W skrócie

Im drożej, tym większa strata

Decydując się na zakup samochodu klasy średniej, trzeba liczyć się z wyraźnie wyższymi niż nawet w przypadku aut kompaktowych kosztami utrzymania. Więcej zapłacicie właściwie za wszystko: zużyte paliwo, ubezpieczenie, naprawy. Ze względu na wyższe ceny zakupu wyraźnie większa jest też utrata wartości.

W tym przypadku różnice (i kwotowe, i procentowe) robią się naprawdę duże – w grę zaczynają wchodzić grube dziesiątki tysięcy złotych. Które auto wybrać, żeby jak najmniej stracić? Zapraszamy do kolejnego odcinka rankingu utraty wartości.

W przypadku nowych samochodów procentowe spadki wartości bywają bardzo duże, ale naprawdę mogą was zaskoczyć kwoty, które traci się podczas 3-letniej eksploatacji.

Zdecydowanie najmniej ubędzie z portfela, jeśli zdecydujecie się na Skodę Octavię. Co prawda, umieszczenie tego modelu w klasie średniej jest przez niektórych krytykowane, ale uznaliśmy, że tu bardziej pasuje.

Zakup Skody wymaga wydania najmniejszych pieniędzy, bo na bazową wersję Octavii III wystarczy nieco ponad 60 000 zł. Owszem, silnik 1.2 TSI wzbudza trochę nieufności i po trzech latach dalej jest to najtańsze auto klasy średniej, jednak strata 22 250 zł w tym gronie okazuje się świetnym wynikiem.

W przypadku niektórych modeli będzie to nawet trzykrotnie więcej – po trzech latach jazdy i odsprzedaniu BMW będziecie mieć na koncie o blisko 70 000 zł mniej niż w momencie zakupu!

Bardzo ciekawym rozwiązaniem może być wybór np. Mazdy 6. Oczywiście, dla przeciętnie zarabiającej osoby uszczuplenie portfela o ponad 28 000 zł nie będzie powodem do radości, ale na tle innych modeli to naprawdę niedużo.

Okazuje się, że do czołówki (przynajmniej gdy głównym kryterium oceny są procenty) wskoczył nawet Lexus IS 250, który po trzech latach jazdy traci niespełna 40 proc. Utracona kwota to jednak blisko 55 000 zł.

Na jaki silnik powinniście się zdecydować, gdy wybieracie nowe auto i myślicie o jego wartości po kilku latach eksploatacji? Dość kontrowersyjne będą na pewno bardzo wysilone małe jednostki. Doskonałym przykładem może być Mondeo po liftingu (w tabeli uwzględniliśmy starsze, które wciąż jeszcze jest dostępne w salonach) – co prawda, moc 125 KM brzmi nawet zachęcająco, ale weźcie pod uwagę, że te konie pochodzą z… trzycylindrowego, litrowego motoru!

Niestety, technikę downsizingu stosuje coraz większe grono producentów. Takie rozwiązania mogą jednak okazać się zawodne, a wtedy wartość modelu drastycznie spada. Trudnym wyborem będzie też wyposażenie.

W tej klasie jest ono szczególnie cenione i – gdy jest bogate – pomaga zdecydowanie szybciej sprzedać samochód. Tyle że nieskrępowane zamawianie dodatków w salonie zdecydowanie podnosi wysokość faktury, a tych pieniędzy z pewnością nie uda się już odzyskać. Nasza rada: omijajcie zbyt ubogie wersje, ale też zbytnio nie szalejcie.

Ciekawie wygląda tabela aut w przedziale wiekowym 4-7 lat. Najoszczędniej jeździć można Fiatem Cromą – w tej kategorii wiekowej utrata wartości na poziomie poniżej 5000 zł to prawdziwy sukces.

Średnie obniżenie ceny samochodów z tego okresu to 15 000-20 000 zł, ale najdroższa będzie jazda Jaguarem, gdyż uszczupli portfel nie mniej niż w przypadku niektórych… nowych aut! X-Type stanieje o ponad 30 000 zł.

Najstarsza kategoria: od 17 do 50 proc. straty – różnice są bardzo duże

Dla wielu osób zaskakująca może być klasyfikacja w najstarszej kategorii wiekowej. W czołówce listy są auta dalekie od najpopularniejszych modeli. Saab, Alfa Romeo, Fiat Croma – to po prostu tak tanie samochody, że ich cena nie powinna już zbyt mocno spaść.

Jeśli jednak w podobnej cenie kupicie Lagunę, Mondeo czy Vectrę, stracicie więcej. Co ciekawe, jeśli chodzi o pieniądze, to strata będzie mniejsza nawet niż przy zakupie kompaktowego modelu. W przypadku Hondy Accord czy Jaguara X-Type’a będzie to jednak nie 1400-5000 zł, lecz aż ok. 13 000 zł.

Ze względu na zmianę generacji w tej kategorii wiekowej zabrakło Toyoty Avensis (nowy model w 2006 r.), a także VW Passata (zmiana generacji w 2005 r.). Trudno byłoby w ich przypadku oszacować wartość.

Utrata wartości aut segmentu D w przedziale wiekowym 0-3 lata

Dobre wyniki:

Nie ma zaskoczenia: pierwsza trójka to pewniaki – japońskie auta o najwyższej renomie i dość tania Skoda, która ma na naszym rynku bardzo dobre notowania. W czołówce też Lexus.

Świetna opinia potwierdzona testami – Mazdy to bezawaryjne samochody, chętnie kupowane zarówno w salonach, jak i na rynku wtórnym. Jak na tę klasę aut cena w salonie nie jest szczególnie wysoka – to dodatkowy plus.

Octavię niektórzy zaliczają do segmentu kompaktów, jednak ze względu na spore gabaryty podciągnęliśmy ją do klasy średniej. Do rankingu wzięliśmy 3. generację, debiutującą w 2013 r. – wartość z 2012 r. jest szacunkowa.

Wysoka cena salonowa Hondy Accord przekłada się na korzystne wartości podczas odsprzedaży. Obecne rabaty na samochody z 2014 r. (20 000 zł) sprawiają, że realna utrata wartości może być jeszcze niższa.

Ranking Nowy (zł) 2012 (zł) Utrata (zł) Utrata (%)
1. Mazda 6 2.0/145 KM 88700 60600 -28100 -31,68
2. Skoda Octavia III 1.2 TSI/86 KM 61250 39000 -22250 -36,33
3. Honda Accord 2.0/156 KM 101700 63800 -37900 -37,27
4. Lexus IS 250  2.5/207 KM 138700 84000 -54700 -39,44
5. Kia Optima 2.0/100 KM 87900 52500 -35400 -40,27
6. Volkswagen Passat  1.4 TSI/122 KM 87990 52400 -35590 -40,45
7. Toyota Avensis 1.6/132 KM 86900 50500 -36400 -41,89
8. Audi A4 1.4 TFSI/122 KM 120700 69800 -50900 -42,17
9. Mercedes C 180 1.6/116 KM 128500 74000 -54500 -42,41
10. Volvo S60 T3 1.6/150 KM 115500 65000 -50500 -43,72
11. Peugeot 508 1.6 e-THP/165 KM 96200 53000 -43200 -44,91
12. Hyundai i40 1.6 GDi/135 KM 82600 45000 -37600 -45,52
13. Ford Mondeo 1.6T/160 KM 87250 47500 -39750 -45,56
14. Opel Insignia 1.8/140 KM 90750 48500 -42250 -46,56
15. Renault Laguna 2.0/140 KM 85800 44000 -41800 -48,72
16. BMW 320i 2.0/184 KM 140400 71900 -68500 -48,79
17. Citroën C5 1.6 THP/156 KM 113500 51000 -62500 -55,07

Słabe wyniki:

Francuskie modele i tak należą do dość tanich na rynku wtórnym, a dodatkowo i Renault, i Citroën sprzedają tylko drogie bogate wersje. Bardziej dziwi słaby wynik limuzyny BMW.

Dni Laguny III są już policzone, podstawowy silnik benzynowy to wersja dwulitrowa, wyposażenie też jest dość bogate. Podnosi to cenę wyjściową, ale nie idzie za tym wysoka wartość podczas późniejszej odsprzedaży.

Wysoka utrata wartości (BMW 320i), nawet jak na segment premium. Obecnie funkcję podstawowego silnika pełni jednostka 1.6/136 KM, co pozwala obniżyć cenę wyjściową, ale podnosi ryzyko: czy klienci będą chcieli odkupić „trójkę” 1.6?

W Citroënie C5 zrezygnowano ze słabszej wersji silnika 1.6 (pozostało turbo), wyposażenie również jest bardzo bogate, ale to wszystko winduje cenę zakupu do zdecydowanie zbyt wysokiego poziomu. Stąd fatalny wynik.

