Auto Świat Wiadomości Multimedia Autonomiczne auto, czyli radź sobie sam

Autonomiczne auto, czyli radź sobie sam

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Jeden samochód, pięć kontynentów i różne zasady ruchu. Mercedes sprawdza czy najnowsza wersja autonomicznej klasy S poradzi sobie na różnych drogach.

Automatyka ma rozpoznawać ograniczenia prędkości dla wybranych pasów ruchu. Mercedes klasy S
Zobacz galerię (6)
Mercedes
Automatyka ma rozpoznawać ograniczenia prędkości dla wybranych pasów ruchu. Mercedes klasy S

Ciąg białych pasów tuż przed skrzyżowaniem. Wydawałoby się, że nic nadzwyczajnego. To przejście dla pieszych. A gdy podobne znajdziemy na chińskiej autostradzie? Pieszych z pewnością nie dostrzeżemy. Po co zatem dodatkowe pasy? By ułatwić zachowanie minimalnej odległości miedzy pojazdami. Każdy kierowca w Chinach powinien to wiedzieć. A czy tak samo będzie w przypadku samochodu autonomicznego?

Mercedes ma ciekawe wyzwanie. Ten sam egzemplarz autonomicznej klasy S ma poradzić sobie nie tylko na publicznych drogach w Niemczech ale także w innych krajach na pięciu kontynentach. Po drodze zaliczy Australię, RPA oraz USA. Zanim jednak to nastąpi będzie mieć  miesięczny test w Chinach. A dokładniej w Szanghaju.

W projekcie badawczym Mercedesa uczestniczą kierowcy z chińskim prawem jazdy. To jeden z wymogów testu. Mercedes klasy S
W projekcie badawczym Mercedesa uczestniczą kierowcy z chińskim prawem jazdy. To jeden z wymogów testu. Mercedes klasy SMercedes

W Szanghaju będzie mieć sporo wyzwań. Automatyka musi sobie poradzić z ogromnym ruchem samochodów oraz pojazdów dwu- i trójkołowych. Do tego jeszcze mnóstwo pieszych i specyfika poruszania po chińskich drogach. Czujniki muszą w stanie rozpoznać nie tylko wymalowane linii ale różne znaki poziome. Wyzwaniem będzie także odpowiednie zinterpretowanie znaków pionowych z chińskimi znakami oraz ograniczeniami prędkości dla poszczególnych pasów ruchu.

Nie dziwi zatem, że specjalne dla rynku chińskiego Mercedes otworzył ośrodek badawczy, którego zadaniem jest analiza lokalnych warunków i praktyk na drogach. Ocenę pracy inżynierów i naukowców z Uniwersytetu Tsinghua będzie można zweryfikować podczas jazd klasą S po Szanghaju. Czy obędzie się bez stłuczki?

Kilkumiesięczna wyprawa zakończy się w Las Vegas podczas targów technologicznych. Wówczas zapewne poznamy wyniki nietypowego testu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków