Auto Świat Wiadomości Aktualności Zima bez soli raczej nam nie grozi. GDDKiA pokazuje zdjęcia magazynów

Zima bez soli raczej nam nie grozi. GDDKiA pokazuje zdjęcia magazynów

GDDKiA odpowiada na "słoną panikę" wywołaną informacjami o tym, że tej zimy może być ślisko na drogach. Miałyby do tego doprowadzić braki magazynowe spowodowane wstrzymaniem dostaw soli drogowej z Ukrainy i Białorusi. GDDKiA jednak uspokaja – asfalt będzie czarny, bo już teraz w magazynach soli jest więcej niż potrzeba.

Magazyn GDDKiA z solą drogową
GDDKiA
Magazyn GDDKiA z solą drogową

"Po wstrzymaniu dostaw z Ukrainy i Białorusi brakuje soli. Firmy sprowadzają ją nawet z Afryki, a ceny szybują" – mogliśmy przeczytać we wtorkowym wydaniu "Pulsu Biznesu". Od tego czasu w sieci pojawiło się wiele artykułów, z których wynika, że tej zimy na polskich drogach może zrobić się bardzo ślisko, a co za tym idzie – niebezpiecznie. Co na to wszystko GDDKiA?

GDDKiA: magazyny już teraz są wypełnione solą

"Kalendarzowe lato jeszcze się nie skończyło, a magazyny soli drogowej GDDKiA są już w dużej mierze wypełnione. Mamy w nich tyle soli, ile średnio zużywamy w czasie całego sezonu zimowego. Mamy też podpisane umowy z polskimi kopalniami na dostawy soli w trakcie zimy" – przekonuje zarządca głównych dróg w Polsce.

Dobrą wiadomość dla kierowców potwierdzają też liczby. Do 14 września 2022 r. w przydrożnych halach zgromadzono już 392 tys. 425 t soli, co odpowiada ok. 75 proc. całkowitej pojemności magazynowej GDDKiA. Czy to dużo? Dla porównania w sezonie 2021/2022 drogowcy zużyli 345 tys. 887 t soli, a średnie zapotrzebowanie z ostatniego dziesięciolecia kształtuje się na poziomie 343 tys. 32 t soli na jeden sezon. O ile nie czeka nas zima stulecia, kluczowe drogi powinny być przejezdne.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zobacz też: Nieodśnieżony chodnik a prawo. Kto powinien usunąć zalegający śnieg?

GDDKiA: soli drogowej będzie jeszcze więcej

Na tym jednak drogowcy nie kończą uzupełniania zapasów. Chociaż soli w magazynach jest już na tyle dużo, by nie martwić się o bezpieczeństwo na polskich drogach w tym sezonie, trwają nowe przetargi. Na ich podstawie od Kopalni Soli Kłodawa czy KGHM Metraco zostaną zakupione kolejne tony środków do usuwania lodu z jezdni. Szczegółowy raport ze stanu gotowości do zimy GDDKiA opublikuje w połowie października.

Magazyn GDDKiA z solą drogową
Magazyn GDDKiA z solą drogowąGDDKiA

Co jednak będzie z szosami zarządzanymi przez inne jednostki? Mamy przecież jeszcze drogi wojewódzkie, powiatowe czy gminne i je też trzeba będzie odśnieżać. Tu widmo czarnego scenariusza związanego z brakiem dostępności środka do odladzania dróg jest już realne.

Grzegorz Bagiński, dyrektor generalny polskiego oddziału Saferoad, powiedział na łamach "Pulsu Biznesu", że w tym sezonie na rynku pojawiają się oferty z nawet trzykrotnie wyższymi cenami niż w zeszłym roku, a firmy decydują się często na import soli aż z Afryki Północnej. Soli najpewniej nie zabraknie, ale trzeba liczyć się z tym, że zimowe utrzymanie dróg w tym sezonie będzie dużo droższe.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków