REKLAMA
Auto Świat Wiadomości Multimedia Tablet za ponad 6000 zł. Nie tylko do samochodu

Tablet za ponad 6000 zł. Nie tylko do samochodu

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Oto profesjonalny tablet z którego skorzystają kierowcy autobusów, ciężarówek, a także kurierzy czy pracownicy poczty. Rozwiązanie, dzięki któremu ich pojazdy będą bardziej „connected”.

Automotive Innovation Summit 2016
Tomasz Okurowski / Auto Świat
Automotive Innovation Summit 2016

Jeśli wydaje Wam się, że technologie umożliwiające podłączenie samochodów do internetu są przeznaczone tylko dla rynku aut osobowych, to jesteście w dużym błędzie. Ogromnym rynkiem do zagospodarowania są pojazdy dla biznesu, firm flotowych, budowlanych czy przewoźników. To z myślą o nich powstają urządzenia, które trudno znaleźć w typowym elektromarkecie. Przeciętnemu Kowalskiemu trudno bowiem byłoby przyjąć do wiadomości, że za specjalny tablet z systemem Android będzie musiał zapłacić nawet ponad 6200 zł. A tyle (cena netto) kosztuje nowy Panasonic FZ-A2. Sprzęt, na którego premierę wybraliśmy się aż do Barcelony na kongres Automotive Innovation Summit.

Kongres AIS Barcelona 2016
Kongres AIS Barcelona 2016Żródło: Auto Świat Connected Car / Tomasz Okurowski

Japońska firma wybrała kongres w Barcelonie nieprzypadkowo. Gościli na nim przedstawiciele różnych branż powiązanych z przemysłem motoryzacyjnym. Dyskutowali m.in. o przyszłości samochodów connected, technologii druku 3D na potrzeby części zamiennych, nowych usługach i produktach zwiększających lojalność klientów, metodach łączności i wymiany informacji pomiędzy pojazdami a także rozwiązaniach ułatwiających produkcję aut. Lista tematów była dość obszerna. Wśród prelegentów m.in. przedstawiciele ONZ, brytyjskich uczelni i instytutów  oraz takich firm jak Brembo, Frost & Sullivan, Intel, Jaguar Land Rover, Microsoft czy Stratasys.

Auto Świat bez Ś. Zdarza się. Szczególnie za granicą
Auto Świat bez Ś. Zdarza się. Szczególnie za granicąŻródło: Auto Świat Connected Car / Tomasz Okurowski

Nowy tablet FZ-A2 z systemem operacyjnym Android to kolejne urządzenie z serii o podwyższonej odporności (obudowa wykonana ze stopu magnezu). Dla użytkownika oznacza to tyle, że sprzęt powinien przetrwać upadek z wysokości 1'20 m, zalanie strumieniem wody (standard IP65) i znosić wysokie (do 50 stopni Celsjusza) oraz niskie (-10) temperatury. Jest również odporny na wnikanie kurzu i pyłu. I przystosowany do obsługi w rękawiczkach.

Panasonic FZ-A2: obsługa w rękawiczce? Jeśli jest gumowa, to bez większych problemów
Panasonic FZ-A2: obsługa w rękawiczce? Jeśli jest gumowa, to bez większych problemówŻródło: Auto Świat Connected Car / Tomasz Okurowski

Specyfikacja jest dość obiecująca: nowy Android 6.0, ekran 10,1 cala, rozdzielczość 1920x1200 pikseli, jasność 800 kandeli, czterordzeniowy procesor Intel Atom x5-Z8850 (taktowanie od 1,44 GHz do 2,4 GHz), 4 GB pamięci RAM i 32 GB eMMc.

Premiera tabletu Panasonic
Premiera tabletu PanasonicŻródło: Auto Świat Connected Car / Tomasz Okurowski

Imponuje komplet portów, których zazwyczaj nie zobaczycie w niedrogich tabletach w elektro-marketach: USB-A 3.0, USB-C 3.1 OTG, złącze HDMI, czytnik kart micro SD oraz gniazdo dla modułu GPS. W opcji jeszcze m.in. czytnik kodów kreskowych oraz moduł 4G.

Panasonic FZ-A2 porty
Panasonic FZ-A2 portyŻródło: Auto Świat Connected Car / Tomasz Okurowski

Wbudowana bateria powinna wystarczyć nawet na 9 godzin pracy. Łatwo ją wymienić. I co ciekawe, można to zrobić bez potrzeby wyłączenia tabletu. Panasonic zadbał o podtrzymanie zasilania 9tryb Hot Swap) przez kilka minut na czas wymiany akumulatora. Trafiony pomysł.

Panasonic z uchwytem warsztatowym
Panasonic z uchwytem warsztatowymŻródło: Auto Świat Connected Car / Tomasz Okurowski

Urządzenie trudno będzie znaleźć w tradycyjnych sklepach ze sprzętem elektronicznym. Szybciej zobaczycie je w wozach kurierskich czy pocztowych. A także w autobusach lotniskowych. Poprzedni model dostrzegliśmy w autobusie na lotnisku we Frankfurcie.

Panasonic Toughpad FZ-A2
Panasonic Toughpad FZ-A2Żródło: Auto Świat Connected Car

Zasadne pytanie: do czego przyda się kierowcy? Do komunikacji z dyspozytorem, by np. przekazywać zlecenia przewozowe i na bieżąco aktualizować informacje (np. konieczność oczekiwania na brakujących pasażerów, którzy odprawiają się w ostatniej chwili). Dla operatorów flot z pewnością przyda się do monitorowania pracy kierowców oraz stanu pojazdów (niewykluczone, że zostanie wykorzystana łączność z modułem diagnostycznym wpinanym do gniazda OBD II). W firmach logistycznych zapewne zostanie użyty do kontroli ładunku i dostaw. Możliwości jest wiele. Rodzi się przy tym pytanie - ilu klientów z nich skorzysta?

Panasonic Toughpad FZ-A2 (1)
Panasonic Toughpad FZ-A2 (1)Żródło: Auto Świat Connected Car
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Powiązane tematy: