Tym samym Lancer Evo będzie drugim po modelu Colt EV samochodem, którego zadaniem jest testować układ napędu bazujący na litowo-jonowych bateriach i silnikach zamontowanych w kołach. System MIEV (Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle - wewnątrz-kołowy system napędu elektrycznego) jest tym samym ciągle rozwijany, a bazujące na nim auto ma być gotowe do produkcji w 2010 roku.

Dokładniej chodzi o zmniejszenie masy i wymiarów nowych technologii napędu dla samochodów połączone z jednoczesnym wzrostem ich użyteczności i parametrów. Co prawda moc elektrycznej rajdówki to jedynie 68 KM, to jego maksymalny moment obrotowy jest osiągany już przy 1.500 obrotach każdego z silników i łącznie daje 518 Nm, a to już ogromna wartość. Dla porównania standardowy Mitsubishi Lancer Evo VIII oferuje "jedynie" 355 Nm dopiero przy 3.500 obrotów, a trzeba jeszcze pamiętać też o tzw. "efekcie turbo-dziury".

Ciekawostką jest, że samochód poza zewnętrzną konstrukcją różni się niemal całkowicie od seryjnego auta. Pozbawiono go nie tylko silnika, skrzyni biegów, wału napędowego tylnej osi i zbiornika paliwa, ale również, zbędnych z powodu czterech małych silników w każdym z kół, dyferencjałów i półosi. Wszystkie te komponenty były zbędne i zrobiły miejsce dla 24 baterii litowo-jonowych.

Te zasilają swą energią oddzielone od nich silniki, które zostały sprytnie wmontowane na zasadzie skorup orzecha w koła. Takie rozwiązanie pozwala po pierwsze - inaczej niż w modelu Colt EV - na napędzanie również przednich kół, czyli uzyskanie systemu 4WD. Po drugi kompaktowy system zawiera także tarczowe hamulce, a po trzecie obniża straty mocy szybciej dostarczanej do kół.

Taka skonstruowany system MIEV uzyskał już certyfikację uprawniającą firmę do dalszego sprawdzania i rozwoju samochodu nie tylko na zamkniętych torach prób, ale i w testach drogowych w normalnym ruchu. Teraz czekamy jedynie na potwierdzenie zapowiedzi firmy w boju, czyli niedzielne wyniki uzyskane przez Mitsubishi Lancer Evo MIEV w rajdzie Shikoku.

Więcej informacji o Mitsubishi:

NOWOŚĆ - zobacz specjalną stronę marki

Concept-Sportback we Frankfurcie

Przyszłe Evolution?