Sprzedawcy car audio już od wielu lat używają terminu budżetowe głośniki. A co oznacza budżetowe? Z pewnością kojarzy się z produktami przystępniejszymi cenowo. Niemniej punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Budżetowe głośniki marki high end mogą kosztować nawet ponad 2000 zł. A w przypadku popularnych firm mogą to być sumy nieco ponad 100 zł. A do takich można zaliczyć nowe głośniki marki Crunch: serię GTi.
Crunch? O chodzi?
Na świecie jest sporo firm car audio, które dla Polaków są mało znane albo wręcz nieznane. A wówczas nie trudno o pomyłkę i choćby strach przed naciągaczami i tzw. chińszczyzną. Z pewnością Crunch nie należy do marek świetnie znanych w naszym kraju. Szczególnie w zestawieniu z wielkimi koncernami japońskimi. Firma może jednak poszczycić się już 35 rocznicą istnienia. A to już argument na tle produktów kompletnie nieznanych firm. Niemniej azjatyckamyśl techniczna jak najbardziej wchodzi w rachubę. Mało kto może sobie obecnie pozwolić na sprzęt, który nie jest wytwarzany w Chinach i sąsiadujących krajach.
Budżetowe głośniki: z czego zrobione?Nowe głośniki określane mianem budżetowych budowane są z materiałów powszechnie stosowanych przez wiele firm. Kosze głośników wytwarzane są ze stali. W odróżnieniu od tanich modeli tłoczoną stal pokryto warstwą antyrezonansową, która również może choć częściowo chronić powierzchnię przed zbyt mocnym zarysowaniem.
Do tego porządny standard: zawieszenie z gumy butylowej. A same membrany wooferów z popularnego polipropylenu, czyli tworzywa sztucznego, które jest odporne na wilgoć. Kopułki głośników wysokotonowych uzyskano natomiast z jedwabiu: równie popularnego co polipropylen. Innymi słowy: to co obecnie najchętniej stosują firmy wytwarzające głośniki.
Nie zapominajmy o zwrotnicachTo zwykle element o którym najczęściej zapomina się podczas wybierania głośników. Błąd! Zwrotnice mają bowiem duży wpływ na jakość dźwięku. W przypadku serii GTi (odseparowanych zestawów) jest zabezpieczenie przed uszkodzeniem tweetera, trójstopniowa regulacja poziomu głośnika wysokotonowego. Same zwrotnice to wersje o stromości zbocza 12dB/ oktawę. Co to oznacza? Do strojenia z przyzwoitym wzmacniaczem wystarczy. Generalnie im wyższa wartość, tym stromość zbocza wyższa: większa kontrola zakresu częstotliwości.
Do czego podłączyć nowe głośniki?To zależy. W przypadku najtańszych i najmniejszych modeli w zupełności wystarczy wzmacniacz w nowoczesnym radiu samochodowym. Końcówka mocy 4x40W powinna bez problemów poradzić sobie z Crunch GTi. W przypadku głośników 16 cm i modeli owalnych warto rozważyć niedrogi wzmacniacz. Choćby ze względu na zawieszenie z gumy butylowej, które jest sztywniejsze od tradycyjnej i taniej pianki.
Seria GTi: od 109 złCeny zachęcające. Najmniejsze 10 cm modele można kupić za 109 zł (chyba, że któryś ze sklepów internetowych obniży swoją marżę). Najdroższe są zestawy dwudrożne z wooferami 13 cm i 16 cm. Wówczas trzeba za nie zapłacić odpowiednio 259 zł i 279 zł.
Pomysłowy system nagłośnienia w Renault Clio: głośniki w drzwiach z techniką bass reflex. Sprawdziliśmy jak to działaMicroSub, czyli bardzo mały subwoofer, by zmieścić w każdym samochodzie. Nowe rozwiązania JL Audio.