Fabryczne głośniki w popularnych modelach BMW (seria 1, 3 i 5) można zmienić na lepszy zestaw. Szczególną poprawę można usłyszeć w przypadku zmiany tańszych seryjnych zestawów na komplet z subwooferami instalowanymi pod fotelami (to samo dotyczy Mini). A na jaki? Na rynku są wiodące produkty: komplety japońskiego Alpine i niemieckiego Audiosystem. W galerii znajdziecie zdjęcia udostępnione przez warszawski Bemocar, który instalował głośniki Audiosystem X-ION 200 w Mini oraz BMW serii 5 i X5. www.auto-swiat.pl/1-audiosystem-glosniki-podmiane-do-bmw-13-5
Komplet do BMW tworzy trójdrożny zestaw głośników instalowanych w różnych miejscach. Zwykle w drzwiach mocowane są głośniki średniotonowe (typowe dla BMW i starszych Mercedesów modele o rozmiarze 12 cm) oraz jeśli jest odpowiednie miejsce: wysokotonowe. Pod fotelami zaś umieszczane są głośniki niskotonowe.
W zestawie X-ION znajdują się modele 20 cm. Co ciekawe pasują także do tych samochodów, w których pod fotelami stosowano woofery o średnicy 16 cm. Niemiecki producent celowo różnicował ofertę nagłośnienia i zależnie od wersji wyposażenia montował w tych samych miejscach głośniki 16 cm lub 20 cm. Wersje 16 cm mocowano w specjalnych pierścieniach, by zmieściły się w większej wnęce. W przypadku głośników wysokotonowych niekiedy wymagana jest modyfikacja fabrycznych miejsc. Tak jest np. w przypadku serii 5 (kod modelowy F10). Fabryczne maskownice trzeba było przerobić, by zainstalować tweetery znajdujące się w zestawie. Nie jest to duży problem dla instalatorów. Wystarczy modelowanie (żywica, szpachla) i lakierowanie fabrycznych elementów, by przygotować właściwie wykończoną nakładkę na drzwi tuż przy lusterkach. W domowych warunkach jest to zwykle dość uciążliwe, więc lepiej pracę powierzyć warsztatowi car audio.
Zwykle instalatorzy wraz ze zmianą głośników dodają wzmacniacz. To jedyna opcja by w pełni wykorzystać potencjał głośników, chyba, że fabryczne nagłośnienie BMW zawierało wzmacniacz fabryczny.
Galeria zdjęć
Charakterystyczne elementy do przygotowania miejsc montażowych dla głośników wysokotonowych. Można zastosować gotowe (o ile są dostępne) lub samodzielnie stworzyć przy użyciu żywicy i szpachli.
W przypadku najbardziej rozbudowanego nagłośnienia zalecany jest montaż wzmacniacza wielokanałowego (chyba, że jest fabryczny). Fot. Bemocar.
Fabryczna maskownica głośnika niskotonowego w BMW X5. Fot. Bemocar.
Nowy głośnik jako zamiennik fabrycznego mieści się we wnęce tak, by można było bez przeróbek założyć fabryczną maskownicę.Fot. Bemocar.
Głośniki wysokotonowe z zestawu X-ION 200 zainstalowane w przerobionych miejscach fabrycznych w serii 5 (F10). Fot. Bemocar.
BMW fabrycznie montuje głośniki średniotonowe bezpośrednio do boczków drzwi. Tak jest taniej podczas montażu samochodu w fabryce. Zamienniki zainstalowano tak samo. Fot. Bemocar.
Wielokanałowy wzmacniacz można zamocować w BMW X5 tuż przy akumulatorze. Fot. Bemocar.
W Mini głośnik niskotonowy instalowany z przodu pod fotelem. Tak samo w innych samochodach BMW. Fot. Bemocar.
Nowy głośnik idealnie pasuje w miejsce fabrycznego. Nie ma kłopotu ze zmieszczeniem maskownicy. Fot. Bemocar.