Ferrari F40, Ferrari F50, Ferrari Enzo Ferrari, LaFerrari... Te legendarne modele w 2024 r. doczekają się spadkobiercy. Ale nawet bez niego w Ferrari doszło do rewolucji. Oto bowiem pierwszy raz seryjny model tej marki przekroczył barierę tysiąca koni mechanicznych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Nowy rekordzista nazywa się Ferrari SF90 XX i jest jeszcze ostrzejszą wersją modelu SF90 przedstawionego cztery lata temu, czyli w 2019 r. Nowa wersja XX będzie wytwarzana, podobnie jak "słabszy" model, w dwóch wariantach: Stradale (coupe) i Spider. Oba rozwijają taką samą moc.
Ferrari SF90 XX: silniki, moc, 0-100 km/h
Ferrari SF90 XX Stradale i Ferrari SF90 XX Spider mają po 1030 KM, czyli o 30 KM więcej niż SF90 Stradale i SF90 Spider. Wersje XX otrzymały ten sam typ napędu co SF90, czyli hybrydę łączącą V8 z trzema silnikami elektrycznymi.
Przeczytaj także: Osiem samochodów wygryzionych przez SUV-y. Zdziwisz się, jakie modele im uległy
Turbodoładowana jednostka spalinowa o pojemności 3990 cm sześc. rozwija 797 KM, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 804 Nm. Przy przedniej osi znalazły się dwa silniki elektryczne, trzeci umieszczono między spalinowym a skrzynią biegów. Na dodatek tym 1030-konnym monstrum można się poruszać jedynie na prądzie, ale zasięg w trybie elektrycznym to tylko 25 km.
Ferrari SF90 XX przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,3 s, czyli aż o 0,2 s lepiej niż słabsze o jedyne 30 KM SF90. Prędkość maksymalna wynosi 320 km/h.
Przednie tarcze hamulcowe Ferrari SF90 XX mają 39,8 cm średnicy, tylne są o 0,8 cm mniejsze. Wersja XX Stradale waży 1560 kg, XX Spider jest o 100 kg cięższy. W pierwszym na 1 KM przypada 1,51 kg, w drugim — 1,61 kg. Trzeba przy tym pamiętać, że wagę redukowano wszędzie, gdzie tylko się dało. W porównaniu z Ferrari SF90 nawet fotele są lżejsze o 1,3 kg.
Ferrari SF90 XX: pierwszy taki przypadek od czasów F50
Ferrari SF90 XX to najbardziej wydajne aerodynamicznie seryjne auto w historii tej firmy. Maksymalna siła docisku wersji XX jest aż dwukrotnie większa niż w "wyjściowym" Ferrari SF90. Docisk tylnej części nadwozia Ferrari SF90 XX przy 250 km/h wynosi 315 kg.
Na dodatek Ferrari SF90 XX ma coś, czego nie dostało żadne seryjne auto tej marki od 1997 r., czyli od momentu wyprodukowania ostatniego egzemplarza Ferrari F50. To wielki tylny spoiler.
Przeczytaj także: Supersportowe legendy lat 80. Od Ferrari F40 do Lamborghini Countacha
W ogóle wersja XX mocno się z zewnątrz różni od znanego już SF90. Przedni splitter jest większy, inny kształt mają reflektory i wloty w przednim zderzaku, a nad przednimi kołami znalazły się po trzy wyloty. Zniknęły też cztery oddzielne punkty świetlne tylnych lamp: zastąpiła je pozioma listwa. Elementy aero przed przednią szybą i w tylnym zderzaku również są nowe.
Ferrari SF90 XX zostanie wyprodukowane w limitowanej serii. Powstanie 799 sztuk wersji Stradale i 599 Spiderów.