Utrata wartości aut segmentu D w przedziale wiekowym 4-7 lata

Dobre wyniki:

Wygrana Fiata może trochę zaskakiwać, ale wystarczy uświadomić sobie, jak tanio sprzedawane są auta z 2011 r. Niezbyt drogie są też Saaby, co zapewnia im miejsce w czołówce.

Rewelacyjny wynik Fiata to zasługa atrakcyjnej ceny – Croma jest najtańszym autem klasy średniej (wśród analizowanych) z 2011 r. Niektórym będzie przeszkadzać niezbyt wysoki prestiż modelu, ale może to być ciekawy wybór.

Najmniejsze zaskoczenie Toyota Avensis– Toyoty są bardzo cenione, dzięki czemu wartość spada powoli. Na dodatek łatwo o klienta. Auto z ocenianych lat to trzecia generacja. Utrata wartości jest niewielka, również jeśli chodzi o kwotę – 9300 zł.

Szwedzkich samochodów (Saab 9-3) nie ma co prawda w salonach, ale używane egzemplarze sprzedają się bez większego kłopotu. Ceny nie są zbyt wysokie, dzięki czemu przez trzy lata zbyt dużo nie stracicie.

Ranking 2011 (zł) 2008 (zł) Utrata (zł) Utrata (%)
1. Fiat Croma 1.8/140 KM 26400 21500 -4900 -18,56
2. Toyota Avensis 1.6/132 KM 40900 31600 -9300 -22,74
3. Saab 9-3 2.0t/150 KM 32300 23900 -8400 -26,01
4. Opel Insignia 1.6/115 KM 39000 28600 -10400 -26,67
5. Infiniti G37 3.7/320 KM 97700 70900 -26800 -27,43
6. Mazda 6 1.8/120 KM 43000 30000 -13000 -30,23
7. Honda Accord 2.0/156 KM 62700 43600 -19100 -30,46
8. Mercedes C 180 1.6/156 KM 61000 42400 -18600 -30,49
9. Skoda Octavia II 1.4/80 KM 28000 19400 -8600 -30,71
10. Citroën C5 1.8/125 KM 33300 22900 -10400 -31,23
11. Ford Mondeo 1.6/110 KM 35500 24400 -11100 -31,27
12. Renault Laguna 1.6/110 KM 30000 20400 -9600 -32,00
13. Kia Magentis 2.0/164 KM 32500 22000 -10500 -32,31
14. Audi A4 1.8 TFSI/120 KM 61600 40900 -20700 -33,60
15. VW Passat 1.4 TSI/122 KM 39000 25800 -13200 -33,85
16. Lexus IS 250 2.5/208 KM 72600 47400 -25200 -34,71
17. Jaguar X-Type 3.0/230 KM 85000 54400 -30600 -36,00
18. Alfa Romeo 159 1.8/140 KM 36000 22900 -13100 -36,39
19. Hyundai Sonata 2.0/164 KM 32000 20000 -12000 -37,50
20. Peugeot 407 1.8/125 KM 33000 20700 -12300 -37,27
21. Chevrolet Epica 2.0/144 KM 29800 18100 -11700 -39,26
22. BMW 316i 1.6/122 KM 45400 27200 -18200 -40,09

Słabe wyniki:

W dolnej części tabeli znajdziecie auta o niezbyt dobrej opinii: Alfę, Hyundaia, Chevroleta. Trochę dziwi słaby wynik BMW, zwłaszcza że nowe pojazdy tej marki również dość szybko tanieją.

Według katalogu Eurotaxu rok 2010 był ostatnim, w którym oferowano benzynowe modele 407 (rzeczywiście zniknęły wtedy z większości rynków) – wartość auta jest więc szacunkowa.Następcą modelu był Peugeot 508.

Zniknięcie salonów Chevroleta z Europy, niezbyt duży prestiż i mała znajomość modelu – nie dziwi niska ocena tego auta. Nasza rada? Kupować, ale mocno się targować – wtedy nie stracicie zbyt dużo pieniędzy.

Podstawowe BMW serii 3 (E90) ma silnik 1.6, ale w przypadku 6-cylindrowego motoru utrata wartości okazuje się niewiele niższa – 39,9 proc. Taki wynik jest chyba efektem wysokich kosztów utrzymania.

Utrata wartości aut segmentu D w przedziale wiekowym 8-11 lata

Dobre wyniki:

Największe szanse na dobry wynik mają stosunkowo tanie modele, w przypadku których wiek nie ma już większego znaczenia. Utrata wartości Alfy jest znikoma.

