Auto Świat Wiadomości Multimedia MirrorLink w samochodzie – przewodnik dla kierowców

MirrorLink w samochodzie – przewodnik dla kierowców

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Nie tylko w nowych, ale i używanych samochodach coraz częściej spotykamy MirroLink, czyli pierwszy światowy standard integracji smartfona z autem. Do czego może się przydać na co dzień, jak działa i na jakie problemy z MirrorLink należy się przygotować – oto praktyczny niezbędnik nie tylko dla zmotoryzowanych.

MirrorLink w PassacieŻródło: Auto Świat
  • MirrorLink to dzieło Nokii przy współpracy m.in. z Volkswagenem. Pierwsze prototypowe radia instalowano m.in. w 2010 roku Volkswagenie Passacie B6 (auto na rynku od 2005 roku). 
  • W pracach nad MirrorLink uczestniczyli Polacy. Certyfikację na całym świecie prowadzono przy pomocy krakowskiej firmy Comarch
  • Ze standardu MirrorLink niestety wycofali się producenci car audio. Obecnie bardzo trudno kupić markowe radio kompatybilne ze standardem łączności

Zanim jeszcze świat usłyszał o Android Auto czy CarPlay w samochodach i telefonach instalowano już MirrorLink. Zapewne dzięki temu teraz nietrudno trafić na samochód z fabrycznym radiem dopasowanym do współpracy z telefonem poprzez MirrorLink. Gorzej z samymi telefonami. Tych jest wciąż stanowczo za mało na rynku.

MirrorLink znajdziemy w samochodach wielu marek. Standard od dawna stosowany jest przede wszystkim przez koncern PSA (Citroen, DS., Peugeot) oraz grupę Volkswagen - ale tylko w autach Seata (np. Ibiza, Leon, Ateca), Skody (np. Fabia, Octavia, Superb) i Volkswagena (np. Polo, Golf, Tiguan, Passat). Z rozwiązania korzystają także takie marki jak Honda czy Suzuki. Na tym nie koniec.

MirroLink znajdziemy również w niektórych modelach Fiata (Freemont), Mercedesa (Klasa A) czy Toyoty (np. pierwsze Aygo czy Corolla). Pojawił się nawet w ciężarówkach Mercedesa. W sumie jest w czym wybierać. Niemniej warto pamiętać o jednym – MirrorLink był i wciąż jest opcjonalnym dodatkiem. Zwykle znajdziemy go w droższym fabrycznym radiu dostępnym za dopłatą lub oferowanym tylko w lepszych wersjach wyposażenia auta.

Te telefony idealnie sprawdzą się w aucie z Android Auto

Idea jest prosta: sklonować obraz widoczny na ekranie telefonu i ukazać na wyświetlaczu w konsoli w samochodzie. Wystarczy tylko właściwe radio i telefon połączone ze sobą odpowiednim kablem USB, by poprzez ekran samochodu sterować aplikacjami w telefonie. Eksperymentowano nawet z wersją bezprzewodową z łącznością Wi-Fi (m.in. w 2016 roku Skoda), ale póki co skończyło się jedynie na szumnych zapowiedziach.

MirrorLink w Passacie - edycja 2016. Dostęp do Spotify dzięki aplikacji Rock Scout polskiego Comarchu
MirrorLink w Passacie - edycja 2016. Dostęp do Spotify dzięki aplikacji Rock Scout polskiego ComarchuŻródło: Auto Świat

Na ekranie dotykowym w samochodzie powinny być widoczne wszystkie kompatybilne aplikacje. W niektórych samochodach czasem udaje się na postoju wyświetlić także cały pulpit i wszystkie programy jakie mamy zainstalowane w urządzeniu mobilnym. Niektórym miłośnikom elektroniki i programowania udało się nawet usunąć blokadę wyświetlania w trakcie jazdy niekompatybilnych programów z telefonu. Wiąże się to jednak z ingerencją w sprzęt lub samą instalacją radia w samochodzie (nie zawsze wystarczy tylko fizyczne połączenie z masą).

Telefon musimy podłączyć kablem USB w samochodzie. Warto przy tym pamiętać o kilku sprawach. Najlepiej użyć oryginalnego przewodu dołączonego do telefonu. MirrorLink raczej nie będzie działać, gdy sięgniemy np. po przewód USB dołączony do powerbanków!

MirrorLink: połącz telefon kablem USB
MirrorLink: połącz telefon kablem USBŻródło: Auto Świat

Pamiętajmy też, że w wielu samochodach MirrorLink działa tylko przez jedno określone gniazdo USB. Jeśli zatem mamy w aucie kilka gniazd to lepiej upewnijmy się do którego możemy podłączyć. Niekiedy przy właściwym gnieździe stosuje się charakterystyczne oznaczenie przypominające dwa prostokąty.

W wielu smartfonach z Android trzeba wybrać odpowiedni tryb pracy po połączeniu kabla USB. Nie może to być wyłącznie tryb ładowania (odpowiedni to transfer zdjęć i plików lub nazwany MirrorLink). Uwaga – niekiedy w ustawieniach telefonu należy wybrać opcję MirrorLink jako aktywną (np. w Sony).

Warto regularnie aktualizować urządzenie. Czasami wystarczy jedna poprawka oprogramowania, by urządzenie zaczęło działać szybciej i wolniej się nagrzewało.

Na ekranie w samochodzie zobaczymy charakterystyczne menu z listą kompatybilnych aplikacji. Jeśli aplikacji jest więcej to wówczas możemy przesuwać palcem po ekranie (gest przewijania), by znaleźć odpowiednią.

Aplikacje kompatybilne z MirrorLink zobaczymy na wyświetlaczu radia. Uwaga: niektóre mogą działać tylko na postoju!
Aplikacje kompatybilne z MirrorLink zobaczymy na wyświetlaczu radia. Uwaga: niektóre mogą działać tylko na postoju!Żródło: Onet

Wystarczy kliknąć w daną ikonę, by program po chwili uruchomił się. Jeśli dany program nie może działać w trakcie jazdy to wówczas obok ikony pojawi się małe przekreślone kółko. Wówczas po rozpoczęciu jazdy ekran zostanie zaczerniony.

W dolnym lub górnym rogu ekranu w aucie powinny być widoczne dodatkowe ikony do obsługi MirrorLink. Dzięki temu możemy wrócić do menu i wyświetlić listę wszystkich dostępnych programów.

Niestety lista modeli (dostępna na stronie mirrorlink.com, która ma problemy z działaniem od kilku tygodni) jest wciąż dość ograniczona. Są to wybrane (ale nie wszystkie) telefony z systemem Android. To modele takich firm jak Fujitsu, HTC, Huawei, LG, Samsung i Sony. Z naszych testów wynika, że największe szanse na bezproblemowe działanie mają użytkownicy HTC i Samsungów. W przypadku pozostałych marek mieliśmy sporo problemów podczas użytkowania.

Klonowanie obrazu: MirrorLink z radiem Bolero
Klonowanie obrazu: MirrorLink z radiem BoleroŠKODA Auto

Zdarza się, że niektóre modele telefonów znajdujących się na liście kompatybilnych urządzeń nie działają poprzez MirrorLink. Niestety producenci zależnie od rynku udostępniają określoną funkcjonalność lub ją blokują.

Funkcje MirrorLink stosowano także w wielu smartfonach Nokia z systemem Symbian. Odpowiedni program był płatną opcją. Nawet w nowych samochodach niekiedy udaje nam się uruchomić Nokię i wyświetlić kilka programów. Niestety brak wsparcia technicznego oznacza, że aplikacje nie działają w czasie jazdy i nie ma już aktualizacji map do nawigacji Nokia Maps.

Oprócz sprzętu fabrycznie instalowanego w samochodzie dostępne były uniwersalne radia samochodowe. Jako pierwsze rozpoczęły japońskie Alpine oraz Sony. Można także kupić stacje multimedialne takich firm jak JVC, Kenwood, Panasonic czy Pioneer.

NaviExpert w radiu samochodowym Alpine
NaviExpert w radiu samochodowym AlpineŻródło: Auto Świat

Niestety obecnie można zapomnieć o wsparciu technicznym w kwestii aktualizacji oprogramowania, gdyż firmy car audio wycofały się ze wspierania i stosowania standardu. Z tego względu zakup używanej stacji nie będzie dobrą inwestycją. Lepiej poszukać modeli dostosowanych do Android Auto i CarPlay.

Wbrew pozorom jest jeszcze całkiem sporo programów. Niestety wiele z nich powstało z myślą tylko o chińskim rynku, gdzie standard jest bardzo popularny. W Europie z pewnością warto wykorzystać polskie RockScout (służy do uruchomienia w MirrorLink takich programów jak Spotify i podobnych) i Audiotekę (słuchanie audiobooków). Z nawigacji został obecnie Sygic oraz ostrzegacz Coyote. Przyda się Glympse (informowanie o swojej lokalizacji) i Parkopedia (baza danych o miejscach do parkowania. Uwaga – w niektórych przypadkach opcja MirrorLink to dodatkowo płatna funkcja programu.

MirrorLink w Skodzie Kodiaq
MirrorLink w Skodzie KodiaqŻródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

Sporo aplikacji do MirrorLink przygotował Volkswagen. Przydadzą się do monitorowania stylu jazdy, generowania efektów dźwiękowych, wyświetlania dodatkowych zegarów i parametrów auta czy prostej diagnostyki samochodu.

Kłopotów jakie może przysporzyć MirrorLink jest całkiem sporo. Niestety nie wszystkie da się tak łatwo rozwiązać. Trzeba się bowiem przygotować na problemy z brakiem dźwięku i obrazu, spowalnianiem działania radia samochodowego lub telefonu, zawieszaniem a nawet regularnym zrywaniem połączenia czy blokowaniem aplikacji w trakcie jazdy.

