klientów zwykle brzmią następująco: Czy samochód jest ładny? Czy jest on bezpieczny? A ile wynosić będą koszty eksploatacji? Koszty ubezpieczenia pomagają w udzieleniu odpowiedzi na ostatnie pytanie.

Opel znany jest z niskich kosztów naprawy i rozsądnych cen części zamiennych. Ekonomiczne zużycie paliwa oznacza również, że nowa Astra jest niedroga w eksploatacji, a w zależności od silnika można w wielu krajach skorzystać z ulg podatkowych. Dzięki niskim kosztom eksploatacji wzrastają oszczędności.