Auto Świat Wiadomości Jazda "na suwak" nie zawsze obowiązkowa. Konieczny jeden warunek

Jazda "na suwak" nie zawsze obowiązkowa. Konieczny jeden warunek

Nie zawsze musisz ustępować miejsca innym kierowcom, nawet jeśli pas się kończy. W jakich sytuacjach obowiązuje jazda na suwak, a kiedy możesz pojechać dalej? Wiele osób błędnie interpretuje przepisy, ryzykując mandatem. Sprawdź, co naprawdę mówi prawo i uniknij kosztownych pomyłek na drodze.

Jazda "na suwak" obowiązkowa tylko w określonych warunkach
Jazda "na suwak" obowiązkowa tylko w określonych warunkachFotoDax / Shutterstock
  • Jazda 'na suwak' jest obowiązkiem od grudnia 2019 r. zgodnie z Prawem o ruchu drogowym
  • Kierowca powinien wpuścić pojazd z zanikającego pasa przed przeszkodą, jeśli występuje znaczne spowolnienie ruchu
  • Samowolne blokowanie zanikającego pasa, tzw. 'szeryfowanie', jest niedopuszczalne
  • Naruszenie zasady jazdy 'na suwak' grozi mandatem za utrudnianie ruchu, z grzywną od 500 zł

Zgodnie z przepisami, jeśli poruszamy się pasem ruchu, sąsiadującym z innym pasem, na którym "nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy" z różnych powodów (np. przeszkoda na pasie lub zanikanie pasa), powinniśmy wpuścić przed siebie jeden pojazd z tego pasa. W przypadki drogi wielopasmowej, gdy jedziemy środkowym pasem, a dwa sąsiednie zanikają, wpuszczamy samochód najpierw z prawej strony, a następnie z lewej. Jednak ta reguła nie obowiązuje zawsze. Musi być spełniony jeden warunek — wystąpienie tzw. znacznego zmniejszenia prędkości.

Zobacz także: No to się zacznie. Jest decyzja sądu w sprawie skrętu w lewo. Już nie wystarczy kierunkowskaz

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kiedy jazda na suwak jest obowiązkowa?

Według Prawa o ruchu drogowym powinniśmy wpuścić samochód "bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu". Z kolei kierowca, który chce zmienić pas ruchu, powinien dojechać do końca swojego pasa, sygnalizując wcześniej swój zamiar kierunkowskazem. Niedopuszczalne jest też "szeryfowanie", czyli blokowanie zanikającego pasa na długo przed jego końcem. Chodzi bowiem o to, by wykorzystać całą długość tego odcinka i nie powodować niepotrzebnego zatoru.

Zobacz także: Mandat 3 tys. zł i zabrany dowód. To kara dla kierowców za jedną rzecz w aucie

Obowiązki kierowców na pasie, który się kończy

Jeśli ruch jest normalny, nie mamy do czynienia ze spowolnieniem ani z korkiem, kierowca znajdujący się na zanikającym pasie powinien ustąpić pierwszeństwa tym, którzy znajdują się na pasie sąsiednim. W przypadku wymuszenia pierwszeństwa i ewentualnej kolizji winę poniesie właśnie kierowca z kończącego się pasa.

Co grozi za nieprzestrzeganie jazdy na suwak?

Niestosowanie się do przepisów dotyczących jazdy "na suwak" może być ukarane mandatem. W przepisach nie ma co prawda konkretnie związanego z tym punktu, ale policja może uznać takie wykroczenie za "tamowanie lub utrudnianie ruchu", co podlega karze grzywny nie niższej niż 500 zł.

BMi
Powiązane tematy:jazda na suwakPrzepisy
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków