W 2011 r. doszło do 40 065 wypadków drogowych, w których rannych zostało 49 501 osób, a zginęło 4 189. Wszystkie te statystyki wzrosły w porównaniu z 2010 r., kiedy to liczba wypadków wyniosła 38 832. Rannych było wówczas 48 952 osoby, a 3 907 osób zginęło. Nowy taryfikator, wchodzący w życie od soboty 9 czerwca, ma pomóc poprawić te tragiczne wyniki.

Oznacza to, że nieuważnym kierowcom, którzy będą jeździć niezgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, grozi szybsza niż do tej pory utrata uprawnień do prowadzenia samochodu. Wystarczy jedna podróż, podczas której na przykład kierowca będzie rozmawiać przez telefon (5 pkt.), nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu (10 pkt.), w pośpiechu zatrzyma się na "kopercie" (5 pkt.) i do tego nie zauważywszy pieszego podczas cofania nie ustąpi mu pierwszeństwa (6 pkt.) i już po "prawku". Bo trzeba pamiętać, że obecnie nie ma limitu punktów, jakie jednorazowo może nałożyć policjant. Zmiany nadejdą dopiero w styczniu 2013 roku, kiedy to podczas jednej kontroli funkcjonariusz nałoży maksymalnie 10 punktów karnych.

Za niektóre częste wykroczenia, które popełnia bodaj każdy kierowca, do tej pory policjanci nie przyznawali punktów karnych. Weźmy dla przykładu rozmowę przez telefon podczas jazdy, bez użycia zestawu głośnomówiącego. To plaga naszych dróg i przyczyna wielu stłuczek i wypadków. Od 9 czerwca taki kierowca będzie musiał doliczyć do swojego konta 5 punktów karnych. Wystarczy, że zostanie przyłapany pięciokrotnie w ciągu roku i czeka go ponowny kurs na prawo jazdy.

Nowe przepisy pomóc mają też osobom niepełnosprawnym, które bardzo często nie mogą zaparkować na wyznaczonych miejscach, blisko wejścia do budynku czy sklepu, bo "kopertę" zajął akurat ktoś inny, nieposiadający uprawnień. Teraz takiemu kierowcy grozić będzie 5 punktów karnych, a nie jak dotąd zero.

W ostatnich latach wiele było sytuacji, kiedy w zimie nierozsądni kierowcy przywiązywali do samochodu sanki i organizowali kulig po zaśnieżonych drogach publicznych. Często taki kulig kończył się niestety śmiercią przewożonych na sankach osób, kiedy te wpadały pod nadjeżdżające z przeciwka auta. Teraz tacy kierowcy zostaną obciążeni pięcioma punktami karnymi, podczas gdy wcześniej punktów za to nie było.

Nowe przepisy mają też pomóc uporać się z problemem przewożenia nadliczbowych pasażerów, co w ostatnim czasie było nagminnie praktykowane i przyczyniało się do wielu tragicznych w skutkach wypadków. Dotąd za przekroczenie liczby pasażerów groził jeden punkt karny. Teraz może być ich aż 10, przy czym za każdego nadliczbowego pasażera liczony jest jeden punkt karny.

Jeśli chodzi o przewóz pasażerów, to zmian będzie więcej. Za przewożenie dzieci niezgodnie z przepisami, np. bez fotelika, zamiast 3 punktów jak dotychczas kierowca dostanie aż 6 punktów karnych. Podobnie za przewożenie dorosłych pasażerów w niewłaściwy sposób - bez zapiętych pasów lub na motocyklu bez kasku, zamiast 1 punktu kierowca taki dostanie 4 punkty karne, a za jazdę z pasażerami na nieprzystosowanej do tego przyczepie policjant dorzuci do konta kierowcy nie jeden, a dwa punkty.

Zobacz, co zmieni się w nowym taryfikatorze:

Po 9 czerwca powinny zmniejszyć się korki na drogach przecinających skrzyżowania z ulicami o dużym natężeniu ruchu, powodowane przez kierowców wjeżdżających na to skrzyżowanie bez możliwości kontynuowania jazdy. Teraz za zatrzymanie na skrzyżowaniu i zablokowanie ruchu na drodze poprzecznej grozić będzie kara 2 punktów. Również za niewłaściwe używanie kierunkowskazów - np. niesygnalizowanie zamiaru skrętu - przyznawane będą 2 punkty karne.

Koniec z niemal bezkarnym zakrywaniem tablic rejestracyjnych i świateł samochodów. Od soboty za takie praktyki, często stosowane po to, by na zdjęciu z fotoradaru nie widać było numerów auta, przyznawane będą 3 punkty karne.

Również trzy punkty dostanie kierowca pojazdu wyprzedzanego, który będzie przyspieszał utrudniając wykonanie manewru oraz kierowca wyprzedzający pojazd uprzywilejowany w terenie zabudowanym. Z kolei za wjeżdżanie między pojazdy jadące w kolumnie przyznawane będą od teraz 2 punkty karne.

Co się zmieni?

Nowy taryfikator punktów wprowadzi następujące zmiany:

- Parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych - 5 pkt (dotychczas 0)

- Rozmowa przez telefon komórkowy - 5 pkt (dotychczas 0)

- Wjeżdżanie między pojazdy jadące w kolumnie - 2 pkt (dotychczas 0)

- Wjeżdżanie na skrzyżowanie jeśli na nim lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy - 2 pkt (dotychczas 0)

- Zakrywanie m.in. świateł, oznaczeń czy tablic rejestracyjnych - 3 pkt (dotychczas 0)

- Zwiększanie prędkości przez kierującego pojazdem wyprzedzanym - 3 pkt (dotychczas 0)

- Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym - 3 pkt (dotychczas 0)

- Utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru (nieużycie lub niewłaściwe użycie kierunkowskazów) - 2 pkt (dotychczas 0)

- Przewóz dzieci niezgodnie z przepisami (w szczególności bez fotelika) - 6 pkt (dotychczas 3)

- Przewożenie pasażerów niezgodnie z przepisami (bez pasów lub bez kasku) - 4 pkt (dotychczas 1)

- Przewożenie pasażerów w liczbie przekraczającej dopuszczalną, a za każdego pasażera przewożonego w niewłaściwy sposób dodaje się 1 pkt - od 1 do 10 pkt (dotychczas 1)

- Przewożenie osób samochodem ciężarowym poza kabiną kierowcy z naruszeniem przepisów - 2 pkt (dotychczas 1 pkt)

- Przewożenie osób w przyczepie z naruszeniem przepisów - 2 pkt (dotychczas 1 pkt)

- Ciągnięcie za pojazdem osób m.in. na nartach, sankach lub wrotkach - 5 pkt (dotychczas 0)

- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu - 10 pkt (dotychczas 8)

- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania - 6 pkt (dotychczas 5)

- Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej - 10 pkt (dotychczas 8 pkt)

- Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i przed nimi - 10 pkt (dotychczas 9)

- Wyprzedzanie na przejazdach rowerowych i przed nimi - 10 pkt (dotychczas 8 pkt)

- Cofanie na drodze ekspresowej lub autostradzie - 5 pkt (dotychczas 3)

- Niezatrzymanie pojazdu przed znakiem STOP - 2 pkt (dotychczas 1)

Przypomnijmy, że na początku tego roku w życie weszły inne zmiany w taryfikatorze. Nowy taryfikator zwiększył wysokość mandatów za łamanie przepisów związanych z przewozem ludzi. To odpowiedź na wydarzenie z 12 października 2010 r., kiedy w tragicznym wypadku w Nowym Mieście nad Pilicą zginęło 18 osób, jadących przepełnionym i nieprzystosowanym do przewozu takiej liczby ludzi Volkswagenem Transporterem. Samochód we mgle zderzył się z ciężarowym Volvo.

Za przewóz większej liczby osób niż określona w dowodzie rejestracyjnym lub pojazdem nieprzystosowanym czy nieprzeznaczonym do tego celu, grozi od 100 zł mandatu. Nie została określona przy tym górna granica, co oznacza, że policjant może nałożyć też najwyższy mandat - 500 zł (w starszym taryfikatorze w tym przypadku stosowano widełki od 100 do 300 zł). Założono równocześnie, że najwyższa kara stosowana ma być przy przekroczeniu dozwolonej liczby przewożonych osób o pięć lub więcej.

Nowy taryfikator uwzględnił również przepisy zawarte w tzw. ustawie antynikotynowej, wprowadzającej zakaz palenia w miejscach publicznych. Chodzi o regulacje dotyczące obowiązków sprzedawców, właściciela lub zarządcy obiektu czy środka transportu. Zgodnie z nim za detaliczną sprzedaż wyrobów tytoniowych, w systemie samoobsługowym grozić będzie 100 zł mandatu, za nieumieszczenie informacji o zakazie sprzedaży takich produktów osobom do lat 18 - 150 zł i tyle samo za nieumieszczenie informacji o zakazie palenia w miejscu nim objętym.

Zobacz, co zmieni się w nowym taryfikatorze:

Jak pozbyć się punktów?

Sposoby są co najmniej trzy, z czego dwa zupełnie legalne, a jeden - najpopularniejszy - będący przestępstwem. Najprostszy, choć pewnie nie dla wszystkich, sposób to oczywiście przeczekanie, bo po roku punkty karne automatycznie się kasują. Choć od połowy stycznia 2013 r. i to się zmieni.

Drugim sposobem są kursy reedukacyjne prowadzone przez wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Kurs taki można przechodzić raz do roku, a każdy z nich zmniejsza konto o 6 punktów.

Trzeci sposób, powszechnie stosowany przez kierowców, a przed którym przestrzegamy, to handel punktami. Przy czym trzeba wiedzieć, że takie działania są przestępstwem! Chodzi o to, że fotografie wykonane przez fotoradary są niezbyt czytelne i przeważnie nie widać dokładnie twarzy kierowcy. W internecie krążą ogłoszenia o możliwości "przyjęcia" lub "oddania" punktów. Osoby zagrożone mandatem szukają chętnego, który przyjmie na siebie winę i co za tym idzie, punkty. Cena za jeden punkt waha się od 100 do 150 złotych.