Radio samochodowe z systemem Android to była kwestia czasu. Pierwsze eksperymenty prowadzili już dwa lata temu konstruktorzy w Chinach, ale zwykle ograniczali się do adaptacji samego systemu do sprzętu samochodowego. A to zwykle oznaczało koszmarną obsługę albo dużą niestabilność pracy urządzenia (tendencje do zawieszania). Sił próbowały nawet także bardzo znane firmy jak Clarion (projekt Mirage prezentowany w zeszłym roku w Malezji), ale póki co skończyło się na prototypach. Francuzi z firmy Parrot znaleźli jednak ciekawe rozwiązanie: platformę Asteroid, którą zaczyna stosować m.in. francuski koncern PSA czy Volvo. A teraz debiutuje radio Asteroid Smart z odpowiednim menu, by łatwo używać w samochodzie. Właśnie pojawia się w polskich sklepach.
System komputerowy?Czy to jest jeszcze radio samochodowe? Parrot twierdzi, że to już system komputerowy. Dla nas jest to jednak bardzo zaawansowana stacja multimedialna. Niezależnie jednak od kategoryzacji: to sprzęt, który potrafi tyle ile aplikacje w nim zainstalowane. A wybór aplikacji należy do kierowcy. To zaś oznacza swobodę jakiej dotąd nie było. I to swobodę większą niż w przypadku koncepcji AppRadio dostosowanego do sprzętu Apple.
Aplikacje ze sklepu Asteroid MarketOczywiście przynajmniej oficjalnie: aplikacje w nowym sprzęcie można instalować poprzez sklep Asteroid Market. To oznacza odpowiedni sposób certyfikacji, by aplikacja była wystarczająco łatwa w obsłudze. Niemniej zważywszy na to, że Parrot nie ingerował mocno w system Android, można bez trudu zainstalować alternatywne programy. Choćby popularne oprogramowanie nawigacyjne takie jak AutoMapa, NaviExpert czy Yanosik. Ma to oczywiście niekiedy swoje konsekwencje (początkowe wyświetlanie niektórych aplikacji w pionie zamiast w poziomie), ale jest do przezwyciężenia.
Internet w radiuSamo instalowanie aplikacji to dopiero ułamek możliwości. Sprzęt może być podłączony do internetu (w grę wchodzi modem USB albo połączenie z telefonem poprzez Bluetooth lub punkt dostępowy Wi-Fi), co umożliwia lepsze wykorzystanie możliwości urządzenia. Pomijając przeglądarkę internetową, czy radio internetowe to kluczowe z punktu widzenia kierowcy jest pobieranie danych o natężeniu ruchu drogowego. Czyżby wreszcie spełnienie marzeń o porządnym radiu samochodowym z nawigacją i systemem informacji o korkach on-line?
Multimedia: duże możliwościParrot Asteroid Smart to oczywiście sprzęt multimedialny. I zapewne jak na razie jedyny, który wyposażono aż w 4 gniazda USB! Czemu aż tyle? Nie trudno policzyć. Jedno do podłączenia modemu, kolejne do pamięci USB z muzyką czy filmami. Można jeszcze podłączyć sprzęt Apple (iPod) i wciąż pozostaje rezerwa. Co ciekawe USB dla iPoda z ładowaniem 2A (w zestawie kabel ze złączem 30 pinowym). Pozostałe o wartości 1A, więc wystarczy do naładowania niejednego przenośnego urządzenia. Ponadto w ramach opcji: monitor zagłówkowy, gdyż radio wyposażono w wyjście wideo. Można także dołączyć wzmacniacz wielokanałowy, gdyż z tyłu zmieszczono 3 pary wyjść audio: przód/tył/ subwoofer. A to nie koniec. Jest osobne wejście dla kamery cofania i jeden zestaw AV dla np. przenośnego odtwarzacza filmów albo tunera telewizji DVBT. Sporo zatem można podłączyć, co może budzić obawy o zmieszczenie wszystkich przewodów we wnęce na radio. Ale są one bezpodstawne. Sprzęt nie ma bowiem wbudowanego odtwarzacza płyt, więc obudowę odpowiednio zmniejszono. Asteroid Smart łatwo będzie zmieścić we wnęce wielkości 2DIN.
CenyCudów nie ma. Trudno na liczyć na niskie ceny tak zaawansowanego sprzętu. Póki co Parrot Asteroid dostępny w sklepach jest oferowany w cenie powyżej 2000 zł (ok. 2550 zł), jakkolwiek kto zdążył mógł znaleźć stację multimedialną u poprzedniego dystrybutora poniżej 2000 zł.
Galeria zdjęć
W standardzie jest aplikacja nawigacyjna iGO. W komplecie również antena GPS do zainstalowania w desce rozdzielczej.
Ekran dotykowy świetnie reaguje na ruch palcem: to pierwsze wrażenie podczas sprawdzania nowego radia.
Komplet złącz z tyłu. 4 gniazda USB z czego 3 o zasilania 1A. Oddzielne dla iPoda ma zwiększone zasilanie do 2A. Ponadto wejście do modułu sterowania z kierownicy, AUX i gniazdo AV oraz wejście video dla kamery cofania. Oczywiście komplet wyjść audio:przód/tył/ subwoofer. Dla subwoofera oddzielna regulacja z filtrem dolnoprzepustowym (płynna regulacja od ok 40 Hz do 200Hz).