Logo
WiadomościAktualnościCzy takie będą polskie elektryczne dostawczaki? Zobacz ich wizualizacje

Czy takie będą polskie elektryczne dostawczaki? Zobacz ich wizualizacje

Poznaliśmy projekty, które zakwalifikowały się do drugiego etapu konkursu „e-Van - uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1”. Przedsięwzięcie jest realizowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach środków Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Czy takie będą polskie, elektryczne dostawczaki?
Zobacz galerię (4)
NCBR
Czy takie będą polskie, elektryczne dostawczaki?
  • Cztery wizualizacje polskich pojazdów dostawczych z napędem akumulatorowym (BEV) oraz wodorowym (FCEV)
  • W drugim etapie konkursu „e-Van” firmy muszą opracować dokumentację techniczną
  • Łączny budżet całego przedsięwzięcia „e-Van” to 52 mln zł
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Celem projektu „e-Van” jest propagowanie polskiej branży motoryzacyjnej poprzez wsparcie rozwoju i wdrożenia na rynek technologii alternatywnych źródeł energii w pojazdach dostawczych o napędzie elektrycznym kat. N1. Dotyczy to zarówno zasilania akumulatorowego (BEV), jak i wodorowego (FCEV).

Przeczytaj też:

Pojazd, który ma być docelowo produkowany, powinien cechować się wysoką niezawodnością oraz trwałością, praktycznym i ergonomicznym wnętrzem, a także nowoczesną stylistyką nadwozia. Ważne jest również, żeby był zbudowany na uniwersalnej platformie, którą można wykorzystać pod różne zabudowy – specjalne i specjalizowane.

Pojazdy powinny mieć uniwersalne zastosowanie, a zasięg musi wynosić około 250 km w przypadku wersji BEV oraz 400 km w przypadku pojazdu FCEV. Przy tym ładowność w obydwu przypadkach ma wynosić co najmniej 1000 kg.

Polskie auto dostawcze - ruszył już drugi etap

W pierwszym etapie dziesięciu wykonawców przygotowało koncepcję pojazdów dostawczych. Po ocenie wyników ich prac, NCBR wybrało cztery projekty, z których dwa dotyczą pojazdów o napędzie akumulatorowym, a dwa – wodorowym.

Wykonawcy pojazdów BEV to: Innovation AG. Sp. z o.o. oraz Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp. k. Z kolei wykonawcami pojazdów FCEV są: konsorcjum Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Elektrotechniki i IWOS Sp. z o.o. oraz konsorcjum Fabryki Samochodów Osobowych Syrena w Kutnie S.A., MPower Sp. z o.o. i Ekoenergetyki Polska SA.

Teraz czas na technikę

Kolejnym etapem pracy (potrwa rok) nad projektem jest opracowanie dokumentacji technicznej aut. Ma ona posłużyć jako baza do zbudowania prototypów, a ponadto do opracowania koncepcji zabudów. Za realizację prac w drugim etapie wykonawcy otrzymają wynagrodzenie w wysokości 3 mln zł.

Po zakończeniu prac NCBR oceni przedstawioną dokumentację. Do trzeciego etapu przejdzie tylko dwóch wykonawców – jeden pracujący nad pojazdem z napędem wodorowym i jeden nad autem z napędem akumulatorowym.

Duża kasa do wzięcia

Łączny budżet całego przedsięwzięcia „e-Van” to 52 mln zł. Maksymalny łączny budżet brutto możliwy do uzyskania przez pojedynczego wykonawcę, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym BEV, określono na poziomie 20,4 mln zł. Natomiast dla wykonawcy, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym FCEV – 22,4 mln zł.

Pierwsze prototypy pojazdów będą gotowe w pierwszym kwartale 2023 r., a gotowy pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 - w czwartym kwartale 2023 r.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium