OnStar, który zapoczątkował erę samochodów podłączonych do internetu jest już dostępny w wielu krajach Europy (także w Polsce). Od początku istnienia systemu (od 1996 roku) operatorzy z centrum pomocy przyjęli ponad miliard zgłoszeń od klientów. Czyli, średnio co dwie sekundy rejestrowano kolejny kontakt kierowcy z konsultantem. W skali miesiąca oznacza to ponad 5 milionów zgłoszeń (nie uwzględniając w szacunkach kontaktów za pośrednictwem aplikacji mobilnych).

Miliard to dopiero początek. I świadczy nie tylko o ogromnym zapotrzebowaniu kierowców na pokładową łączność. Przedstawiciele General Motors oczekują, że usługa określana mianem asystenta osobistej łączności i usług będzie się cieszyć jeszcze większą popularnością. „Na drugi miliard interakcji będziemy czekać jeszcze krócej” – mówi Alicia Boler-Davis, wiceprezes General Motors.

Trudno oczywiście oczekiwać, że w Europie będzie równie wiele zgłoszeń co w USA. I to nie tylko ze względu na potencjał rynku. Samochody wyposażone w OnStar można zamawiać dopiero od kilku tygodni. Z tego względu Opel przewiduje, że wyraźny wzrost statystyk nastąpi w przyszłym roku. Brian McCreavy, dyrektor regionalny OnStar w Europie, mówi – „W początkowym okresie, od sierpnia do końca roku, spodziewamy się odebrać około 90 000 zgłoszeń, zaś w przyszłym roku liczba ta powinna wzrosnąć do 400 000”.

Ile z zarejestrowanych zgłoszeń będzie dotyczyć sytuacji awaryjnych, pomocy w obsłudze czy automatycznych powiadomień o zdarzeniu? Trudno obecnie przewidzieć, czy wyniki będą zbliżone do pozostałych krajów objętych działaniem usługi. Jak dotąd wśród zarejestrowanych zgłoszeń aż 5,5 miliona dotyczyło sytuacji awaryjnych w trakcie  w których udzielono pomocy. Niemal w 4 milionach przypadków kierowcy korzystali z interwencji służb pomocy drogowej. A co miesiąc rejestrowano ponad 5000 telefonów w sprawie pomocy innym użytkownikom.

Jedną z kluczowych funkcji OnStar jest wysyłanie automatycznych powiadomień o wypadku, by zapewnić poszkodowanym jak najszybsze dotarcie fachowej pomocy. Funkcja przydaje się szczególnie w trakcie poważniejszych zdarzeń, gdy kierowca nie może sam wezwać pomocy (gdy np. jest nieprzytomny lub został poważnie ranny). W dotychczasowych statystykach co miesiąc odnotowywanych jest ponad 5000 automatycznych powiadomień. Czy to dużo? Zważywszy na to, że z OnStar korzysta obecnie ponad 7 milionów klientów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, to można przyjąć, że ilość zgłoszeń nie jest duża. Ciekawym materiałem do analiz będzie z pewnością porównanie statystyk kierowców europejskich z użytkownikami z pozostałych państw.

Dużym zainteresowaniem wśród kierowców samochodów z OnStar cieszy się funkcja automatycznej diagnostyki. Prócz zdalnej kontroli dokonanej po połączeniu z konsultantem można także zamówić raporty z danymi diagnostycznymi samochodów. Wysyłane są w formie poczty elektronicznej pod wskazany adres. Do tej pory w ramach wygodnej formy komunikacji wygenerowano i wysłano ponad 390 milionów raportów. I nic nie wskazuje na to, by kierowcy w Europie mieliby postępować inaczej. W końcu nie jeden właściciel samochodu lubi nie tylko dbać o swój pojazd ale także chce wiedzieć o nim jak najwięcej.

Materiał powstał przy współpracy z GM Poland