- Uwaga - najmniej użyteczna jest taka nawigacja, która nie zawiera żadnych informacji o bieżącej sytuacji drogowej. Objazdy wówczas to loteria!
- Najlepszym rozwiązaniem są aplikacje czy urządzenia nawigacyjne, które analizują stale dostarczane informacje o ruchu drogowym (dane z TMC lub z internetu)
- Po każdej przerwie w podróży (toaleta, tankowanie, posiłek czy krótki odpoczynek), warto wyznaczyć trasę na nowo lub wymusić ponowne obliczenie
Kiedy w okresie wakacyjnym pustoszeje wiele miast, zwykle jeździ nam się łatwiej, szczególnie w godzinach szczytu. Oczywiście są wyjątki. O duże korki najłatwiej bowiem na drogach prowadzących do popularnych miejscowości turystycznych. Latem tradycyjnie zapchana jest zakopianka. Na pokonanie popularnej drogi potrzeba w wakacje nawet dodatkowe 45 minut - według szacunków NaviExpert (pierwszego dnia wakacji pokonanie 90km odcinka wchodzącego w skład Zakopianki zajmowało w godzinach 10-13 średnio 120 minut!).
Niewiele lepiej jest w przypadku dojazdów nad polskie morze. Co roku słyszymy doniesienia o długich korkach przed bramkami na autostradzie A1. Na S3 na północ od Szczecina na wysokości Goleniowa, kierowcom została do dyspozycji 1 jezdnia. Na utrudnienia trzeba się także liczyć na A2 (budowa 3 pasa obwodnicy Poznania) oraz DK1 w okolicy Radomska. Nie sposób zapomnieć także o wąskich trasach prowadzących na Mazury.
Omijać czy nie omijać? Oto jest pytanie
Oczywiście wiele wakacyjnych korków można ominąć. Wiele, ale nie wszystkie. Najtrudniej jest w przypadku, gdy po prostu nie ma sensownych tras alternatywnych. Ponadto nie zawsze warto kierować się dostępnymi objazdami, gdyż może się okazać, że podróż potrwa znacznie dłużej niż jazda na zatłoczonej trasie głównej. Istotną kwestią staje się przy tym jedno: skąd mamy wiedzieć czy warto objechać korek.
Gdy już utkniemy, zwykle sięgamy po nawigację. Najmniej użyteczna jest przy tym taka, która nie zawiera żadnych informacji o bieżącej sytuacji drogowej. Wprawdzie może wyznaczyć objazd zatkanego odcinka (wystarczy wskazać jak długi odcinek chcemy ominąć), ale nie mamy żadnej gwarancji, że jadąc objazdem nie trafimy na jeszcze większe utrudnienia. Sporo ryzykujemy, szczególnie wtedy, gdy wybieramy mało uczęszczane lokalne drogi, których nie znamy. Kiedy nie zainwestujemy w odpowiednie urządzenie lub program lepiej zatem wybrać zatem jazdę o późniejszej porze po godzinach największego zatłoczenia. „Jeśli przyjdzie nam zmierzyć się z zakopianką, najlepiej decydować się na podróż w godzinach 19-21. Wówczas ruch jest najmniejszy” – wyjaśnia Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies.
Nie każda nawigacja pomoże!
Równie mało przydatne są nawigacje, które zawierają jedynie historyczne dane o natężeniu ruchu. Mogą co najwyżej wyznaczyć trasę tak, by ominąć te miejsca, które najczęściej korkowały się nawet kilka miesięcy wcześniej! Tak naprawdę proponowane objazdy to wciąż tylko loteria.
Oczywiście najlepszym rozwiązaniem są aplikacje czy urządzenia nawigacyjne, które analizują stale dostarczane informacje o ruchu drogowym. „Sytuacja na drodze zmienia się cały czas. Żeby mieć pewność, że podróżujemy optymalną trasą warto wesprzeć się nawigacją, która analizuje na bieżąco dane o ruchu drogowym” – przypomina Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies.
Dane mogą docierać tradycyjną drogą radiową (poprzez TMC w ramach zakresu FM lub DAB) lub poprzez internet. Istotne przy tym staje się, jak wiele danych i jak często trafiają do naszej nawigacji. W najgorszym wypadku informacje o natężeniu ruchu będą odświeżane co kilka lub kilkanaście minut (TMC) albo niemal nieustannie (internet).
Oczywiście im więcej informacji (zwykle pochodzą z monitoringu flot aut, od użytkowników nawigacji, zarządców dróg i automatycznych systemów zliczających auta), tym lepiej. Co równie ważne, kluczowa jest szybka aktualizacja. W praktyce oznacza to tyle, że powinniśmy dowiedzieć się jak najszybciej nie tylko o tym, że przed nami powstał korek, ale także kiedy się zakończył. W przeciwnym wypadku możemy nadkładać drogi zupełnie bez potrzeby! Problem szczególnie dotyczy wielu nawigacji z TMC montowanych fabrycznie w samochodach. Potrafią bowiem omijać korki, które już dawno się rozładowały!
Pamiętajmy: nawigacja nawigacji nie równa. Dostępne na rynku urządzenia jak i programy nawigacyjne w telefonach różnią się między sobą nie tylko mapami czy różnymi funkcjami, ale także sposobem analizy informacji drogowych i wyliczania nowych tras. Najsłabsze mogą nawet nie zaproponować objazdu. Najlepsze mogą zaś prowadzić jak taksówkarz, doskonale znający swoje miasto.
Wśród programów nawigacyjnych dostępnych w telefonach świetnie sprawdzają się nie tylko zagraniczne (Google, TomTom, Waze), ale także i polskie rozwiązania, czyli AutoMapa i NaviExpert. Nieźle radzi sobie także Yanosik, któremu jednak wciąż nieco brakuje do rodzimej konkurencji. Wśród zagranicznych aplikacji można także wziąć pod uwagę takie programy, jak Apple Maps, Here (dawna Nokia Maps), Navitel i Sygic. Nie zapominajmy także o tradycyjnych przenośnych nawigacjach z aktywną funkcją Traffic, czyli Garmin, MIO oraz TomTom.
Jak przygotować nawigację do wakacyjnej drogi, by skutecznie omijać korki?
- Przed wyjazdem zaktualizuj nie tylko mapy, ale wszelkie dodatki jak np. prognozy natężenia ruchu
- Sprawdźmy ustawienia nawigacji. Ustawienia dotyczące unikania promów, dróg gruntowych czy odcinków płatnych mają ogromne znaczenie
- Trasę najlepiej wyznaczyć tuż przed rozpoczęciem jazdy samochodem. Warto włączyć funkcję podglądu natężenia ruchu drogowego na mapie
- Po każdej przerwie w podróży (toaleta, tankowanie, posiłek czy krótki odpoczynek) warto wyznaczyć trasę na nowo lub wymusić ponowne obliczenie
- Najlepiej wybrać trasę określaną jako szybką, optymalną lub rekomendowaną (nazwa zależna od producenta).
- Jeśli to możliwe włączmy transmisję danych, by nawigacja mogła na bieżąco pobierać dane
- W przypadku poważnych wątpliwości co do proponowanego objazdu warto zajrzeć na stronę GDDKiA z mapą utrudnień drogowych (remonty i czasowa zmiana organizacji ruchu)
- Jeśli jest taka możliwość wybierzmy opcję każdorazowego ręcznego zatwierdzania trasy alternatywnej proponowanej przez nawigację. Jeśli mamy wątpliwości co do objazdu to lepiej pozostać na drodze wyższej kategorii, mimo że jest zakorkowana.
- Uwaga! Niektóre drogi lokalne w miejscu budowy tras szybkiego ruchu czy autostrad mogą być czasowo zamknięte! Pamiętajmy o tym wyznaczając objazd korka.
- Nawet najlepsza nawigacja może się pomylić. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy na krótki okres wprowadzana jest lokalnie czasowa zmiana w organizacji ruchu.