Auto Świat Wiadomości Multimedia Cyfrowe radio w Polsce: coraz lepiej

Cyfrowe radio w Polsce: coraz lepiej

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

W marcu sprawdzaliśmy jak gra cyfrowe radio w Polsce. Wówczas użyliśmy przenośnego odbiornika Nokia. Teraz sprawdziliśmy DAB w fabrycznych radioodtwarzaczach instalowanych w samochodach Forda, Opla i VW.

Działanie cyfrowego radia DAB sprawdziliśmy w Warszawie a także w okolicach stolicy
Zobacz galerię (11)
Auto Świat
Działanie cyfrowego radia DAB sprawdziliśmy w Warszawie a także w okolicach stolicy

Cyfrowa radiofonia w Polsce wciąż jest w fazie testów.Dwóch niezależnych od siebie operatorów prowadzi obecnie próbną emisję. INFO-TV koduje sygnał, więc niestety użytkownicy popularnych cyfrowych odbiorników nie mogą liczyć na odbiór rozgłośni. Co innego w przypadku najbardziej doświadczonego operatora: Emitel. Firma prowadzi już od kilku lat próbne emisje. I co ważne, bez problemu można odbierać poszczególne stacje. Przekonaliśmy się o tym w marcu podczas testów przenośnego odbiornika DAB Nokia. Tym razem jednak wykorzystaliśmy sprzęt samochodowy: fabrycznie instalowane odbiorniki DAB w Fordzie Kuga, Oplu Adam i VW Touareg.

Zasięg: nawet 100 km od WarszawyMobilny odbiornik dobrze radził sobie jedynie w obrębie Warszawy. W przypadku sprzętu w trzech testowanych samochodach bez trudu odbieraliśmy radio DAB także w okolicach Grójca, Góry Kalwarii, Garwolina a nawet w Siedlcach, czyli niemal 100 km od Warszawy. Co ciekawe w każdym z samochodów nie było problemu z odbiorem już zaprogramowanych stacji do czasu uruchomienia ponownego wyszukiwania rozgłośni - gdy znajdowaliśmy się ok. 70-80 km od Warszawy. Wówczas sprzęt w Fordzie i VW zwykle miał spore problemy z ponownym wyszukaniem stacji. Najlepiej radził sobie radioodbiornik w Oplu Adam. Choć wyszukanie stacji zajęło mu kilka minut, to jednak z sukcesem.

Na przytoczone porównanie należy jednak spojrzeć z lekkim przymrużeniem oka: samochody sprawdzaliśmy w kilku dniowych odstępach czasu, więc wpływ na wynik testu mógł mieć sam nadawca. Ponadto zauważyliśmy, że im gorsza pogoda, tym więcej problemów było z odbiorem stacji: w każdym z trzech samochodów. Przy intensywnych opadach deszczu transmisja czasami rwała się: trzeba było przywyknąć do kilkusekundowych przerw w odbiorze programu.

Jakość dźwięku: lepiej czy gorzej?Jeszcze kilka lat temu DAB i DAB+ zachwalano jako wyraźny postęp w porównaniu z tradycyjnym radiem analogowym. Obecnie jednak trudniej o jednoznaczne stwierdzenie, że DAB jest zdecydowanie lepszy od klasycznego radia. Wiele w tej mierze zależy od nadawcy i operatora. Przekonaliśmy się o tym w trakcie testu.

Część rozgłośni brzmiała na podobnym poziomie co analogowe wersje. Trudno się dziwić. Niektóre stacje radiowe nadają w dość przeciętnej jakości: ze stosunkowo niskim bitrate: 128 KB/s. Wówczas pozostawia do życzenia jakość tonów wysokich i bardzo skromne tony niskie. Ponadto dynamika słuchanej muzyki jest co najwyżej na satysfakcjonującym poziomie. Lepiej jest w sytuacji gdy tak jak w przypadku programu 4 Polskiego Radia wartość bitrate sięga 240 Kbps. Wówczas muzyce z DAB znacznie bliżej do nagrań z płyt CD. Dynamika, brzmienie, zrównoważenie tonów a nawet sceneria muzyczna w samochodzie jest bardzo dobra. I wówczas jest czym się delektować.

Kiedy DAB w całej Polsce?Kiedy cyfrowe radio pojawi się na dobre w Polsce? Wciąż trudno na to odpowiedzieć. Niemniej jeśli stacje radiowe będą nadawały sygnał o niskim bitrate, to wówczas korzyści z przejścia na technikę cyfrową będą dość skromne, nawet uwzględniając większe możliwości przesyłania danych tekstowych a także materiałów multimedialnych. Zagrożeniem dla DAB staje się powszechniejący dostęp do szybkiego mobilnego internetu. Jeśli tylko spadną koszty transmisji a w całym kraju będzie utrzymany dostęp do szerokopasmowego internetu, to wówczas okaże się, że przejście na cyfrową radiofonię nie będzie miało sensu.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków