Z montażem głośników samochodowych można sobie dość szybko poradzić. W przypadku fabrycznych otworów, które są łatwo dostępne, instalacja jest zazwyczaj bardzo prosta. Wystarczy delikatnie zdjąć maskownicę, połączyć kable, wcisnąć głośnik i dokręcić go śrubami. Operacje te można nawet wykonać na parkingu przed domem.

Jedynie w warunkach zimowych, kiedy temperatura znacznie spada, wszelkie prace trzeba przeprowadzić w ogrzewanym garażu. Przy niskich temperaturach plastikowe elementy wykończenia samochodu stają się bardziej podatne na pęknięcia, a nic tak nie szpeci auta, jak widok połamanych plastików. Niestety, nie we wszystkich samochodach instalacja jest równie łatwa.

Czasem, żeby dostać się do fabrycznej wnęki montażowej w drzwiach, konieczny jest trudny i pracochłonny demontaż całego obicia tapicerskiego. W takiej sytuacji lepiej udać się do dobrego warsztatu car audio. Samodzielne próby mogą bowiem skończyć się połamaniem delikatnych spinek tapicerskich i uszkodzeniem wielu plastikowych elementów boczku tapicerskiego. Nie polecamy też samodzielnych prób montażu głośników wysokotonowych w przednich słupkach.

By nie uszkodzić elementów wykończenia, najlepiej skorzystać z usług wykwalifikowanych instalatorów, którzy podobne prace wykonują na co dzień.

Słupki z głośnikami to zadanie dla fachowca

Warto pomyśleć o instalacji głośników wysokotonowych (tzw. tweeterów) np. w przednich słupkach. To dobre miejsce na ich montaż, gdyż można wyraźnie poprawić jakość brzmienia. Tweetery skierowane na deskę rozdzielczą to realny zysk w postaci bardziej wyraźnego dźwięku oraz czystszych i klarowniejszych sopranów.

Montaż małych głośników wysokotonowych należy zlecić doświadczonym instalatorom. Odradzamy samodzielne próby, gdyż przygotowanie słupków wymaga dużych umiejętności i doświadczenia w pracy z żywicą oraz szpachlą. Prace zaczyna się od przygotowania pierścieni z MDF i przymierzenia ich do miejsc, w których mają znaleźć się głośniki.

Plastikowe poszycia słupków są następnie formowane żywicą i szpachlą w celu uzyskania odpowiednio wyprofilowanych miejsc montażowych. Powierzchnię po wyschnięciu szlifuje się i przygotowuje do pokrycia klejem. Całość jest wykańczana miękkim materiałem tapicerskim lub skórą, zależnie od upodobań i życzeń.