Po co oddzielny wzmacniacz w samochodzie? Zwykle potrzebny jest wtedy, gdy pokładowe nagłośnienie wzbogacimy o głośnik niskotonowy, czyli subwoofer. Duży głośnikwymaga bowiem więcej mocy, niż jest mu w stanie dostarczyć standardowy wzmacniacz wbudowany w radio.

Zwykle w przypadku głośnika niskotonowego stosuje się wzmacniacze dwukanałowe, które po połączeniu kanałów (tzw. zmostkowaniu) generują wystarczająco dużo mocy, aby optymalnie wykorzystać możliwości subwoofera.

Zamiennie można wykorzystać model jednokanałowy (tzw. monoblok), który obecnie wydaje się najbardziej idealnym rozwiązaniem. W bardziej zaawansowanych systemach stosuje się wzmacniacze wielokanałowe, które służą do zasilania wszystkich głośników zainstalowanych w samochodzie. Wówczas radio pełni jedynie rolę źródła dźwięku a wbudowana końcówka mocy nie jest wykorzystywana.

Dobierając wzmacniacz do subwoofera, należy kierować się nie tylko mocą deklarowaną przez producenta czy wielkością bezpieczników. Radzimy także sprawdzić inne parametry techniczne. Szczególnie warto wziąć pod uwagę taki parametr, jak stosunek sygnał/szum (oznaczany często jako S/N). Im będzie on wyższy, tym lepiej, co nie pozostaje bez wpływu na jakość dźwiękui efektywność działania wzmacniacza.

Dobry wzmacniacz powinien być wyposażony w płynnie regulowane filtry dolno- i górnoprzepustowe. Im szerszy zakres regulacji, tym precyzyj-niej można zsynchronizować subwoofer z resztą głośników.

Wbrew pozorom mniej istotny jest dodatkowy system wzmacniający określony zakres częstotliwości (najczęściej określany jako Bass Boost). W dobrym wzmacniaczu to funkcjazupełnie niepotrzebna.