Kiedy pojawią się problemy ze sprzętem car audio, nie zawsze trzeba od razu pędzić do serwisu lub sprzedawcy. Niezależnie od tego, o jakie urządzenie chodzi, warto przypomnieć sobie żartobliwe, ale w pełni prawdziwe stwierdzenie: gdy już nic nie skutkuje, skorzystaj z instrukcji obsługi!

Sięgnięcie po instrukcję jest szczególnie zalecane, kiedy problem dotyczy funkcjonowania układu RDS w radiu samochodowym. Zależnie od wybranych ustawień radio może automatycznie włączać się w trakcie słuchania muzyki z płyt CD lub podręcznej pamięci USB. Zamiast muzyki możemy wtedy usłyszeć aktualne wiadomości albo komunikaty o sytuacji na drogach, co podczas dłuższych podróży może być bardzo użyteczne.

Czasem jednak zdarza się, że mimo stosowania się do zaleceń zawartych w instrukcji sprzęt nie działa jak należy. W szczególności dotyczy to problemów z tanimi odbiornikami radiowymi. Niestety, jedynym rozwiązaniem jest zwykle wymiana marnego urządzenia na lepsze.

Radio niespodziewanie przełącza się na odbiór wiadomości - Kiedy podczas słuchania audycji radiowej albo muzyki z płyty czy pamięci USB tuner nagle przełącza się na odbiór innej stacji nadającej wiadomości, nie mamy do czynienia z awarią. Po prostu aktywna jest funkcja NEWS i wiadomości włączają się z wcześniej określoną głośnością. Zwykle w menu ustawień radia można dostosować poziom głośności do własnych wymagań. W tym samym menu można też zazwyczaj włączyć lub wyłączyć funkcję NEWS. Wyłączenie jej spowoduje, że radio nie będzie się już automatycznie przełączać na odbiór wiadomości.

Krótko: w menu ustawień radia wyłączamy funkcję NEWS. Radio nie pamięta zaprogramowanych stacji - Problem: wystarczy wyjąć kluczyk ze stacyjki, by pamięć zaprogramowanych stacji radiowych i ustawień wzmacniacza została wykasowana. Za każdym razem, gdy uruchamiamy samochód, trzeba więc na nowo programować stacje i dostosowywać korekcję barwy dźwięku. Problem dotyczy najczęściej użytkowników aut Grupy VW, a także Opli oraz starszych modeli Forda. W samochodach tych marek producenci stosowali złącza ISO, w których zamieniono miejscami dwa przewody zasilania (podtrzymanie pamięci i tzw. moduł stacyjki). Aby prawidłowo podłączyć radioodtwarzacz, wystarczy zamienić w wiązce kabel żółty z czerwonym.

Zazwyczaj nie sprawia to trudności, gdyż w większości radioodtwarzaczy wiązki pozwalają łatwo podpiąć oba kable odwrotnie. Umożliwia to również takie podłączenie radia, by można było z niego korzystać wtedy, gdy kluczyk jest wyjęty ze stacyjki. Trzeba jednak wówczas liczyć się ze zwiększonym ryzykiem rozładowania akumulatora auta – niektóre radia pobierają bowiem dość dużo prądu także wtedy, gdy są wyłączone.

Krótko: w głównej wiązce zasilania radioodtwarzacza należy zamienić miejscami żółty i czerwony przewód prądowy.

W radiu można zaprogramować tylko kilka silnych stacji - Problem dotyczy przede wszystkim urządzeń producentów niemieckich (Blaupunkt, Grundig, radioodtwarzacze fabryczne). W wybranych modelach można automatycznie zaprogramować tylko jeden zakres pamięci FM, który najcześciej jest oznaczony skrótem FMT albo TS. Wybranie funkcji FMT/TS oznacza, że odbiornik zapamięta tylko kilka stacji radiowych o najmocniejszym sygnale. Zwykle jest to 6 najmocniejszych rozgłośni, które nadają w systemie RDS. Słabsze stacje (szczególnie o zasięgu lokalnym) na pozostałych zakresach (FM1, FM2, AM) trzeba po prostu zaprogramować ręcznie, korzystając z funkcji manualnego przeszukiwania danego pasma.

Krótko: w sprzęcie z funkcją FMT/TS automatycznie programuje się tylko jeden zakres pamięci.Tuner co chwila przerywa odbiór stacji radiowej - Kłopot, z którym borykają się przede wszystkim użytkownicy tańszego sprzętu gorszych marek: tuner co chwila próbuje wyszukać silniejszy sygnał danej stacji radiowej, co przerywa odbiór. Winowajcą jest odbiornik RDS marnej jakości, który ma problemy z właściwą identyfikacją odbieranej rozgłośni. Jedyne rozwiązanie to wyłączenie RDS-u.

W najtańszych radiach dość często niewłaściwie funkcjonuje także funkcja RDS AF. Dzięki niej radio nieustannie przeszukuje wszystkie pasma radiowe i automatycznie dobiera taką częstotliwość odbioru, by słuchana właśnie stacja miała jak najsilniejszy i najlepszy sygnał. Niestety, w tanich odbiornikach zdarza się, że tuner przełącza się na odbiór innych rozgłośni albo ma problem ze sprawnym wyszukaniem alternatywnej częstotliwości.

Niestety, także w tym wypadku pozostaje tylko wyłączenie RDS-u. Jeśli radioodtwarzacz jest jeszcze na gwarancji, radzimy w miarę możliwości wymienić go na inny. Krótko: w tanim sprzęcie pomaga wyłączenie systemu RDS lub funkcji AF i TA/TP.

Ekran nawigacji odbija się nocą w szybie - Im większy wyświetlacz GPS-u, tym bardziej widoczne są refleksy świetlne na szybie podczas jazdy po zmierzchu. Odblaski można jednak zminimalizować. Skutecznym rozwiązaniem jest zakup specjalnej osłony. W sklepach pojawiły się uniwersalne maskownice do nawigatorów o różnej przekątnej ekranu (od 3,5 cala do 7 cali). Mocuje się je do nawigacji przy użyciu spinek lub gumek. Akcesoria te dobrze sprawdzają się nie tylko w czasie jazdy po zmierzchu, lecz także podczas słonecznych dni – jako osłony przeciwsłoneczne. Ceny: od 29 zł, zależnie od wielkości i producenta. Krótko: najlepiej kupić osłonę przeciwodblaskową. Co ważne, będzie niedroga. Nawigacja prowadzi bocznymi drogami o bardzo złej nawierzchni - Zazwyczaj nawigacja prowadzi po złych drogach wtedy, gdy wybrano w niej trasę „jak najkrótszą”, a program uwzględnia także drogi gruntowe. Proste rozwiązanie to zaznaczenie opcji unikania dróg gruntowych oraz zmiana trasy na „optymalną” lub „ekonomiczną”.

W przypadku nawigacji wyposażonych w systemy omijania korków (np. na podstawie danych statystycznych) należy być ostrożnym, gdy wybiera się tryb „trasy szybkiej”. Priorytetem staje się wówczas jak najkrótszy czas przejazdu, więc nawigacja uwzględnia np. drogi osiedlowe, parkingi przy centrach handlowych oraz wszelkie inne drogi, którymi można objechać zakorkowane miejsca. Zwykle lepiej wybrać inny tryb wyznaczania trasy i włączyć opcję unikania dróg gruntowych. Krótko: należy sprawdzić w menu nawigacji kryteria wyznaczania tras oraz omijania określonych dróg i zaznaczyć odpowiednie opcje.Monitor DVD wyłącza się co chwila - Zdarza się, że gdy do odtwarzacza DVD podłączone są dwa monitory, jeden z nich często samoczynnie się wyłącza. Dzieje się tak wtedy, gdy występują kłopoty z właściwym zasilaniem ekranu. Źródłem problemów jest zwykle kiepskie okablowanie. Doraźnym rozwiązaniem może być sprawdzenie, czy wtyczki nie ruszają się w gniazdach oraz czy kable nie są narażone na zginanie. Krótko: należy kupić okablowanie lepszej jakości.

Niepokojący hałas z głośników - Dziwne dźwięki i zniekształcenia słyszalne z głośników podczas słuchania muzyki mogą mieć kilka przyczyn. Ich źródłem może być sam głośnik (charakterystyczne charczenie) lub elementy wykończenia kabiny samochodu. Najlepiej zacząć od skorzystania zukładu korekcji dźwięku. Zmniejszamy poziom tonów niskich oraz wyłączamy funkcję „loudness”. Warto skontrolować także mocowania boczków tapicerskich. Zdarza się, że luźne plastikowe elementy konstrukcji drzwi (np. cięgna, fabryczne maskownice, mocowania klamek) wpadają w rezonans.

W takim przypadku pomaga wygłuszenie drzwi i elementów tapicerskich specjalną pastą. Można również zastosować gumowe obejmy, by ustabilizować ruchome elementy. Jeśli i to nie pomoże, trzeba pomyśleć o wymianie głośników na nowe. Jest to konieczne szczególnie w sytuacji, gdy uszkodzone zostanie w nich górne zawieszenie membrany (tzw. resor). W tanich modelach (szczególnie instalowanych fabrycznie) resor wykonany jest z pianki, która z czasem się wykrusza. Krótko: poprawić mocowanie tapicerki. W ostateczności wymienić głośniki. Mimo mocnego wzmacniacza subwoofer gra zbyt cicho - Jeśli pomimo zastosowania wzmacniacza o dużej mocy poziom tonów niskich jest niezadowalający, najlepiej zacząć od sprawdzenia ustawień filtrów we wzmacniaczu i w radiu. Jeżeli radio jest wyposażone w sterowanie subwooferem, można zwiększyć głośność tylko na jego wyjściu. W lepszych radioodtwarzaczach znajdziemy filtry z regulacją, dzięki którym można wybrać optymalną częstotliwość odcięcia, czyli taką, powyżej której sygnał akustyczny nie jest już kierowany do głośnika. Im wyższą częstotliwość wybierzemy, tym lepiej słyszalne będą tony niskie.Krótko: trzeba zwiększyć poziom sygnału dla subwoofera.