Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w wyniki Volkswagena. Niemiecki koncern w pierwszym kwartale sprzedał 2 mln aut, czyli o 600 tys. pojazdów mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Tym samym jego przychody spadły do 55,1 mld euro (spadek o 8,3 proc.), jednak najgorzej wygląda najważniejszy wskaźnik dla spółki EBIT, czyli zysk operacyjny przed opodatkowaniem. Tu zanotowano aż 81-procentowy spadek, z 4,8 mld do 0,9 mln euro.

Powodów takiej sytuacji jest kilka. Oprócz spadku sprzedaży, wynikającego ze zmniejszenia popytu, doszły także zawirowania na rynkach surowcowych oraz duże wahania kursów walut. Wszystko na skutek światowej pandemii koronawirusa.

Rok 2020 jednak na niewielkim plusie

Mimo zbiegu tylu niekorzystnych okoliczności Volkswagen zapewnił, że zakończy ten rok na plusie, ale dochody będą znacznie niższe niż zakładano. Dyrektor ds. finansów Volkswagena Frank Witter podkreślił w oświadczeniu, że spółka dysponuje rezerwą finansową na poziomie 17,8 mld euro.

- Światowa pandemia Covid-19 miała duży wpływ na naszą działalność w pierwszym kwartale. Podjęliśmy liczne działania w celu zmniejszenia kosztów i zapewnienia płynności – nasza pozycja finansowa jest nadal dobra. Rozpoczęło się stopniowe uruchamianie produkcji w zakładach także poza Chinami, przy czym nadal priorytetem jest zdrowie naszych pracowników i dostawców. W zeszłym tygodniu otwarte zostały salony dealerskie w Niemczech – poinformował Frank Witter.

Wiadomo już, że ruszyła produkcja nowego Golfa w fabryce przy siedzibie Volkswagena w Wolfsburgu. Jednak aktualnie działa ona na poziomie 10-15 proc. normalnej wydajności.

Ruszają już fabryki w Polsce

Rozruch podzielony na kilka etapów zaplanowano także dla pozostałych zakładów Volkswagena w Polsce. Od 27 kwietnia wznawiają bowiem działalność fabryki samochodów dostawczych w Poznaniu, Swarzędzu oraz we Wrześni. Volkswagen zastrzega przy tym, że wielkość produkcji będzie uzależniona nie tylko od dostępności części czy rozporządzeń administracyjnych, ale także od zamówień i sytuacji na poszczególnych rynkach, na które trafiają nowe samochody.