Jeszcze parę lat temu pewnie nikt by nie obstawiał, że Android jako system trafi jako fabryczne wyposażenie do samochodu. A tym bardziej mało kto by obstawiał, że Volvo jako pierwsze na świecie w tak dużym zakresie skorzysta z Androida w samochodzie. I to w tak spektakularny sposób: zestaw multimedialny Sensus Connected Touch można zainstalować także do starszych samochodów (od rocznika 2011). Jako akcesoryjne wyposażenie. A my sprawdziliśmy w nowym Volvo S60.

Co to jest Sensus Connected Touch?Zaawansowane radio multimedialne. Zaawansowane ponieważ można je regularnie aktualizować i dodawać nowe aplikacje, by zyskać na funkcjonalności. Multimedialne, gdyż przyda się do odtwarzania różnych plików muzycznych a także korzystania z zasobów internetu. A to oznacza nie tylko przeglądanie stron internetowych ale także dostęp do stacji radiowych, map i serwisów pogodowych czy drogowych. Innymi słowy: prawdziwe okno na świat. Za pośrednictwem wbudowanego Wi-Fi (wówczas telefon służy jako router), opcjonalnego modemu USB, lub połączenia z telefonem poprzez Bluetooth w trybie DUN.

Ekran prawie dotykowyChoć trudno w to uwierzyć, to rozwiązanie w Volvo nie zawiera ekranu dotykowego, mimo, że zastosowano sterowanie dotykowe. Jak to możliwe? Otóż przy wyświetlaczu instalowana jest specjalna ramka z czujnikami podczerwieni, która rozpoznaje ruch. Dzięki temu wystarczy tylko zbliżyć dłoń lub palec do ekranu by wywołać określony efekt. Może być nawet w rękawiczce. Niemniej ramkę można uszkodzić, co oznacza, że z funkcjonalności systemu trudno skorzystać. Bez wskazania palcem - niektórych funkcji nie da się wówczas uruchomić i to nawet w przypadku korzystania z pilota. Łatwo wówczas stracić cierpliwość.

Aplikacje w VolvoTak, w Volvo można instalować aplikacje ze sklepu Asteroid Market. A dokładniej: ze sklepów przygotowanych dla różnych krajów. Niestety, mimo, że dla platformy Asteroid jest już polski sklep z rodzimymi aplikacjami (AutoMapa, Yanosik), to niestety w Volvo póki co jest niedostępny. A na dodatek zablokowano możliwość instalacji aplikacji spoza sklepu: to akurat zrozumiałe. Parrot woli kontrolować aplikacje, które zagoszczą w fabrycznym sprzęcie. Volvo tym bardziej.

Co działa w Polsce?Wbrew pozorom jest w czym wybierać. Są serwisy muzyczne takie jak Spotify i Deezer. Niestety płatne dodatkowo, gdyż wymagają założenia kont Premium. Bezpłatne serwisy są za to ze stacjami radiowymi TuneIn i Liveradio. Nawigacja iGO z wliczoną 5 letnią subskrypcją na informacje o korkach on-line. Przeglądarka internetowa, kalkulator, mapy Google i informacja turystyczna RoadTrip. Kolejne aplikacje sukcesywnie dodaje Parrot. Niemniej dla polskich klientów jest ich wciąż mniej niż w przypadku innych krajów.

Jak to działa? Dotyk bez ekranu dotykowego?Sterowanie dotykowe: całkiem nieźle. Niemniej zdarzało się, że trzeba było kilka razy wykonać ruch ręką, by system w końcu zareagował. Może mieć to związek z pracą nawigacji iGO, która niekiedy spowalnia system. Niezależnie bowiem od pracującej nawigacji można korzystać w tym samym czasie z tradycyjnego radia albo jego odmiany internetowej. Co ważne, niezależnie od pory dnia, system pracował podobnie. Nie ma zatem znaczenia czy korzystamy z urządzenia w słoneczny dzień czy też w nocy.

