- Wielu kierowców szykuje się teraz na długie wyjazdy, a czasem potrzebują coś przeciągnąć lub doczepić do samochodu. Wtedy kluczowe stają się rubryki O.1 i O.2 w dowodzie rejestracyjnym
- Nielegalny montaż haka może skutkować mandatem do 500 zł i 8 punktami karnymi
- Przepisy wymagają adnotacji w dowodzie
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Hak holowniczy jest niezwykle przydatnym akcesorium — dzięki niemu możemy przewieźć za pomocą naszych samochodów wiele rzeczy. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej kierowcy są zobligowani do montażu tylko i wyłącznie haków odczepianych. Wyjątkiem są samochody, które przed 2004 r. miały zamontowane stałe systemy haka.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoHak holowniczy w samochodzie. Dwie rubryki w dowodzie rejestracyjnym
Wytyczne dotyczące haków holowniczych znajdują się w rubrykach O.1 i O.2 dowodów rejestracyjnych. O.1 określa maksymalną masę całkowitą przyczepy z hamulcem, którą możemy przewozić naszym autem, a O.2 mówi o maksymalnej masie całkowitej przyczepy z hamulcem.
W zależności od tego, jakie wartości wpisane są w obu rubrykach, z przyczepą o takiej masie możemy jechać. Jeśli natomiast w polach O.1 i O.2 znajdują się kreski lub zera, do takiego pojazdu nie możemy zaczepić haka holowniczego.
Hak holowniczy do legalizacji. Brak pieczątki może nieść konsekwencje
Zamontowanie haka holowniczego to jedna kwestia. Później należy go jeszcze zalegalizować w stacji kontroli pojazdu. Koszt takiej usługi to 35 zł. Diagnosta sprawdza poprawność montażu oraz elektronikę i wystawia kwit, z którym należy udać się do wydziału komunikacji po adnotację w dowodzie rejestracyjnym.
Nie warto ryzykować jazdy bez wpisanego haka holowniczego w dowód. W przyszłości możemy mieć z tego tytułu problemy z uzyskaniem pozytywnego wyniku badania technicznego. Warto także pamiętać, że hak nie może ograniczać widoczności tablicy rejestracyjnej lub świateł przeciwmgłowych. Za zasłonięcie tablicy grozi 500 zł mandatu i osiem punktów karnych.