Radio nie chce rozpoznać telefonu. To dość częsty problem. Upewnijmy się, że w telefonie wybrana jest opcja połączenia USB i trybu MirrorLink. Podobnie sprawdźmy w ustawieniach w menu radia. Ponadto do sprawdzenia i ewentualnej wymiany przewód USB. Należy ponadto wypróbować wszystkie dostępne z przodu (lub w podłokietniku) gniazda USB w aucie. Inne opcje: restart telefonu, aktualizacja oprogramowania telefonu. Uwaga w starszych samochodach z wcześniejszym oprogramowaniem MirrorLink (np. 1.0 lub 1.1) nowsze telefony mogą nie być rozpoznawane (wymagana aktualizacja firmware radia o ile będzie w ogóle dostępna).

Radio i telefon zaczynają działać wolniej. W radiu samochodowym poszukajmy opcji „zamknij aplikację”. Może się okazać, że w tle pracują jednocześnie inne programy co obciąża urządzenie. Wystarczy zamknąć niepotrzebne programy, by odczuć różnicę.

Nawigacja poprzez MirrorLink nie może ustalić pozycji. Upewnijmy się czy w telefonie jest aktywna funkcja lokalizacji. W razie potrzeby umieśćmy urządzenie mobilne wyżej. Zdarza się, że poprzez MirrorLink telefon nie wykorzystuje anteny GPS samochodu i bazuje na wbudowanej w urządzenie mobilne.

Aplikacja włącza się, ale nie wyświetla danych samochodu. W menu ustawień radia samochodowego wybieramy opcję aktywacji transmisji danych dla wybranych programów telefonu.

MirrorLink
MirrorLinkŻródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

Czarny ekran po rozpoczęciu jazdy. W telefonie znajdują się tylko aplikacje niekompatybilne z trybem samochodowym. Można spróbować wszystko zaktualizować. Inna opcja – skorzystać z usług specjalistów zdejmujących blokadę wyświetlania w trakcie jazdy.

Telefon mocno grzeje się podczas pracy MirrorLink. Sprawdźmy czy w telefonie nie ma włączonych niepotrzebnych aplikacji działających w tle. Pamiętajmy, że silniejsze nagrzewania telefonu to sprawka m.in. programów nawigacyjnych czy ostrzegaczy takich jak Yanosik. Uwaga: jeśli podczas połączenia smartfon przestanie być ładowany, to lepiej odłączmy urządzenie, by je ostudzić. Przegrzanie oznacza podwyższone ryzyko uszkodzenia baterii!

W niektórych radiach (np. stosowanych w Seatach, Skodach czy Volkswagenach) można korzystać z MirrorLink jak i innych standardów. Po podłączeniu telefonu z Android możemy zobaczyć na ekranie radia komunikat o obu dostępnych rozwiązaniach. Sami musimy wówczas zdecydować, czy korzystamy z Android Auto czy MirrorLink.

W samochodach z dwoma gniazdami USB możemy zaś jednocześnie połączyć dwa telefony, czyli np. iPhone i model z Android. Wówczas na ekranie radia będziemy mieli aż trzy opcje do wyboru: CarPlay, Android Auto i MirrorLink.

Nie tylko złośliwi twierdzą, że na początku był chaos. Zanim pojawił się MirrorLink trudno było zrobić użytek z telefonu w samochodzie. Ówczesne komórki takich firm jak m.in. Ericsson, Motorola, Nokia czy Philips można było co najwyżej połączyć samochodzie przez Bluetooth (o ile był dostępny) lub przewodem do gniazda słuchawkowego AUX.

Android Auto oraz Nokia Car Mode
Android Auto oraz Nokia Car ModeŻródło: Auto Świat Connected Car / Tomasz Okurowski

Standard opracowała Nokia przy współpracy z Magnetti Marelli czy Volkswagenem. Pierwsze prototypowe radia (zmodyfikowane modele z serii VW RNS) instalowano w 2010 roku m.in. w Volkswagenie Passacie B6 (na rynku od 2005 roku). Nietrudno zgadnąć, że pierwsze telefony wprowadziła Nokia – były to modele z zapomnianym już systemem operacyjnym Symbian i funkcją Terminal Mode. Pierwsze uniwersalne radia trafiły na rynek w 2011 roku dzięki japońskim firmom Alpine i Sony. Z czasem dołączyli do nich JVC, Kenwood i Pioneer. Niestety od kilku lat standard został zarzucony przez branżę car audio. Niekiedy MirrorLink można jeszcze spotkać w chińskich radiach multimedialnych.

W historii MirrorLink jest też polski akcent. Certyfikację na całym świecie prowadzono przy pomocy krakowskiej firmy Comarch.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Te radia zapewnią tobie wygodne korzystanie z telefonu w aucie - nasze propozycje

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków