Auto Świat Wiadomości Multimedia Budżetowe głośniki

Budżetowe głośniki

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Niedrogie głośniki do samochodu? Oto jedna z przystępniejszych cenowo propozycji. I to firmowanych przez markę, która ma już 35 lat tradycji w branży samochodowego sprzętu audio.

Crunch GTi52 czyli niedrogie głośniki koaksjalne 13 cm. Dobre rozwiązanie dla poszukujących dwudrożnych głośników (ale nie zestawów)
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Crunch GTi52 czyli niedrogie głośniki koaksjalne 13 cm. Dobre rozwiązanie dla poszukujących dwudrożnych głośników (ale nie zestawów)

Sprzedawcy car audio już od wielu lat używają terminu budżetowe głośniki. A co oznacza budżetowe? Z pewnością kojarzy się z produktami przystępniejszymi cenowo. Niemniej punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Budżetowe głośniki marki high end mogą kosztować nawet ponad 2000 zł. A w przypadku popularnych firm mogą to być sumy nieco ponad 100 zł. A do takich można zaliczyć nowe głośniki marki Crunch: serię GTi.

Crunch? O chodzi?

Na świecie jest sporo firm car audio, które dla Polaków są mało znane albo wręcz nieznane. A wówczas nie trudno o pomyłkę i choćby strach przed naciągaczami i tzw. chińszczyzną. Z pewnością Crunch nie należy do marek świetnie znanych w naszym kraju. Szczególnie w zestawieniu z wielkimi koncernami japońskimi. Firma może jednak poszczycić się już 35 rocznicą istnienia. A to już argument na tle produktów kompletnie nieznanych firm. Niemniej azjatyckamyśl techniczna jak najbardziej wchodzi w rachubę. Mało kto może sobie obecnie pozwolić na sprzęt, który nie jest wytwarzany w Chinach i sąsiadujących krajach.

Budżetowe głośniki: z czego zrobione?Nowe głośniki określane mianem budżetowych budowane są z materiałów powszechnie stosowanych przez wiele firm. Kosze głośników wytwarzane są ze stali. W odróżnieniu od tanich modeli tłoczoną stal pokryto warstwą antyrezonansową, która również może choć częściowo chronić powierzchnię przed zbyt mocnym zarysowaniem.

Do tego porządny standard: zawieszenie z gumy butylowej. A same membrany wooferów z popularnego polipropylenu, czyli tworzywa sztucznego, które jest odporne na wilgoć. Kopułki głośników wysokotonowych uzyskano natomiast z jedwabiu: równie popularnego co polipropylen. Innymi słowy: to co obecnie najchętniej stosują firmy wytwarzające głośniki.

Nie zapominajmy o zwrotnicachTo zwykle element o którym najczęściej zapomina się podczas wybierania głośników. Błąd! Zwrotnice mają bowiem duży wpływ na jakość dźwięku. W przypadku serii GTi (odseparowanych zestawów) jest zabezpieczenie przed uszkodzeniem tweetera, trójstopniowa regulacja poziomu głośnika wysokotonowego. Same zwrotnice to wersje o stromości zbocza 12dB/ oktawę. Co to oznacza? Do strojenia z przyzwoitym wzmacniaczem wystarczy. Generalnie im wyższa wartość, tym stromość zbocza wyższa: większa kontrola zakresu częstotliwości.

Do czego podłączyć nowe głośniki?To zależy. W przypadku najtańszych i najmniejszych modeli w zupełności wystarczy wzmacniacz w nowoczesnym radiu samochodowym. Końcówka mocy 4x40W powinna bez problemów poradzić sobie z Crunch GTi. W przypadku głośników 16 cm i modeli owalnych warto rozważyć niedrogi wzmacniacz. Choćby ze względu na zawieszenie z gumy butylowej, które jest sztywniejsze od tradycyjnej i taniej pianki.

Seria GTi: od 109 złCeny zachęcające. Najmniejsze 10 cm modele można kupić za 109 zł (chyba, że któryś ze sklepów internetowych obniży swoją marżę). Najdroższe są zestawy dwudrożne z wooferami 13 cm i 16 cm. Wówczas trzeba za nie zapłacić odpowiednio 259 zł i 279 zł.

Pomysłowy system nagłośnienia w Renault Clio: głośniki w drzwiach z techniką bass reflex. Sprawdziliśmy jak to działaMicroSub, czyli bardzo mały subwoofer, by zmieścić w każdym samochodzie. Nowe rozwiązania JL Audio.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski