Jakość wykonania – bez zarzutu

Trudno mieć zastrzeżenia. Urządzenie wykonano z dobrego jakościowo tworzywa. Jest twarde i  dość odporne na zarysowania. Matowy plastik nie przyczynia się przy tym do powstania refleksów świetlnych. Przyciski solidnie wbudowano i spasowano. Jedynie gniazdo na kartę pamięci pozostawia nieco do życzenia: kartę wkłada się na tyle głęboko, że później niełatwo ją wyciągnąć bez wspomagania się niewielkim rysikiem lub innym cienkim przedmiotem.

Trudno narzekać na mocowanie. Choć sam projekt nie jest z najwyższej półki, to jednak po krótkim treningu można dość łatwo opanować zakładanie i zdejmowanie sprzętu. Przyssawka jest wykonana z całkiem miękkiego silikonu, który trzyma mocno i pewnie.

Możliwości

Maksymalna rozdzielczość nagrań wynosi 1920x1080 pikseli (30 kl/s) – i tyle wystarczy na co dzień. Oczywiście wystarczy nieco obniżyć rozdzielczość obrazu (720p) by uzyskać możliwość nagrywania z wyższą częstotliwością (60 kl/s) co nie pozostaje bez wpływu na płynność wyświetlania. Maksymalna czułość ISO – nawet do 12800.

W kamerze zastosowano tryb poprawy jakości obrazu: WDR (Wide Dynamic Range), dzięki któremu można zyskać lepszą czytelność obrazu szczególnie w gorszych warunkach oświetleniowych. Wersja W+ dodatkowa wyposażona jest w filtr polaryzacyjny, do redukcji refleksów świetlnych.

Standardowo dostępny jest tryb parkingowy (działa po 10 minutach od zaparkowania). Co ważne kierowca nie musi samodzielnie aktywować trybu za każdym razem i kontrolować czy zapis nagrań odbywa się w pętli. DOD automatycznie zmienia tryb zapisu na nagrywanie ciągłe w pętli (najstarsze nagrania są kasowane po zapełnieniu karty) jak tylko rozpozna, że ruszyliśmy w podróż. Niestety nie jest dostępna funkcja buforowania, co oznacza, że start zapisu odbywa się z niewielkim opóźnieniem (zamiast z wyprzedzeniem).

Jakość obrazu

Filmy rejestrowane w ciągu dnia są przyzwoitej jakości. Kamera dobrze reaguje na szybkie zmiany oświetlenia (np. drzewa rzucające cień w słoneczny dzień). Wprawdzie niekiedy miewa problemy z odpowiednią reakcją, gdy jedziemy pod słońce, ale jest do zaakceptowania. W testowym egzemplarzu sporadycznie zdarzały się problemy z automatyczną regulacją ostrości - tylko obiekty w najbliższej odległości były wystarczająco wyraźne. Efekt był bardzo podobny do filmów nagrywanych, gdy na filtrze kamery nałożona była folia ochronna. Można narzekać na rozpiętość tonalną (np. wypalone niebo, czy zieleń traw), ale w kamerze samochodowej to nie jest kluczowy parametr jakości obrazu, dopóki bez problemu odczytamy tablice czy zobaczymy przebieg zarejestrowanego zdarzenia. Także ostrość obrazu mogłaby być lepsza.

DOD LS470W+ dobrze sprawdza się w trakcie nocnej jazdy. Jakość nagrywanych filmów jest więcej niż satysfakcjonująca. Bez większych problemów odczytamy tablice rejestracyjne, znaki drogowe. Niekiedy nawet słabo oświetlone tablice z nazwami ulic również da się właściwie rozpoznać. Nawet w najtrudniejszych warunkach oświetleniowych (tylko światła samochodu) DOD sprawdza się dość dobrze. Mimo zastosowanego filtra polaryzacyjnego widać wystarczająco dużo szczegółów (kamera radzi sobie m.in. podnosząc wartość ISO do wysokiego poziomu). Ilość szumów jest zaś stosunkowo niska. Trudno zatem mieć zastrzeżenia.

Podsumowanie

To cena przede wszystkim zniechęca i firmie nie łatwo będzie przekonać klientów. Niemniej trzeba przyznać, że DOD LS470W+ to solidny produkt z dobrą optyką, wysoką czułością i znanym przetwornikiem Sony Exmor. Najmocniejszą stroną urządzenia jest jakość nagrań rejestrowanych po zmierzchu.

To nam się podoba

- jakość wykonania

- dodatkowe oprogramowanie z funkcją podglądu pozycji na mapie

- odbiornik GPS dla funkcji rejestracji przebiegu trasy

- złącze micro USB

- dobra jakość filmów w ciągu dnia i w nocy

- dobra jakość dźwięku

- funkcja ostrzegania o przekroczeniu dozwolonej prędkości

- tryb parkingowy z czujnikiem przeciążeń

- raporty o przebytej podróży

- możliwość wyświetlania prędkościomierza

- dostosowana do kart pamięci o dużej pojemności

- filtr polaryzacyjny redukujący refleksy świetlne

- brak problemów z silnym nagrzewaniem kamery

- kompatybilność z kartami 32 GB

- tryb parkingowy z funkcją automatycznej zmiany trybu na nagrywanie w pętli

To nam się nie podoba

- wysoka cena

- stosunkowo duża obudowa (przeszkadza w samochodach z małą szybą przednią)

- wyświetlacz przeciętnej jakości

- karta pamięci osadzona dość głęboko

- problemy z ostrością obrazu

- detekcja ruchu w trybie parkingowym (nagrywanie z małym opóźnieniem)