Przedliftingowa wersja 9-3 drugiej generacji ma jeszcze korzystniejsze ceny niż model po zmianach. Obecnie zależą one już bardziej od stanu technicznego niż rocznika pojazdu – to dobra wiadomość dla tych, którzy dbają o auta.

Produkcja modelu 156 zakończyła się w 2006 r., wartość z 2007 r. jest więc tylko szacunkowa. Poszczególne roczniki różnią się jednak ceną o zaledwie kilkaset złotych. To jedno z najtańszych aut klasy średniej na rynku.

Niewielka utrata wartości Cromy to również w tej kategorii wiekowej efekt niskich cen. Model zadebiutował w 2005 r. (wartość z 2004 r. szacunkowa). Początkowo najpopularniejszą wersją był diesel 1.9.

Ranking 2007 (zł) 2004 (zł) Utrata (zł) Utrata (%)
1. Saab 9-3 1.8/122 KM 14 500 12 100 -2400 -16,55
2. Alfa Romeo 156 1.6/120 KM 7500 6100 -1400 -18,67
3. Fiat Croma 1.9 JTD/120 KM 15 900 12 800 -3100 -19,50
4. Kia Magentis 2.0/136 KM 8000 6400 -1600 -20,00
5. Skoda Octavia II 1.4/75-80 KM 16 900 13 400 -3500 -20,71
6. Citroën C5 1.8/125 KM 14 700 11 300 -3400 -23,13
7. Audi A4 1.6/102 KM 25 900 19 800 -6100 -23,55
8. Peugeot 407 1.8/116-125 KM 18 200 13 800 -4400 -24,18
9. Skoda Octavia I 1.4/75 KM 13 800 10 400 -3400 -24,64
10. BMW 318i 2.0/129 KM 25 300 19 000 -6300 -24,90
11. Opel Vectra 1.6/100-105 KM 15 300 11 300 -4000 -26,14
12. Mazda 6 1.8/120 KM 17 100 12 400 -4700 -27,49
13. Renault Laguna 1.6/112 KM 13 300 9500 -3800 -28,57
14. Nissan Primera 1.6/109 KM 14 500 9700 -4800 -33,10
15. Mercedes C 180K/143 KM 29 200 19 000 -10 200 -34,93
16. Ford Mondeo 1.8/110 KM 15 200 9600 -5600 -36,84
17. Honda Accord 2.0/155 KM 33 000 19 700 -13 300 -40,30
18. Jaguar X-Type 2.5/196 KM 25 500 12 700 -12 800 -50,20

Słabe wyniki:

Największym zaskoczeniem jest niska pozycja Accorda, ale wartość każdego modelu kiedyś musi nieco się wyrównać z bezpośrednią konkurencją. Japończycy długo się przed tym opierali.

Ta generacja Mondeo ma bardzo złą opinię, dotyczącą np. korozji nadwozia i silników wysokoprężnych o kiepskiej jakości. W związku z tym im starsze auta, tym mniej pożądane przez nabywców, a zatem – tańsze.

Honda klasy średniej bardzo długo trzyma wysoką cenę, ale również w jej przypadku w końcu przychodzi okres, kiedy utrata wartości staje się dokuczliwa. To największa strata kwotowa w zestawieniu.

Nie trzeba dużych pieniędzy, żeby jeździć Jaguarem. Ale uważajcie, bo nawet w najstarszej kategorii wiekowej może być tak, że sporo stracicie. Pod względem kwot Jaguar wypada nieco lepiej niż Honda.

Jak wyliczyliśmy utratę wartości?

Wszystkie notowania pochodzą z Eurotaxu. Firma ta wydaje informatory rynkowe, w których bardzo dokładnie wycenia wszystkie wersje nadwoziowe, silnikowe i wyposażeniowe poszczególnych modeli.

Specjaliści odnotowują też ceny nowych samochodów (aktualne lub ostatnio obowiązujące) i je także przyjęliśmy do naszego zestawienia.

57 – tyle modeli trafiło do naszego rankingu. Klienci mają naprawdę duży wybór aut w różnych cenach.

Bardzo duże różnice

Niektóre auta klasy średniej są drogie, a klienci stają się wybredni. Poszczególne modele mają swój charakter i wielu zwolenników, którzy nie kupią innego auta tylko dlatego, że jest tańsze.

Znajdzie się też jednak grupa kierowców, którzy chcieliby mieć duży samochód, ale niekoniecznie godzą się na wydawanie wysokich kwot. Radzimy im zapoznać się z naszym rankingiem, bo różnice są naprawdę spore!