Radio zainstalowane w samochodzie, antena umocowana na dachu – pora zacząć korzystać z zestawu łączności. Zanim jednak posłuchamy rozmów kierowców i sami zaczniemy konwersację warto poznać poszczególne funkcje swojego radia, by jak najlepiej wykorzystać jego możliwości.

Oto przygotowany wspólnie z firmą President przewodnik nie tylko dla początkujących użytkowników radia CB, ale także dla każdego kto chciałby jeszcze lepiej poznać użytkowany sprzęt.

RF Gain – oto jedna z tych funkcji, z której bardzo często korzysta się w trakcie jazdy. To nic innego jak regulacja czułości radia. Służy do tego, by uniknąć efektu tzw. przesterowania, czyli różnych zniekształceń odbieranego sygnału. Zwykle najłatwiej o nie  wówczas, gdy znajdujemy się blisko innego nadajnika CB, który emituje silny sygnał.

Zazwyczaj przytrafia się to, gdy znajdujemy się na obszarze miejskim, rzadziej w trasie. Pamiętajmy jednak, że im bardziej ograniczymy czułość, tym trudniej odebrać niektóre komunikaty. Wniosek jest jeden: w trasie lepiej zwiększyć czułość, a w mieście ograniczyć.

Local/ DX – jeśli radio nie jest wyposażone w pokrętło do regulacji czułości, to zwykle wyposażone jest w przełącznik oznaczony Local/ DX. Wówczas wybieramy odpowiednio mniejszą albo większą czułość urządzenia. Osiągnięty efekt jest taki sam jak w przypadku skrajnych pozycji pokrętła Gain. Jedno ustawienie przyda się zatem poza obszarem zabudowanym (w trasie) a drugie w mieście.

Squelch – funkcja, dzięki której możemy ustawić odpowiedni poziom dla odbieranego sygnału. Im wyżej ustawiona, tym słabsze sygnały z bardziej oddalonych nadajników będą automatycznie odcinane. Dla przeciętnego kierowcy oznacza to tyle, że przez większą część jazdy słabo słyszalne powiadomienia od kierowców znajdujących się relatywnie daleko będą odcinane. Rzadziej również usłyszy wszelkie szumy i inne zniekształcenia.

ASC – odpowiednik funkcji Squelch. Różni się jedynie tym, że blokowanie szumów odbywa się automatycznie, co dla najbardziej wrażliwych podróżujących oznacza święty spokój. To dość wygodne rozwiązanie szczególnie dla tych, którzy nie chcą poświęcać zbyt wiele czasu na regulację sprzętu.

MIC GAIN - regulacja czułości mikrofonu. Zwykle występuje w droższych modelach. Służy do dostosowania wzmocnienia bez narażania się na zniekształcenia. Jeśli w odpowiedzi na nasze komunikaty usłyszymy pretensje innych użytkowników o zbyt mocny sygnał, warto sięgnąć do regulacji mikrofonu.

RX/TX – sygnalizacja pracy radia CB. Dla kierowcy oznacza to tyle, że urządzenie informuje czy pracuje w trybie nadawania (TX) czy też odbioru (RX).

AM/FM – pasmo pracy radia CB. FM jest popularny w Europie zachodniej i wyróżnia się lepszą jakością ze względu na mniejszą ilość zakłóceń. W Polsce zazwyczaj korzystamy z zakresu AM (szczególnie w trasie).

CH9/19 – szybkie przełączanie pomiędzy kanałami. 19 zwyczajowo służy do rozmów pomiędzy kierowcami. 9 uznano za kanał ratunkowy do wzywania pomocy. Nasłuch prowadzą stacje pogotowia ratunkowego czy straż pożarna. Niestety nie wszystkie jednostki lub placówki korzystają jeszcze z CB, więc w razie potrzeby można również wzywać pomocy na kanale 19.

NB/ANL – filtry, których  zadaniem jest ochrona przed różnymi zakłóceniami m.in. ze strony instalacji elektrycznej samochodu. NB wspomaga pracę takich układów jak squelch i jest szczególnie doceniany w przypadku używania krótszej anteny, gdyż poprawia komfort użytkowania (użytkownik usłyszy mniej szumów). Zadaniem ANL jest zmniejszenie zakłóceń od różnych urządzeń elektrycznych w samochodzie (np. cewki zapłonowej).