Radio internetowe na Mazowszu? Raz lepiej, raz gorzej.Jakość odbioru radia internetowego? To zależy od serwisu. Niektóre stacje mają bardzo niską jakość sygnału. Przypomina to czasy pierwszych plików MP3, albo kaset magnetofonowych, które są bliskie zużycia. Niemniej niektóre polskie stacje radiowe jak RMF, Polskie Radio czy Chili Zet mają tak dobrą transmisję przez internet, że ich słuchanie jest ogromną przyjemnością. Dopóki jest jednak zasięg sieci GSM. Testowe Volvo było wyposażone w modem z kartą Play. Działał nieźle, ale nie idealnie. Nawet w obrębie Warszawy zdarzał się problem z transmisją danych. Niestety na ekranie nie ma podglądu wskaźnika sygnału sieci, by mieć pewność czy jesteśmy w granicach zasięgu sieci. I przede wszystkim czy jest dostępne 3G.

A nawigacja? Trochę loteriiCzasem z problemami. Kluczowym jest ustalenie pozycji. Volvo musi jeszcze popracować nad właściwym umiejscowieniem anteny (montowana przez serwis ASO a nie w fabryce). Obecnie instalowana jest w desce rozdzielczej, co może być przyczyną kłopotów z dokładnym ustaleniem pozycji. A to przekłada się na pracę nawigacji, której zdarza błędnie rozpoznać, że jesteśmy na innej drodze niż w rzeczywistości (szczególnie gdy jest to droga położona równolegle).I w konsekwencji niekiedy dziwnie wytycza drogę. Nie jest to nagminne, ale niestety zdarza się.

iGO Primo może się poszczycić serwisem informacji drogowych aktualizowanych on-line. Trzeba przyznać, że ilość komunikatów jakie pojawiają się w ciągu dnia jest bardzo duża. Nawet ponad 650 dziennie! Świetnie! Problem w tym, że często zdarza się informować o korkach, których wcale nie ma. Łatwo o wrażenie, że iGO ostrzega o utrudnieniach, które kiedyś odnotowano w statystykach.

Auto-Świat w VolvoStrona internetowa auto-swiat.pl od razu ładowana jest w wersji mobilnej. Na szczęście można przełączyć się na pełną wersję naszego serwisu. Sensus całkiem sprawnie radzi sobie z przeglądaniem stron. Niemniej trzeba mieć na uwadze, że jest wciąż rozpoznawany jako sprzęt mobilny: smartfon czy tablet, więc zwykle ładuje się od razu mobilna wersja strony. Tak też było w przypadku innych popularnych serwisów.

Czy warto?Sensus Connected Touch? Pod względem idei: super. Szczególnie dzięki możliwości instalacji aplikacji i korzystania z internetu. Niemniej do ideału jeszcze mu trochę brakuje. W przyszłym roku pojawi się już w wersji instalowanej fabrycznie, więc niewykluczone, że wszelkie niedomagania będą już na dobre usunięte. Jako opcja do średnio wyposażonego Volvo V60 kosztuje 6800 zł. Czy to dużo? Na tle opcji ograniczonego dostępu do internetu w samochodach marek niemieckich Volvo jest całkiem tanie. A jak wspomnianą cenę potraktują klienci Volvo?

To nam się podoba- znakomita jakość dźwięku znanych polskich stacji przez internet- sterowanie ruchem dłoni- łatwość obsługi- dostęp do stron internetowych- możliwość instalacji dodatkowych aplikacji- dostęp do map różnych dostawców- możliwość korzystania z internetowych serwisów muzycznych- obliczanie zużycia paliwa na wyznaczonej trasie

To nam się nie podoba- kłopoty z dokładnym ustaleniem pozycji- brak polskiego sklepu z aplikacjami- bardzo skromny wybór aplikacji w sklepie- brak wskaźnika sygnału sieci komórkowej- nawigacja iGO niekiedy spowalnia pracę urządzenia.