- Krótki i wąski, ale wszechstronny w zastosowaniach, napędzany 4 silniczkami elektrycznymi po jednym w każdym kole
- Wymienne baterie zapewnić mają w wersji standardowej zasięg 200 km, który wydłuża energia pozyskiwana z paneli słonecznych i rekuperacji
- Produkcja „made in Germany” zarówno całego pojazdu, jak i baterii, dilerzy poszukiwani w całej Europie
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Lekki pojazd należy do klasy czterokołowców (L7e), a wyglądem i funkcjonalnością przypomina japońskie kei cary. Autko ma niespełna 4 m długości i 1,7 szerokości, ale jego wysokość może przekroczyć 2 m.
Każde z kół napędzane jest zintegrowanym z nim silnikiem elektrycznym – łączna szczytowa moc systemu wynosi 76 KM, ale stała to zaledwie 20 KM. Akumulator o pojemności 10 kWh wystarczyć ma wg producenta na przejechanie 200 km. Opcjonalnie zaoferowany zostanie większy akumulator – 30 kWh – co ma wydłużyć zasięg do 600 km. Electric Brands Xbus rozwinie maksymalną prędkość 100 km/h.
Akumulator może być ładowany z domowego gniazdka w ciągu 3-6 h. Ładowanie prądem stałym trwać ma poniżej 1 godziny. Dodatkowa energia elektryczna pochodzi ze zintegrowanych paneli słonecznych i z rekuperacji. Litowo-jonowe baterie umieszczone są w szufladach i relatywnie łatwo je wymienić – producent zapowiada, że utworzy sieć stacji, w których pusty akumulator będzie można relatywnie łatwo zamienić na pełny.
Electric Brands Xbus produkowany w Niemczech
Brzmi ciekawie? Nawet fantastycznie i oby na tym się nie skończyło. Dobra wiadomość jest taka, że Electric Brands dysponuje już jeżdżącym prototypem. Ma też lokalizację, w której będzie mogła rozpocząć produkcję – w niemieckim Itzehoe (Szlezwik-Holsztyn). Baterie dostarczy niemiecka firma UniverCell, która będzie też odpowiedzialna za recykling akumulatorów. Produkcja Xbusa rozpocząć ma się w połowie 2022 r.
Na razie niemiecka Electric Brands szuka dla swojego Xbusa dilerów w różnych krajach Europy. Zaczęć chcą od 600 punktów sprzedaży i obsługi, ale docelowo ma być 1000. Strona internetowa producenta ma też wersję polską – liczą więc na odzew z naszego kraju. Tanio jednak nie będzie – ceny Xbusa w Niemczech startują od 17 380 euro brutto, ale np. kamper w wersji off-road kosztuje 31 680 euro.
Kokpit jeżdżącego prototypu
Wersja kamper
Wersja kamper
Wersja kamper – wnętrze
Wersja kamper – wnętrze
Wersja kamper – wnętrze
Wersja pikap
Wersja wywrotka